6 057 läst ·
12 svar
6k läst
12 svar
Trådlösa högtalare utomhus/i flera rum
Någon som kan tipsa hur jag ska få bra ljud utomhus. Trött på såna dyra mobilhögtalar lådor med kasst ljud.
Vill ha rejäla högtalare för under tusenlappen som jag kan koppla trådlöst med datorn som står inomhus.
Är det wifi eller bluetooth man behöver? Krävs ytterligare förstärkare eller går det att få bra ljud i trådlösa ändå?
Vill ha rejäla högtalare för under tusenlappen som jag kan koppla trådlöst med datorn som står inomhus.
Är det wifi eller bluetooth man behöver? Krävs ytterligare förstärkare eller går det att få bra ljud i trådlösa ändå?
Vi kör Sonos i hela huset samt flyttar ut en Sonos Play 1 när vi är ute. Superbra ljud, enkelt och styrs via mobil eller dator.
https://www.sonos.com/sv-se/home
https://www.sonos.com/sv-se/home
Känns som budgeten är för tight för ”bra” ljud. Själv har jag utomhus högtalare som sitter i bygel i taket på verandan. Dessa är kopplad till en receiver som är matad med en sonos connect. Tycker det är en riktigt bra lösning för fjärr via mobilen är outstanding.
Kostnad
Sonos 4000kr
Högtalare ca 2500kr per par ( har 2 par )
Receiver går att hitta begagnat för några hundralappar.
Hoppar du över Sonos så kan du ju alltid mata receivern från datorn..
Kostnad
Sonos 4000kr
Högtalare ca 2500kr per par ( har 2 par )
Receiver går att hitta begagnat för några hundralappar.
Hoppar du över Sonos så kan du ju alltid mata receivern från datorn..
Ja men en sån reciever är nog precis vad jag är ute efter. Fattar jag rätt om den kommunicerar trådlöst med min dator medans jag kan ha högtalare anslutna via kabel till själva recievern? Dvs jag kan koppla vilka högtalare som helst till den och spela från datorn trådlöst.
Hur lång räckvidd är det på såna?
Hur lång räckvidd är det på såna?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Jag har en gammal Denon förstärkare i en garderob, Chromecast Audio kopplad till den och kabel till altan via vinden där ett par Marantz sitter uppskruvade. Funkar kanon! inga aviseringsljud, alla med Spotify som är uppkopplade till samma wifi kan styra musiken.
Vi har precis sanerat kåken från kablar från tidigare ägare så vi är lite allergiska mot att dra mer kabel.M Mr9 skrev:
Hur funkar chromecast audio? Ska googla lite[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Funkar väldigt bra. Du väljer bara att det ska spelas upp från tex Spotify på vald enhet, eller grupper av enheter.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 301 inlägg
Räckvidden är lika lång som ditt wifi. Inga störningar ännu. Har en i garaget, en i vardagsrummet och en till altan/kök. Går att para ihop till olika grupper om man vill. Och som sagt, telefonens aviseringar hörs inte till skillnad mot Bt-högtalare. Volym styrs via telefon eller förstärkare.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Dessa skulle kanske funka? Lite dyrare än 1000kr men allt i ett.
https://www.netonnet.se/art/ljud-oc...gtalare/andersson-ors-3-2-white/242041.13770/
Har likadana högtalare men utan bluetooth och förstärkardel inbyggt. Mina är kopplade till en separat förstärkare och AirPlay.
Och det går att spela på riktigt bra med dessa, har aldrig försökt maxa då de spelar långt över vad som är ok i ett villaområde utan att göra det
Haft mina ute i 3 år snart under skärmtaken på altanen. Funkar super
https://www.netonnet.se/art/ljud-oc...gtalare/andersson-ors-3-2-white/242041.13770/
Har likadana högtalare men utan bluetooth och förstärkardel inbyggt. Mina är kopplade till en separat förstärkare och AirPlay.
Och det går att spela på riktigt bra med dessa, har aldrig försökt maxa då de spelar långt över vad som är ok i ett villaområde utan att göra det
Haft mina ute i 3 år snart under skärmtaken på altanen. Funkar super
Jag kör med en Sonos connect Amp till varje terrass. Kablar är dragna till utevägg. Högtalarpar är Speakercraft OE6 Three. Har fungerat problemfritt i tio år!
Enklaste lösning är trådlöst med bra ljud - köp en rejäl JBL trådlös högtalare som du kan ha med dig överallt. Kostar mellan 1000-2500kr.
De få gånger jag har fest utomhus drar jag fram större grejer.
Enklaste lösning är trådlöst med bra ljud - köp en rejäl JBL trådlös högtalare som du kan ha med dig överallt. Kostar mellan 1000-2500kr.
De få gånger jag har fest utomhus drar jag fram större grejer.
Redigerat:
Klicka här för att svara