Vi har bott i hus sedan dec. En natt (när det blev 7 minusgrader) hörde vi en stor smäll, lät som det kom uppifrån, ett riktigt ”bang”, liksom utbrett, sen nått små ljud kanske två gånger till på mer lokala platser men mycket lägre ljud.

Nu inatt (minus 9 gr) hördes samma höga smäll/ljud. Sen även två tre mindre styckna. Likt natten i december. Är detta normalt? Hör det ihop med att det blir flera minusgrader? (Bara hänt då) Vad är det som låter så högt egentligen? Taket, trä, ventilation? Och när bör man vara ”orolig” egentligen? Vet inte hur högt ljud som är normalt?

Tvåvån hus i trä + altan & balkong.

Normalt. Trä rör sig i temperatur och fuktförändringar. Mitt hus knakade och hade sig i natt också. Det har stått i 170 år hittills och förmodligen knakat hela tiden.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Så är det.
Inte något att göra något åt.

Har 100kvm trädäck i anslutning till huset. Även det kan smälla som pistolskott. Brukar inte uppskattas av hunden. Särskilt inte nattetid.

Edit - är det mycket stora mängder snö på taket kan det möjligen finnas anledning fundera över orsaken till ljudet.

B Bombus pratorum skrev:
Normalt. Trä rör sig i temperatur och fuktförändringar. Mitt hus knakade och hade sig i natt också. Det har stått i 170 år hittills och förmodligen knakat hela tiden.
Ja precis, eftersom just det höga ljudet bara uppstått vid flera minusgrader så har jag inte brytt mig så mycket. Men blev lite fundersam på ikväll ändå ”hur högt” som är okej & när man bör kolla upp det. Det låter bara en gång, vid båda tillfällena. Allt ser okej utifrån och även inuti huset (det som är synligt). Sen vet jag inte hur tak / golv mm ser ut eller något som påverkats.

K Kardan79 skrev:
Så är det.
Inte något att göra något åt.

Har 100kvm trädäck i anslutning till huset. Även det kan smälla som pistolskott. Brukar inte uppskattas av hunden. Särskilt inte nattetid.

Edit - är det mycket stora mängder snö på taket kan det möjligen finnas anledning fundera över orsaken till ljudet.
Vi har altan samt balkong med trädäck och glasräcke. Kan vara det som låter med. Upplever att ljudet kommer högt uppe, men kanske är från balkongen på andra våningen, osäker.

Ingen snö, bara frost & 9 minus inatt (som nu tinas upp av solen). Ska tänka på det med snö, om det skulle hända i samband med det, vad kan vara ”fel” då?

För många år sedan hade vi stopp i ett stuprör och hela häbgrännan var full med vatten, när det frös på kvällen/natten så small det till riktigt ordentligt vid flera tillfällen.
Tänkte om det kommer ovanifrån så kan det är samma för er...

P-plats P-plats skrev:
För många år sedan hade vi stopp i ett stuprör och hela häbgrännan var full med vatten, när det frös på kvällen/natten så small det till riktigt ordentligt vid flera tillfällen.
Tänkte om det kommer ovanifrån så kan det är samma för er...
Okej! Tack för tips, kan inte kolla det på framsida hus (eller hur ser jag det? Högt upp 🙂) men kan kolla på altansidan, om jag går ut i balkongen så bör jag kunna se hur det ser ut på den sidan iallafall!

• Gilla
P-plats
  • Laddar…
Tomture61
Temperaturskillnaden i trästommen i ett hus kan stundtals vara stor så även fukthalten .
Trä krymper vid låga temp. det som hörs är spänningar i skarvar / förband .
På en del delar i trästommen vilar ngr ton , tak brukar tex vara tunga .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.