Lånade en Nissan Murano(?) Riktigt smutt invändigt med läder o full utrustning, tyvärr ganska tråkig utvändigt. Hur som helst, himla högt kupébuller över 70km/h. Lät som man körde på extremt dålig asfalt o med dubbdäck. Ljudkaraktären precis som man sitter på en vingplats när man flyger. Trodde först det var en V8 som mullrade under huven, men icke. Faktiskt jobbigt högt ljud. Har kört många "skitbilar" med klen isolering men detta var en klass för sig. Är det dålig isolering eller beror detta ljud på något mekaniskt som kanske kommer från drivaxeln?

Ändras det med hastigheten? Ändras det när du svänger? Det skulle kunna vara ett dåligt hjullager.

Det kan vara däcken, vissa däck har ett dånande vägljud. Speciellt när det gäller suv-däck gäller det att se upp lite.
Annars brukar dånande missljud kunna vara hjullager, stödlager eller någon gummibussning som sagt upp sig.

Vi har en Murano -12 och vi har inga oljud i bilen även om vi kör snabbare än 70 , vi har originaldäcken Yokohama advange tror jag dom heter, riktigt bra däck enligt oss och dom enda oljuden som hörs är från oss eller stereon.

A Avemo skrev:
Ändras det med hastigheten? Ändras det när du svänger? Det skulle kunna vara ett dåligt hjullager.
Jag rekflekterande inte över ljudskillander, utan det bullrade konstant när man kommer upp i hastighet.

Om det är ett hjullager så brukar bullrets frekvens ha en stark koppling till hastigheten. Det gäller även om det är däckljud.

Är det ett framhjulslager så brukar det tillta när man svänger "från det dåliga lagret" och omvänt avta när man svänger "mot det dåliga lagret" Om höger framhjulslager är dåligt så ökar ljudet när man svänger vänster och minskar när man svänger höger.

Om det är ett bakhjulslager tror jag inte att ljudet påverkas lika mycket av att man svänger.

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
21" fälgar och extrem lågprofil på däcken? Kan förstöra ljudnivån i vilken bil som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.