5 249 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Högt fläktljud effecta woody lambda?
Hej
Har precis satt igång min nya vedpanna (woody lambda) efter en helhelg i pannrummet med diverse kopplande och lödande. Är helnöjd med pannan förutom på en sak, fläktljudet. Fläktmotorn ger ifrån sig ett lite skrapande ljud som om det skulle vara grus i lagerna i motorn eller något liknande. Var i kontakt med Effecta om detta och fick då till svar att se om kylflänsarna som kyler motorn gick emot motorn. Justerade två fläktvingar men samma ljud består. Har ju inget att jämföra med så nu undrar jag om någon annan har nått liknande problem eller om det är fel på själva motorn.
Har precis satt igång min nya vedpanna (woody lambda) efter en helhelg i pannrummet med diverse kopplande och lödande. Är helnöjd med pannan förutom på en sak, fläktljudet. Fläktmotorn ger ifrån sig ett lite skrapande ljud som om det skulle vara grus i lagerna i motorn eller något liknande. Var i kontakt med Effecta om detta och fick då till svar att se om kylflänsarna som kyler motorn gick emot motorn. Justerade två fläktvingar men samma ljud består. Har ju inget att jämföra med så nu undrar jag om någon annan har nått liknande problem eller om det är fel på själva motorn.
Hej r-app.Jag instalerade samma panna som din i höstas.Allt är tiptopp FÖRUTOM fläkten.Det låter som om den " tuggar " och ljudet kommer i ett slags svängning ( läs högt och irriterande ).Har varit i kontakt med effecta och har fått hem en ny fläkt.Samma problem.Nu senast fick jag en äldre fläkt från installatören ( han har plockat den från sin panna ) och den låter bra.
Det verkar som om de har problem med just fläkten.Ska ringa de igen och se till att de skickar nya fläktar tills jag blir nöjd.Jag har jobbat med vent och fläktar i 15 år och jag kan inte godkänna de här höga ljudfrekvenser.
Mvh NK
Det verkar som om de har problem med just fläkten.Ska ringa de igen och se till att de skickar nya fläktar tills jag blir nöjd.Jag har jobbat med vent och fläktar i 15 år och jag kan inte godkänna de här höga ljudfrekvenser.
Mvh NK
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för informationen från alla. Imorgon så fortsätter felsökandet. Ska kolla i pannan så det inte sitter nått som inte ska vara där och även försöka att se om man inte kan köra fläkten utanför pannan för att kunna höra var missljudet kommer ifrån. Troligen väntar ännu fler telefonsamtal till effecta.
Var och rotade i pannan idag igen. Körde fläkten utanför pannan för kolla om det var nått som inte såg bra ut. Förvånades över vilket ljud den gjorde ifrån sig och vilken mängd luft den transporterade. Troligen så kommer missljudet ifrån fläkthjulet, tunn plåt i rostfritt som verkar bli nån självresonans och som sedan slår igenom pannan. Kanske går att ljudisolera men ska inte lägga ner så mycket mer tid på ljudet nu när jag tror mig hittat orsaken. En ny konstruktion på fläkthjulet från effecta kanske, eller att man kanske sätter in nån typ av varvtalsregulering för att se om mindre fart skapar mindre ljud dock troligen med försämrad effekt som följd.
//r-app
//r-app
Exakt samma svar fick jag när jag klagade på fläktljudet. Jag kollade och justerade fläkthjulet något, men det höga vinande ljudet bestod. När jag ringde Vedsol från pannrummet så hörde de ljudet också. Då skickade de en helt ny överdel komplett med fläkt som jag bytte själv.r-app skrev:
Nu är ljudet inte så högt, men jag har märkt att mängden sotdamm i fläkthjulet påverkar ljudet, så jag brukar pensla ur fläkthjulet med en diskborste när jag sotar tuberna.
Fläkten i Gaselle 70 är mycket större än i min förra panna så det är naturligt att den hörs mer.
//Bosse
Lånar tråden med en fråga:
Har en nyinstallerad Effecta lambda 60, har inte eldat mer än ca 6 gånger. Har någon gång tyckt att fläkten borde varit tystare, men inte tänkt så mycket på det.
Skulle börja elda nyss, då gick inte fläkten igång när man startade pannan. Försökte med norsk reset o dylikt, men ingen skillnad. Läste mig till i manualen att fläkten kan ha löst på en mekaniskt överhettningsskydd. Står att man ska kontakta fabrikör, vilka naturligtvis precis har hunnit gå för dagen.
Någon som vet hur man återställer skyddet? Jag var inte i pannrummet precis när pannan stoppade sist, det ska man väl inte behöva vara? Det var i stort sett rent på trän i pannan när jag började, då borde den ju ha skött sin nedeldning utan något "snabbstopp" på fläkten?
Har en nyinstallerad Effecta lambda 60, har inte eldat mer än ca 6 gånger. Har någon gång tyckt att fläkten borde varit tystare, men inte tänkt så mycket på det.
Skulle börja elda nyss, då gick inte fläkten igång när man startade pannan. Försökte med norsk reset o dylikt, men ingen skillnad. Läste mig till i manualen att fläkten kan ha löst på en mekaniskt överhettningsskydd. Står att man ska kontakta fabrikör, vilka naturligtvis precis har hunnit gå för dagen.
Någon som vet hur man återställer skyddet? Jag var inte i pannrummet precis när pannan stoppade sist, det ska man väl inte behöva vara? Det var i stort sett rent på trän i pannan när jag började, då borde den ju ha skött sin nedeldning utan något "snabbstopp" på fläkten?
Svarar mig själv, hittade en liten svart plutt/kork på baksidan vid eldosan på pannan som gick att skruva av, där fanns en röd pinne som gick att trycka in. Fläkten startade snällt sen. Får ringa Effecta imorrn för att höra vad det kan bero på. Fläkten är som sagt inte knäpptyst, men kan inte tänka mig att den ska gå varm.
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
sammep: mitt återställningsskydd löste ut några gånger vid dom första premiäreldningarna pga luft i laddkretsen, (panntemp åkte upp och ner som en jojo när tankarna började bli fulla) och detta hände alltid precis innan avstängning så man märkte egentligen inte av det förrän nästa uppstart.
visserligen en lambda 35 men samma princip.
edit, för övrigt kan jag säga att tråden är två år gammal =) och min fläkt är knäpptyst (förutom det normala "luftljudet")
visserligen en lambda 35 men samma princip.
edit, för övrigt kan jag säga att tråden är två år gammal =) och min fläkt är knäpptyst (förutom det normala "luftljudet")
Redigerat:
Hej, Har en ett år gammal Effecta 35 med lambda som fungerar helt perfekt förutom att vi störs av fläktljudet. Gnagande svängande ljud från motorn när den blir varm som förstärks upp i huset genom väggar och skorsten. Har fått en ny motor från Effecta som jag tyckte var tyst i några eldar men som med tiden bara låter värre och värre. Någon som har något tips på vad man kan göra åt det här?
Har ingen effecta men det kanske kan vara samma spår.
På min Baxi var röret ingjutet i skorstenen. Jag fick fläkt ljud i hela huset pga av detta.
Jag fick kapa rökröret och svetsa på en muff med en spalt mot rökröret.
Sen dess är det tyst.
På min Baxi var röret ingjutet i skorstenen. Jag fick fläkt ljud i hela huset pga av detta.
Jag fick kapa rökröret och svetsa på en muff med en spalt mot rökröret.
Sen dess är det tyst.
Okej tack för tipset.. Jag hade själv den misstanken
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden