2 454 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Högsta totala köpeskillingen någonsin
Sida 1 av 2
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Det beviljades något färre lagfarter i fjol, men den totala köpeskillingen var den högsta någonsin.
Du kan läsa artikeln här: Högsta totala köpeskillingen någonsin
Du kan läsa artikeln här: Högsta totala köpeskillingen någonsin
Denna jättesumma säger nog inte de flesta så mycket. Jag är mer intresserad av vad som var den högsta enskilda köpeskillingen och vilken fastighet detta gällde?Redaktionen skrev:
Men det kanske är en "tråkig" obebyggd jättelik skogsfastighet så det kanske inte heller är så intressant...
Har för mig att bolån i Finland ska betalas tillbaka på ett visst antal år, till skillnad från Sverige där man kan få amorteringsfrihet under en viss skuldnivå. Kanske är det en delförklaring till den låga prisökningen i Finland?Redaktionen skrev:
Yepp, för oss vanliga dödliga brukar vi ta lånet på 20-25 år.V Villläramer skrev:
Men vi har också en långsam befolkningstillväxt. Gissar det finns mera utbud på hus.
jag tror att det faktum att man måste amortera av hela lånet på 20-25 år gör att man får ett sundare tänk när det gäller priset. SCB borde ha med amorteringsfaktorn i sin sammanställning tycker jag, missvisande utan den faktan.K kettu skrev:
30 år verkar mer rimlig återbetalningstid i Finland idag.V Villläramer skrev:
Bostadslån lyfts som aldrig förr - låga räntor och amorteringsfrihet lockar | Inrikes | svenska.yle.fi
V Villläramer skrev:
Kanse de, vi kunde för några år sen ta lånet på 30-35år. Men alla banker godkänner inte det.
Sen har det pratast om nya lagar, för att folk överskuldsätter sig. Vilket skulle innebära att lånet skulle vara max 25 år. Samt lånesumma på högst 4.5 gånger bostadens totala årsinkomst.