11 167 läst ·
31 svar
11k läst
31 svar
Högre Radon-värde än tidigare?
Om man tänker sig att radonet är i källarväggarna så kan det nog öka när du ökar frånluften i huset. frånluften skapar ett undertryck i huset och skorstensverkan gör att luften vill helst in i källaren för att sedan stiga i huset. Om övervåningarna är i trä, så kommer ju allt radon där från mark eller källare som sen stiger uppåt. FTX borde vara lösningen.
Håller med om FTX, det är väl det enda som hjälper mot radon i byggmaterialet. Givetvis skapar du undertryck med dina fläktar, det är så det fungerar med frånluftsventilation. Med FTX kan du ha ett minimalt undertryck jämfört med idag.
Jag lånar tråden lite med en fråga då ni verkar ha bra koll.
Jag är på väg att installera FTX i huset och passade då på att göra radonmätning innan för att både få veta men framför allt för att kanske få lite bidrag till FTX installationen
Fick tillbaka rapporten idag och har då 90 och 70 på de våningarna som idag används som boyta. I "källaren" (suterängvåning) som har garage, pannrum och även ett rum som faktiskt skulle kunna användas som boyta så var det 230 och då över gränsen. Dock hade jag markerat det som ej boyta då det är så det används idag. I rapporten fick jag ju då 80 som årsmedelvärde då de bara räknar de som är boyta tydligen. Tyvär tolkar ju jag det som att även om jag skulle räkna det som boyta så blir ju medelvärdet ändå inte över 200 vilket jag antar är det som krävs för att få bidrag? Det räcker inte att det är över 200 på en våning utan det är medelvärdet som måste vara över 200?
Jag är på väg att installera FTX i huset och passade då på att göra radonmätning innan för att både få veta men framför allt för att kanske få lite bidrag till FTX installationen
Fick tillbaka rapporten idag och har då 90 och 70 på de våningarna som idag används som boyta. I "källaren" (suterängvåning) som har garage, pannrum och även ett rum som faktiskt skulle kunna användas som boyta så var det 230 och då över gränsen. Dock hade jag markerat det som ej boyta då det är så det används idag. I rapporten fick jag ju då 80 som årsmedelvärde då de bara räknar de som är boyta tydligen. Tyvär tolkar ju jag det som att även om jag skulle räkna det som boyta så blir ju medelvärdet ändå inte över 200 vilket jag antar är det som krävs för att få bidrag? Det räcker inte att det är över 200 på en våning utan det är medelvärdet som måste vara över 200?
Rätt säker på att det är medelvärdet 200 som gäller. Själva mätningen i sig är under en tidsperiod så det är ju ett snitt i sig.J Jensa86 skrev:Jag lånar tråden lite med en fråga då ni verkar ha bra koll.
Duttarmajster
Renoverare
· Stockholm
· 170 inlägg
Duttarmajster
Renoverare
- Stockholm
- 170 inlägg
Klart en representant för en firma som säljer tjänster rund radon tycker att dina värden är "alldeles för höga" dom är ju primärt intresserade av att sälja, jag hade inte heller hetsat upp mig över dom värdena, jag har mätt i vårt hus som har delvis blåbetong och det varierar upp och ner 50-100 från gång till gång.J Jockose skrev:Spekalutionen har jag också gjort.
Och enligt det kopierade pappret så är det koldosor som använts, dvs korttidsmätning.
Dessa är inte användbara för ev. radonbidrag m.m.
Ska göra en ytterligare radonmätning med 3 dosor.
Tydligen hade jag gjort fel enligt Radea.
Jag har 3 plan i huset.
Plan 1: vardagsrum/kök
Plan 2: 2 st sovrum
Plan 3: 1 st sovrum plus öppet utrymme.
Då kommer jag få korrekt årsvärde som går att använda till ev. Radon-bidrag.
Nu förstår jag att dessa företag vill tjäna pengar.
När jag pratade med Radea och han kollade på mina värden så var dom "alldeles för höga" och man behöver kolla upp vad det är som orsakar och bästa åtgärd.
Pratade även om min ventilation. Flera Fresh-ventiler på övervåningen och Pax-ventil i badrummet.
Han trodde jag skapade ett undersug vilket kan bidra till ökad radonvärde.
Är man orolig över radon så bör man investera i en Airthings wave
Inte får man bara koll på radonhalten, du lär dig också hur väder,vind och ventilation påverkar värdet. Du får ganska bra koll omgående på hur en åtgärd påverkar radonhalten.
Jag har markradon och har en Airthings wave i källaren och en i markplan. Bjuder på en bild från den i källaren:
Inte får man bara koll på radonhalten, du lär dig också hur väder,vind och ventilation påverkar värdet. Du får ganska bra koll omgående på hur en åtgärd påverkar radonhalten.
Jag har markradon och har en Airthings wave i källaren och en i markplan. Bjuder på en bild från den i källaren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öhh, varför?!C Christoffer L skrev:
Nu är det ju i praktiken bara storrökare som får problem på grund av radon, men med den enormt negativa press som radon fått under många år så blir ju förstås även "normalt" folk rädda för värden på radon som ligger över gränsvärdet.
Det är förstås främst rökare, men radon är den vanligaste orsaken till lungcancer bland ickerökare.V videopac skrev:
Man bör långtidsmäta för att vara säker. Det går inte att jämföra olika korttidsmätningar. Men när värdena är så låga så är det inget att oro sig för! Men kommer radonet från marken så kan radonet i huset bli högre om man skapar större undertryck i huset genom fläkt. Men vore jag dig skulle jag inte göra något, om inte en långtidsmätningen kommer fram till mycket högre värden.
Nu har jag läst någonstans att det rör sig om cirka 300 fall per år av icke-rökare som får lungcancer och av dessa är det cirka 50 som beror på radon. Men det är ju möjligt att de 50 är den enskilt största posten bland dessa 300.P Patmark skrev:
Bilden nedan visar lite på proportionerna och vilken extremt liten riskökning vi pratar om för icke-rökare, även vid nivåer på 800 Bq/m3.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men, oavsett detta kan jag inte riktigt förstå anledningen till varför man skulle lägga pengar på att mäta detta en gång per år. Skulle vara intressant att veta
När vi köpte hus hade gamla ägaren förstärkt ventilationen med ventiler i varje rum och en paxfläkt som gick lite hela tiden på badrummet uppe.
Även där fick vi högre radonvärden när vi mätte efter vi flytta in än vad gammla ägaren hade... så det där med paxfläkt och ventiler är nog inte alls bra om man vill få ner radonvärden. Gammla ägaren hade 300 vi fick 380 när vi mätte. Och detta är ett blåbetonghus så är kanske ingen katastrof
Håller just nu på att installera ftx, mest för att luften står väldigt still i huset, men så blir det ju en bieffekt att rodonet sjunker också.
Även där fick vi högre radonvärden när vi mätte efter vi flytta in än vad gammla ägaren hade... så det där med paxfläkt och ventiler är nog inte alls bra om man vill få ner radonvärden. Gammla ägaren hade 300 vi fick 380 när vi mätte. Och detta är ett blåbetonghus så är kanske ingen katastrof
Håller just nu på att installera ftx, mest för att luften står väldigt still i huset, men så blir det ju en bieffekt att rodonet sjunker också.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Ja det handlar förstås om otur och slump mm, men man ökar riskerna ju högre bq man har. Ibland vinner en person på den första trisslott dom köper men de flesta som köper trisslotter gör det ofta och vinner ändå inget. Vill man slippa vinna är det bättre att inte köpa några lotter...V videopac skrev:
Hur som helst skulle inte jag heller mäta årligen, vad ska man uppnå med det? Och om det är hälsan och inte bidragen man är ute efter, och av någon anledning kan misstänka att det ändras mycket pga ändrade förhållanden, kan man gott ha en enkel digital mätare hemma för dryga tusenlappen istället för att göra korrekta mätningar. Då får man en indikation om det är helt åt skogen eller riktigt bra. Skillnaden mellan 150 och 200 har man egentligen ingen större nytta av att veta, förutom rent juridiskt.
Man har en vinstchans även utan radon... något lägre men inte mycket. Så man kan vinna ändåP Patmark skrev:Ja det handlar förstås om otur och slump mm, men man ökar riskerna ju högre bq man har. Ibland vinner en person på den första trisslott dom köper men de flesta som köper trisslotter gör det ofta och vinner ändå inget. Vill man slippa vinna är det bättre att inte köpa några lotter...
Hur som helst skulle inte jag heller mäta årligen, vad ska man uppnå med det? Och om det är hälsan och inte bidragen man är ute efter, och av någon anledning kan misstänka att det ändras mycket pga ändrade förhållanden, kan man gott ha en enkel digital mätare hemma för dryga tusenlappen istället för att göra korrekta mätningar. Då får man en indikation om det är helt åt skogen eller riktigt bra. Skillnaden mellan 150 och 200 har man egentligen ingen större nytta av att veta, förutom rent juridiskt.