Vad är det bästa och enklaste sättet att tilläggsisolera en innevägg i efterhand? På andra sidan av min ena sovrumsvägg - där jag har min säng placerad - har grannen sin tv som hon gärna slår på olidligt tidigt om mornarna. Jag tror inte att volymen är exceptionellt högt utan att det helt enkelt är så att väggarna är tunna.

Har någon förslag på hur jag kan lösa detta på ett enkelt sätt? Att regla och sätta upp ytterligare en vägg med isolering känns som ett stort projekt - eller är det enda lösningen?

Det enda effektiva sättet att ljuddämpa på är nog tyvärr att regla på väggen, isolera och sätta dubbla lager gips.

Men du kan ju testa att täcka hela väggen med någon tjock textil, tex hänga en tjock matta på väggen. Sen hur det ser ut är ju en annan sak...
Mattan kommer nog reducera iaf de höga frekvenserna, de riktigt låga bas frekvenserna får du nog inte ens bort med en extra vägg, men så låga frekvenser brukar inte en vanlig TV klara av att skapa så det är nog inga problem.

Äntligen Hemma fixade detta till en tjej som hade precis ditt problem. Grannen jobbade konstigt och de hade inte alls samma rytm. Leta upp det programmet kanske, för det var en hel del att tänka på om du ska regla upp en ny vägg...

Enda lösningen är att bygga en ljudisolerande vägg. Skynken och annat hjälper tyvärr inte. De skynken och andra lösningar jag sett på TV (t.ex. sätta upp skumgummimadrass och täcka med tyg) hjälper inte nämnvärt för ljud*isoleringen* utan dämpar huvudsakligen rumsekot så att rummet i sig känns tystare vid mellan och höga frekvenser. Ska ett skynke kunna isolera tillräckligt måste det vara vansinnigt tjockt och tungt och dessutom lufttätt så att ljudet inte bara slinker genom. Skulle man mot förmodan hitta ett sådant skynke så är uppsättningen av det nog ett rätt stort projekt.

Att regla upp en ny vägg är inte något jättejobb men det stjäl litet av rumsytan förståss och ev. räcker det inte att bara fixa en vägg eftersom ljudet kan gå via de andra väggarna och ut i rummet.

Ge grannen ett par trådlösa hörlurar i present? Faktiskt allvarligt menat även om det inte kan låta så, antagligen den billigaste och mest effektiva lösningen om det fungerar.

/pJ

Om grannens TV är hängd direkt på väggen så har det stor betydelse för hur ljudet fortplantar sig i väggen. Att fixa en ny mediamöbel till grannen är kanske lite över kanten, men att regla upp en egen vägg är också ett stort jobb.

Har grannen TV:n mot din vägg? Har du hyfsad kontakt med henne kanske du skulle kunna be henne möblera om lite så att TV:n hamnar i en annan del av hennes rum. Stort jobb för henne kanske men du kan ju alltid erbjuda din hjälp. Annars var ju hörlurar en bra ide, eller för den del ett par högtalare som gör att ljudet kommer närmare henne så att hon inte behöver skruva upp ljudet så mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.