49 370 läst ·
492 svar
49k läst
492 svar
Högkostnadsskydd för el inte aktuellt i norra Sverige
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Håller jag inte med om! Vilka omfattas av nya reseavdraget? Knappast dom som åker tunnelbana i Stockholm! Så det är bara dumheter att detta är storstadspolitik! Det är återbetalning som en följd av omotiverat höga avgifter som folk i söder redan betalat.M Myckling skrev:Bidrag, stöd eller återbetalning. Du kan kalla det vad du vill. Jag är dock helt övertygad om att ifall situationen vore den omvända dvs att det var elområde 1 och 2 som drabbats av de höga priserna men inte 3 och 4 så hade de åtgärder vi nu ser aldrig kommit upp på bordet. Då hade det varit en ickefråga för riksdag och regering, oavsett partifärg.
Det är inte ett bidrag utan är återbetalning av flaskhalsavgifterT tobiast skrev:Det är ju inte skattebetalarnas sak att rädda företag som inte är starka nog att överleva. Det blir en väldigt konstig kapitalism. Företag får gå till banken om dom inte reder sig. Skattemedel ska gå till offentlig verksamhet, inte till att rädda gåsleverpastejen för ägare.
Företagare hör ju ofta till dom som gnäller på bidrag och nu står dom själva med mössan i hand.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ok, jag fick bidrag i förrgår (lön) och sen skickades bidrag till kommunen (kommunalskatt) sen skickades det en hel del bidrag i form av arbetsgivaravgifter. Sen betalade jag bidrag till ellevio (nätägaren) som i din tur skickade bidrag till staten (moms, och övriga skatter). El bolaget fick också bidrag, även de skickade bidrag till staten osvD Daniel 109 skrev:
Det beror ju på hur man utformar det.Skumpe skrev:
Nu drar jag nått ur röven o enl min synvinkel är det bättre än nuvarande skit.
för nov till mars(då det behövs rätt bra med värme i fastigheter)
säg att staten står för 50% över spot på 100 öre/kWh
75% för spot över 150 öre
85% för spot över 200 öre
utbetalas till den som är ägare de dagar under persioden de äger abonnemanget.
Elnätsbolagen står för utbetalningarna och begär in pengarna i sin tur från SvK
Otroligt få skulle tycka att det är värt att köra på som tidigare och det mer eller mindre ser till att folk slipper hamna hos fogden samt begränsar antalet konkurser pga elpriset om det sticker iväg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Fast högkostnadsskydd känns inte riktigt rätt, kostnade kan ju fortfarade bli hur hög som helst. Stöd till de som redan betalar/betalat mest till samma system som betalar tillbaka är väl ett bevis på att det är en variant av återbetalning?T tobiast skrev:
Hoppas det inte betalas ut utan blir en kredit på nätfakturorna för tex tre eller fyra månader. Om vissa får en klumpsumma "slarvar bort" pengarna sen kommer elräkningen för december - gråter ut i Aftonbladet.
Som sagt du vägrade i början att binda dig.H Harald Blåtumme skrev:Va? Har du helt missat vad de fasta avtalen legat på senaste halvåret… så högt att flera bolag helt slopat dessa. Finns väl en del stackars satar som skrivit på nya bundna avtal på 2-5 kr kWh men det finns inte på kartan för min del.
Rörligt blev steg 1 när inga alternativ fanns.
Därefter en total revision i hur och när vi använder el i fortsättningen, balansering VP mot fjärrvärme under olika utetemp, byte av debiteringsmodell till timpris är steg 2 som ligger i pipen för vår del och kommer att ge bra utdelning.
Sen vägrade du igen att binda dig när de blev dyrare?
Sen sitter du här å gnäller?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Du verkar inte förstå alls. Jag har alltid föredragit bundet elpris när det var som det varit de senaste decennierna. Nu gick det bundna ut i mars och det vore ett vansinnigt beslut för mig att binda till 10 ggr högre pris, därav beslutet att köra rörligt som akutåtgärd, därefter ytterligare åtgärder.T Titagurgi skrev:
Du påstår att ”jag sitter och gnäller”? Är det så att du finner nöje i att sitta och trolla, mankerar det med din läsförståelse eller vad är ditt problem?
Kan förstå att det känns surt att binda till 10 ggr högre men om du är riskavers och betalt en premium för trygghet de senaste decennierna så borde du väl vilja binda för att minimerar risk även nu.H Harald Blåtumme skrev:Du verkar inte förstå alls. Jag har alltid föredragit bundet elpris när det var som det varit de senaste decennierna. Nu gick det bundna ut i mars och det vore ett vansinnigt beslut för mig att binda till 10 ggr högre pris, därav beslutet att köra rörligt som akutåtgärd, därefter ytterligare åtgärder.
Du påstår att ”jag sitter och gnäller”? Är det så att du finner nöje i att sitta och trolla, mankerar det med din läsförståelse eller vad är ditt problem?
Det finns ju inget år i mannaminne med så stor osäkerhet om var priset ska landa som i år?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Ok, detta är argument jag kan förstå. Låt mig säga såhär då: tidigare beslut att binda på runt 40 öre /kWh på typ 3 år var för min egen del mest för att det jag hade att vinna på att jaga bättre priser gav för låg utdelning för att vara värt min tid. Det blev inga pengar av det helt enkelt, någon hundralapp hit eller dit skit samma.M MsTake skrev:
De bundna avtal vi ser nu, och det senaste halvåret åtminstone, är helt uppåt väggarna svindyra. Kollade för skojs skull just nu och det ligger i mitt SE4 på ca 5 kr/kWh bindningstid 36 mån. Jag ser detta som ett uttryck för att jag själv genom aktiva åtgärder kan göra så extremt mycket bättre och verkligen få en klart märkbar skillnad, det har skalat upp en faktor tio ca och nu blir min egen arbetsinsats mödan värd.
Jag skulle inte se mig som risk-aversiv generellt men när det inte spelade större roll så föredrog jag rimligt låga priser av lathet, gillar inte att behöva fundera på att jaga absolut bästa pris om utbytet av insatsen är för låg. Läget är radikalt annat nu som bekant och då får jag anpassa mig.
Men kommunen godkänner väl dessa byggen? Vad får ni i utbyte för förfulningen, något ekonomiskt måste väl finnas i kalkylen? Vilka partier styr kommunen och hur har deras beslut grundats i Sollefteås intressen?M Myckling skrev:Dessa verksamheter ger ytterst begränsat antal arbetstillfällen till de orter de finns på. Vattenkraftverk fjärrstyrs så ingen personal är anställd lokalt. Vindkraften byggs i regel av personer från andra länder så inte heller där kommer några skatteintäkter till kommunen. Vinsterna går dom sagt till ägarna och staten i form av olika skatter såsom bolagsskatt, moms på el samt energiskatt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Instämmer. Man använder den tidigare förbrukningen som ett grundvärde för denna vinters elkompensation.harry73 skrev:
Många verkar missförstå hur man tänkt då de blir lurade av att återbetalningen beräknas på senaste årsförbrukningen. Jag tänker så här, huset som förbrukat el då, är samma hus som förbrukar el under kommande år. Därför är det smart att använda föregående års förbrukning som riktvärde för hur mycket el huset kommer att förbruka under kommande år. Vem som ägde huset tidigare är mindre intressant, utan det är den nuvarande ägaren som kommer att få kompensationen baserat på hur många kilowattimmar som förbrukades föregående år. De bor där nu och ska kompenseras (till viss del) för kommande vinters höga elpriser.
De med stor förbrukning pga byggel under föregående år, eller som flyttat in i ett hus med tidigare storförbrukare får mer i el-stöd, men hur många är de av totalen? Samma gäller det fåtal som tar sig igenom denna vinter med billiga fasta avtal. Vi hade bundet fram till juni, men nu har vi rörligt då fasta priser är galet höga. Därmed känns det rättvist att vi får ett stöd för innevarande år baserat på vad vi förbrukade förra årsförbrukningen. De flesta kommer att försöka sänka sin förbrukning denna vinter oavsett stödet då det inte räcker för att man ska kunna levas som om det vore 2019.
Inget system är perfekt, speciellt då det behövs väldigt många olika uppgifter och särfall för att det ska bli "helt rättvist".
Redigerat:
Det har väl knappt byggts nya vattenkraftverk ens på den senare delen av 1900talet.S SonnyListon skrev:
Vattenkraften byggdes när Sverige skulle elektrifieras, och då sade alla ja av solidariska skäl.
Vattenfall är absolut största producent följt av Fortum(Finskt) Statkraft (Norskt) och Uniper (Tyskt), så det är möjligt att det var staten som låg bakom åtminstonde delar av den ursprungluga finansieringen.
De utländska bolagen har sannolikt köpt kraftverk från mindre el-producenter som inte längre finns.
Det är ju det som är problemet. De fattiga kommunerna anser inte att de får något över huvud taget för förfulningen eftersom alla medel hamnar någon annan stans. Även om det anställs några personer och visst underhåll krävs så är det ju i mångt och mycket automatiska system som kan styras på distans.
Just Sollefteå lyckades köpa tillbaka sitt vattenkraftverk från E-on (Tyskt) för något år sedan, så 100% dystert är det inge längre där. Men det var ju några hundra miljoner så de dröjer ju tills kalkylen är på plus...