R RalleB skrev:
Så hur var det nu i vintras, se1 och 2 fick i princip hela sina räkningar betalda för de värsta månaderna tack vare elbidraget med de priserna de hade då.

Ändå tänker man att man skulle fått denna kompensationen med så att man hade fått betalt för att använda el?

Man glömmer fort verkar det som…

Som tur är verkar inte svenska kraftnät ha gjort det i sitt förslag.
Det jag försöker framföra är ju att samma situation du beskriver nu gäller för de med fast pris i söder, som är 3x fler än alla i norr oavsett avtalstyp, inte att vi i norr måste få någon kompensation

• Gilla
Jättefranskan
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Fast bidraget är inte för framtida elkostnader. Så beställ på du.
Jo, det är det. Men man vill inte koppla det till framtida konsumtion eftersom det inte ger samma incitament att spara på el. Det är därför man baserar det på förra årets förbrukning i stället för det kommande året. Men stödet är för att kompensera för årets höga kostnader. Förra vinterns kostnader betalades det ut bidrag för i våras.

• Gilla
Jättefranskan och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Önskar dig lycka till den dag du ska förnya ditt fasta elavtal… det lär bli ett bryskt uppvaknade i likhet med vad vi upplevde i mars när vårt fasta låga treårsavtal på 38 öre/kWh i SE4 löpte ut. Nya fasta avtalspriserna var ca 7-10 ggr högre än de tidigare (om det ens erbjöds) så det var liksom inget att välja på än att köra rörligt.

Timpris lär bli norm framöver så på sätt och vis bra att kunna börja omställningen så fort som möjligt som privatperson.
Struntprat.

Ändå fortsatte du ditt risktagande med rörligt?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, det är det. Men man vill inte koppla det till framtida konsumtion eftersom det inte ger samma incitament att spara på el. Det är därför man baserar det på förra årets förbrukning i stället för det kommande året. Men stödet är för att kompensera för årets höga kostnader. Förra vinterns kostnader betalades det ut bidrag för i våras.
Vi menar samma sak.

T Titagurgi skrev:
Struntprat.

Ändå fortsatte du ditt risktagande med rörligt?
Va? Har du helt missat vad de fasta avtalen legat på senaste halvåret… så högt att flera bolag helt slopat dessa. Finns väl en del stackars satar som skrivit på nya bundna avtal på 2-5 kr kWh men det finns inte på kartan för min del.

Rörligt blev steg 1 när inga alternativ fanns.

Därefter en total revision i hur och när vi använder el i fortsättningen, balansering VP mot fjärrvärme under olika utetemp, byte av debiteringsmodell till timpris är steg 2 som ligger i pipen för vår del och kommer att ge bra utdelning.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Jag menade inte kommunen, skrev det först men suddade ;)
Men vilka menar du då? Jag är kanske korkad men jag kan inte se på vilket sätt ökade intäkter går tillbaka till Sollefteå?

Mvh LOB

L lob skrev:
Men vilka menar du då? Jag är kanske korkad men jag kan inte se på vilket sätt ökade intäkter går tillbaka till Sollefteå?

Mvh LOB
Alla lönsamma verksamheter inom kommunen är väl, generellt sett, till gagn för kommunen? Det går till arbeten, skatt och allmän lycka, ära och framgång.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
N
Läste att elanalytikern Johan Sigvardsson tycker detta är en bra utformning på stöd Svenska Kraftnät kommit fram till.
Dels faller stödet ut rätt och dels ger det incitament att fortsätta hålla elförbrukningen nere (vilket inte skulle vara fallet om man satt ett takpris per kWh framåt i tiden).
Jag är böjd att hålla med.
Den elpriskompensation vi fick tidigare i år var fullständigt vrickad. För min egen del hade jag fått en lägre elkostnad om jag hade gjort av med 1900 kWh i t.ex. februari istället för de 1050 jag de facto gjorde av med. Ingen sporre att spara el alls.
Vi har ju sett i trådar här på Byggahus att det verkar finnas goda möjligheter att spara el. Något som gynnar oss alla genom att minska risken för frånkoppling i vinter.

Att sedan även de (även jag) med bundet pris får del av kompensationen har såvitt jag läst på SvK:s hemsida att göra med att det är ett krav för att EU skall godkänna stödet och att det inte ses som ett otillåtet statsstöd och även att utbetalningen skall kunna göras så snabbt som möjligt.

• Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Alla lönsamma verksamheter inom kommunen är väl, generellt sett, till gagn för kommunen? Det går till arbeten, skatt och allmän lycka, ära och framgång.
Det tror jag inte. De ägs inte lokalt(i Sollefteå tydligen med ett undantag). De styrs inte lokalt. Elförsäljningen beskattas inte lokalt. De underhålls lokalt men underhållet ökar nog nog inte i någon större grad tack vare ökade intäkter.

Ett ännu mer tydligt exempel är lilla Ragunda kommun som levererar både vattenkraft och vindkraft av stora proportioner. De ligger stadigt på tio i topplistan på högsta kommunalskatter. Så nej det är inte mycket så går tillbaka till Sollefteå, Ragunda eller Jokkmokki form av lycka ära och framgång. Inte i Sverige iaf….
Urklippet är från en artikel av Lotta Gröning publicerad i Expressen.

mvh LOB En textbild med en artikelutdrag om vattenkraftskommuner i Sverige och ekonomisk ojämlikhet mellan städer och landsbygd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Jättefranskan och 4 till
  • Laddar…
Säkert nämnt redan men måste skriva det igen isf:
Sänk skatten, enda rättvisa och korrekta sättet att justera framtida ökade priser.

• Älska
SonnyListon
  • Laddar…
Dessa verksamheter ger ytterst begränsat antal arbetstillfällen till de orter de finns på. Vattenkraftverk fjärrstyrs så ingen personal är anställd lokalt. Vindkraften byggs i regel av personer från andra länder så inte heller där kommer några skatteintäkter till kommunen. Vinsterna går dom sagt till ägarna och staten i form av olika skatter såsom bolagsskatt, moms på el samt energiskatt.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Det jag inte fattar är varför den period förra året då vi fick kompensation ska ge kompensation en gång till?

Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden
Men vad händer om man flyttat under det år som gått?

N noone70 skrev:
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden
Men vad händer om man flyttat under det år som gått?
Då får du inget. Den som står på abbonemanget när energimarknadsinspektionen godkänner skv's förslag får hela kompensationen.

• Gilla
Zlatje
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dessa verksamheter ger ytterst begränsat antal arbetstillfällen till de orter de finns på. Vattenkraftverk fjärrstyrs så ingen personal är anställd lokalt. Vindkraften byggs i regel av personer från andra länder så inte heller där kommer några skatteintäkter till kommunen. Vinsterna går dom sagt till ägarna och staten i form av olika skatter såsom bolagsskatt, moms på el samt energiskatt.
Jag hör er. Ingen kommun borde vilja ha elproduktion egentligen.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.