I ikeo skrev:
Nåja med tanke på att SR ihop med pressen nu försöker få det till att en sluten facebook grupp där man diskuterar hur nuvarande styre misslyckats med corona hanteringen mer eller mindre borde klassas som terroistverksamhet så....
Får vi se om jag får med det här då eller är det ett personligt påhopp?Om man lyssnar så var det inte vad som diskuterades
Utan hur det diskuteras och vilka som uttryckte sig, att välutbildade o forskare kunde uttrycka sig på det sättet var chockerande och gränsade till uppvigling.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
B Björkbyns Anna skrev:
Mot Expropriationslagen står vi alla oss slätt...
Just därför skulle jag lägga mycket energi på att fastställa (=hitta relevanta argument och exempel) marknadsvärdet på min fastighet. Kolla vad liknande fastigheter sålts för, om nåt är unikt med min fastighet vad kostar det att återskapa det på annan plats osv. Sen är det +25% på det enl lagen (undantaget är expropriation pga vanvård...).
Jag säger inte att TS ska ge upp direkt, men att vara förberedd på att tvångsinlösen kan vara aktuellt. Då ska man ju ha så bra betalt som möjligt så att det finns en rimlig chans att hitta ett nytt boende man kan bli nöjd med.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi står inför en stor förändring av vårt samhälle. Sverige blöder pengar för att ta oss igenom pandemin. Ingen vet vad som händer efter. Kommer vi ens att resa som tidigare. Redan innan pandemin hade min makes företag kommit på att personer med dagens teknik inte behöver närvara på olika platser fysiskt. Att det är kostnadseffektivt och miljösmart att använda den elektroniska teknik vi har och närvara på distans. Efter pandemin är det absolut inte säkert att det är en prioritering med höghastighetståg. Kollektivets behov kommer vara stora på andra områden.
Fortsätt lev och njut av gården. Renoverar du så är det värdehöjande. Lycka till

• Gilla
  • Älska
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
harry73
S Sommartid skrev:
Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg.
Hur var samrådet igår?

P
harry73 harry73 skrev:
Det var inget dåligt första inlägg
Ska vi gissa att det inte kommer några fler....

Personligen tycker jag ju som värmlänning att hela den där löjligt dyra satsningen på snabbtåg för persontransporter mellan Stockholm och Skåne borde läggas på is lääääänge. Mycket viktigare att jobba med de högst belastade sträckorna, nämligen enkelspåret mellan Stockholm och Oslo. Till en betydligt lägre kostnad kan vi korta restiden mellan Stockholm C och Oslo C till under 3 timmar, vilket gör det snabbare än flyget (som ju går mellan Arlanda och Gardermoen och därmed kräver transport till respektive C), plus att det skulle förbättra godstransporterna och lokaltrafiken rejält också.

• Gilla
  • Wow
El-Löken66 och 7 till
  • Laddar…
P Planerare skrev:
Hej Sommartid!

Förstår att du håller på att fixa och dona med ditt nya hus och har hittat en plats du verkligen gillar - grattis! Hoppas det blir en riktigt njutningsful resa för dig och dina närstående.

Jag liksom några andra gissar att detta rör sig om Hässleholm - Lund men det finns ju fler projekt så det kan vara någon av de andra - huvudprinciperna är desamma. Jag förstår din oro men tycker att du ska ta till dig av de som redan skrivit att du ska försöka att inte oroa dig allt för mycket. Det betyder inte att du ska 'ge upp' eller inte bry dig men det är en lång process och det finns både möjlighet att påverka och mycket liten möjlighet att påverka. Väntan nu? Vad sa jag där? Jag ska försöka förklara.

Du säger att det finns sex alternativa korridorer och det stämmer med Hm - Lu. Detta projekt befinner sig i lokaliseringsutredningsskedet i järnvägsplansprocessen. En järnvägsplan är ett juridiskt dokument som tas fram enligt lagen om byggande av järnväg (LBJ 1995:1649 och 2012:708) samt miljöbalken (särskilt förordningen om mijöbedömning). Någon här sa något i stil med "är det inte en demokrati vi bor i?" å ni är ytterligare många fler ovanför som ondgjort er över politikernas och de som styrs beslut som tas över huvudet på oss vanligt folk. Hela syftet med lagstiftningen är just att ge inflyttande och insyn. Det är därför Trafikverket just nu samråder om de alternativa korridorer som tagits fram och det är därför du fått ett brev hem.

De korridorer som presenteras i ett tidigt skede i samrådsprocessen är inte slutgiltiga och ibland kan inkomna synpunkter skapa helt nya alternativa korridorer men troligt är att om järnvägen byggs så byggs den innanför de områden som nu definierats. Det är dock långt ifrån satt i sten.

Vad är då en korridor? Oftast är den mycket bred. I fallet med Hässleholm - Lund är de sex olika alternativen mellan 300 meter och 3 kilometer eller mer i bredd. Inom dessa korridorer ska sedan en järnväg placeras. Den är (inklusive slänter, avvattning, elledningar och staket med mera) mellan omkring säg 15 och 60 meter* beroende på förutsättningarna på platsen Även där dessa korridorer är som smalast finns därmed 'svängrum' och många möjliga linjer inom korridoren.

Att höghastighetsbana kan komma att byggas mellan Lund och Hässleholm har varit känt i många år och diskuterats. Om du bott på platsen länge är det inte omöjligt att du bjudits in att tycka till i ett tidigare skede men troligtvis har en nöjt sig med att annonsera innan det finns förslag till korridorer och innan fältutredningar inletts. Nu befinner sig projektet som sagt i lokaliseringsutredning i samrådshandlingsskedet Det samråd som nu pågår syftar till att lyssna till vad befolkningen i området och andra intressenter har för åsikt för att väga samman olika intressen och utifrån det landa i en korridor. Nästa skede är planförslag i samrådshandlingsskede med miljökonsekvensbeskrivning (den har redan påbörjats och byggs vidare under projektets gång). När det finns en korridor skall som sagt en faktisk utformning av järnvägen föreslås inom korridoren. Under samrådshandlingsskedet finns stor möjlighet att komma in med synpunkter och bidra med information som Trafikverket kan ha missat. För att driva igenom din vilja är det fördelaktigt om du delar den med andra och att ni både skriver enskilda yttranden (av vilket det framgår vilken fastighet ni bor i) samt gemensamma yttranden via föreningar eller liknande sammanslutningar. Däremot rekommenderar jag att ni försöker vara konstruktiva - exempelvis som du fått tips om ovan: vilket är den bästa lösningen? Inte bara "inte här där jag bor!".

I det sista samrådshandlingen (om inte tidigare) framgår mer exakt hur din tomt påverkas, om någon mark du äger kommer behöva lösas in (exploateras). Om ditt hus ligger i en av de sex korridorerna och inte i de andra så är dock sannolikheten stor att du inte påverkas. Särskilt om du ligger i den längsta korridoren (som du nämnde).

Just Hässleholm - Lund är ett krångligt projekt med väldigt väldigt mycket och täta värden. Det är en hög befolkningstäthet, mycket natur (som det finns allt för lite av i Skåne) och höga värden både när det kommer till boende-, kulturmiljö och naturmiljö (och tysta zoner). Oavsett var jänrvägen dras (om den dras - vilket jag personligen hoppas) så kommer det finnas värdefull mark. Målet måste vara att minimera de negativa påverkan och få så stor samhällig vinst för den samhälliga förlusten. Häri ligger också mitt uttalande att du kanske inte har så mycket att påverka eftersom just ditt enskilda hus visserligen är ett värde som Trafikverket helst vill undvika skada men med tanke på hur tätt det finns enskilda hus så är det helt omöjligt att dra en ny modern järnväg utan att riva bostäder. Om just ditt hus hamnar i det lilla nålsögat så är det en liten tröst att många andra inte påverkats och att fördelarna på samhällsnivå är stora.

Slutligen vill jag påpeka och lova att det inom Trafikverket och de organisationer som jobbar med detta och liknande projekt finns en genuin vilja att skapa något bra. I något bra så ingår även de enskilda som riskerar att få ta den negativa smällen för något som för med sig många fördelar på annat håll. Jag förstår att det är liten tröst om just ditt hus inlöses och jag är själv inte alltid glad för allt som händer nära min bostad men jag tror verkligen att vi som samhälle måste fortsätta utvecklas och hitta gemensamma lösningar.

*Siffrorna är inte tagna ur luften men inte heller självklara. Lokala förutsättningar och byggteknisk lösning kan i betydande utsträckning påverka höghastighetsjärnvägens markintrång.

Låter def. som en skröna. Eller såhär: det har definitivt hänt att personer ångrat sig när det väl är dags att skriva på men att det skulle påverka tidplanen för ett projekt i denna storlek är inte sannolikt och än mindre att faktiskt få rätt i en rättsprocess.

Svensk lagstiftning hindrar den enskilde från att i ren illvilja motsätta sig på det sättet. Samtidigt skyddas också den enskilde från att staten ska kunna hitta på liknande tokigheter eller bara agera utan att först ha gått igenom en demokratisk process. Svensk lag skyddar i stora drag även en boende som bor nära infrastrukturen. Grundprincipen skulle jag påstå är att om boendemiljön inte är tillräckligt god efter förändringen så skall exploatering ske även om marken inte behövs för projektet. Rent naturligt är det dock en gråskala och ibland kan det vara bättre om vägen går rakt över tomten så att den blir inlöst än 50 meter utanför....

[bild]
M Mattias Svederberg skrev:
Om de väljer alternativet som gör över er mark så är de inte mycket ni kan göra åt det. Deras lobby är oerhört stark. Att det är ett naturskyddsområde där tenderar att inte bry sig om. Det är bara när privatpersoner gör saker som naturskyddsområde spelar roll.

Kan ni göra försök att få dem att välja andra alternativ, absolut. Stoppa de om de väljer att köra över er... svårt.

Med tanke på hur budgeten är för höghastighetstågen nu så är de nog större chans att få hela projektet nerlaggt.

Om de nu visar sig att de kommer lägga spåret över er mark så är lagen rätt hård mot privatpersoner.

Vad man kan göra i stället för att kräva monetär ersättning är att kräva ersättning av motsvarande personligt värde. Helt enkelt kräva att de ersätter er med en motsvarande gård.. plus ersättning för besväret. Skulle nog säga att det är de bästa sättet att få så mycket ut av en svår situation som möjligt.

överlag vill de inte ta folk till domstol i onödan. Så jag har hört folk som fått rätt mycket extra bara för att inte gåt t till domstol. I dessa fallen är domstolsmålen groteskt svåra att vinna

Så typ.
1: Försök för dem att lägga ner eller fördröja projektet
2: försök få dem att välja annat alterantiv.
3: Försök maximera vad du personligen får ur situationen... I stället för att gnälla.. förhandla.
Tack för svaret och tipsen.

Daniel0614 Daniel0614 skrev:
Länsstyrelsen har kartor där man kan se kulturmiljöer, riksintressen och mycket mera. Om ni inte har kollat detta så är det ett hett tips då det är reglerat till viss del i lagstiftningen hur dessa perspektiv skall bemötas i juridiskt bindande planer
Tack för tipset.

D Daniel el travieso skrev:
Jag hade kontaktat min länsstyrelse för rådgivning och att uppmärksamma dem på problemet med den hotade arten. Pratat med Naturskyddsföreningen för att få stöd. Om du är med i Villaägarna kan du ringa deras jurister för att få stöd och information om vilka rättigheter du har som fastighetsägare. Det har generellt blivit svårare och dyrare för myndigheter att expropriera mark från privata
Tack för tipset.

• Gilla
Daniel el travieso och 1 till
  • Laddar…
Finns ingen politisk majoritet för det fanatiska miljöpartiets projekt med höghastighetståg.
När miljöpartiet åker ur riksdagen så är projektet dött.
Så lugn bara. Vi går mot ljusare tider rent allmänt, bindgalen politisk extremism är folk nu trötta på när de ser resultaten varje dag.

50 kronor per liter för bensin och diesel ligger också på förslag.
Vindkraftsskandalen undgår ingen idag: Undvik laga varm mat, undvik att dammsuga för att elförsörjningen inte ska braka ihop.

• Gilla
Screew och 1 till
  • Laddar…
P Planerare skrev:
Hej Sommartid!

Förstår att du håller på att fixa och dona med ditt nya hus och har hittat en plats du verkligen gillar - grattis! Hoppas det blir en riktigt njutningsful resa för dig och dina närstående.

Jag liksom några andra gissar att detta rör sig om Hässleholm - Lund men det finns ju fler projekt så det kan vara någon av de andra - huvudprinciperna är desamma. Jag förstår din oro men tycker att du ska ta till dig av de som redan skrivit att du ska försöka att inte oroa dig allt för mycket. Det betyder inte att du ska 'ge upp' eller inte bry dig men det är en lång process och det finns både möjlighet att påverka och mycket liten möjlighet att påverka. Väntan nu? Vad sa jag där? Jag ska försöka förklara.

Du säger att det finns sex alternativa korridorer och det stämmer med Hm - Lu. Detta projekt befinner sig i lokaliseringsutredningsskedet i järnvägsplansprocessen. En järnvägsplan är ett juridiskt dokument som tas fram enligt lagen om byggande av järnväg (LBJ 1995:1649 och 2012:708) samt miljöbalken (särskilt förordningen om mijöbedömning). Någon här sa något i stil med "är det inte en demokrati vi bor i?" å ni är ytterligare många fler ovanför som ondgjort er över politikernas och de som styrs beslut som tas över huvudet på oss vanligt folk. Hela syftet med lagstiftningen är just att ge inflyttande och insyn. Det är därför Trafikverket just nu samråder om de alternativa korridorer som tagits fram och det är därför du fått ett brev hem.

De korridorer som presenteras i ett tidigt skede i samrådsprocessen är inte slutgiltiga och ibland kan inkomna synpunkter skapa helt nya alternativa korridorer men troligt är att om järnvägen byggs så byggs den innanför de områden som nu definierats. Det är dock långt ifrån satt i sten.

Vad är då en korridor? Oftast är den mycket bred. I fallet med Hässleholm - Lund är de sex olika alternativen mellan 300 meter och 3 kilometer eller mer i bredd. Inom dessa korridorer ska sedan en järnväg placeras. Den är (inklusive slänter, avvattning, elledningar och staket med mera) mellan omkring säg 15 och 60 meter* beroende på förutsättningarna på platsen Även där dessa korridorer är som smalast finns därmed 'svängrum' och många möjliga linjer inom korridoren.

Att höghastighetsbana kan komma att byggas mellan Lund och Hässleholm har varit känt i många år och diskuterats. Om du bott på platsen länge är det inte omöjligt att du bjudits in att tycka till i ett tidigare skede men troligtvis har en nöjt sig med att annonsera innan det finns förslag till korridorer och innan fältutredningar inletts. Nu befinner sig projektet som sagt i lokaliseringsutredning i samrådshandlingsskedet Det samråd som nu pågår syftar till att lyssna till vad befolkningen i området och andra intressenter har för åsikt för att väga samman olika intressen och utifrån det landa i en korridor. Nästa skede är planförslag i samrådshandlingsskede med miljökonsekvensbeskrivning (den har redan påbörjats och byggs vidare under projektets gång). När det finns en korridor skall som sagt en faktisk utformning av järnvägen föreslås inom korridoren. Under samrådshandlingsskedet finns stor möjlighet att komma in med synpunkter och bidra med information som Trafikverket kan ha missat. För att driva igenom din vilja är det fördelaktigt om du delar den med andra och att ni både skriver enskilda yttranden (av vilket det framgår vilken fastighet ni bor i) samt gemensamma yttranden via föreningar eller liknande sammanslutningar. Däremot rekommenderar jag att ni försöker vara konstruktiva - exempelvis som du fått tips om ovan: vilket är den bästa lösningen? Inte bara "inte här där jag bor!".

I det sista samrådshandlingen (om inte tidigare) framgår mer exakt hur din tomt påverkas, om någon mark du äger kommer behöva lösas in (exploateras). Om ditt hus ligger i en av de sex korridorerna och inte i de andra så är dock sannolikheten stor att du inte påverkas. Särskilt om du ligger i den längsta korridoren (som du nämnde).

Just Hässleholm - Lund är ett krångligt projekt med väldigt väldigt mycket och täta värden. Det är en hög befolkningstäthet, mycket natur (som det finns allt för lite av i Skåne) och höga värden både när det kommer till boende-, kulturmiljö och naturmiljö (och tysta zoner). Oavsett var jänrvägen dras (om den dras - vilket jag personligen hoppas) så kommer det finnas värdefull mark. Målet måste vara att minimera de negativa påverkan och få så stor samhällig vinst för den samhälliga förlusten. Häri ligger också mitt uttalande att du kanske inte har så mycket att påverka eftersom just ditt enskilda hus visserligen är ett värde som Trafikverket helst vill undvika skada men med tanke på hur tätt det finns enskilda hus så är det helt omöjligt att dra en ny modern järnväg utan att riva bostäder. Om just ditt hus hamnar i det lilla nålsögat så är det en liten tröst att många andra inte påverkats och att fördelarna på samhällsnivå är stora.

Slutligen vill jag påpeka och lova att det inom Trafikverket och de organisationer som jobbar med detta och liknande projekt finns en genuin vilja att skapa något bra. I något bra så ingår även de enskilda som riskerar att få ta den negativa smällen för något som för med sig många fördelar på annat håll. Jag förstår att det är liten tröst om just ditt hus inlöses och jag är själv inte alltid glad för allt som händer nära min bostad men jag tror verkligen att vi som samhälle måste fortsätta utvecklas och hitta gemensamma lösningar.

*Siffrorna är inte tagna ur luften men inte heller självklara. Lokala förutsättningar och byggteknisk lösning kan i betydande utsträckning påverka höghastighetsjärnvägens markintrång.

Låter def. som en skröna. Eller såhär: det har definitivt hänt att personer ångrat sig när det väl är dags att skriva på men att det skulle påverka tidplanen för ett projekt i denna storlek är inte sannolikt och än mindre att faktiskt få rätt i en rättsprocess.

Svensk lagstiftning hindrar den enskilde från att i ren illvilja motsätta sig på det sättet. Samtidigt skyddas också den enskilde från att staten ska kunna hitta på liknande tokigheter eller bara agera utan att först ha gått igenom en demokratisk process. Svensk lag skyddar i stora drag även en boende som bor nära infrastrukturen. Grundprincipen skulle jag påstå är att om boendemiljön inte är tillräckligt god efter förändringen så skall exploatering ske även om marken inte behövs för projektet. Rent naturligt är det dock en gråskala och ibland kan det vara bättre om vägen går rakt över tomten så att den blir inlöst än 50 meter utanför....

[bild]
Mycket intressant inlägg @Planerare!

harry73
Anna_H Anna_H skrev:
plus att det skulle förbättra godstransporterna och lokaltrafiken rejält också.
De viktiga godstransporter går ju inte mellan Stockholm och Oslo, men från Göteborg till Stockholm eller Oslo, eller från Skåne till Oslo eller Stockholm

• Gilla
Donn
  • Laddar…
S Sommartid skrev:
Hej,
Vi är i princip samma situation för järnvägssträckan Göteborg-Borås. Två av sträckningsalternativen går rakt igenom Benareby, en by med anor bakåt till 1400-talet!

Var ligger er gård?

Vi använder minst två Facebook-grupper för diskussion samt har minst en politiker o området som kämpar för vår sak. Motståndet är så stort att jag för närvarande tror att risken för dessa alternativdragningar har minskat betydligt.

Mvh

Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.

Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.

Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.

Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.

Tack på förhand.

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag föreslår att du väljer att sälja till en vinst på 25%, istället för att det ska behöva gå som i Kina, med sina så kallade "nail houses", där ägaren stretar emot in i det längsta:
[bild]
Det är ändå intressant att man i kommunistdiktaturen Kina tar större hänsyn till den privata äganderätten än vad man gör i det socialdemokratiska Sverige.

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Det är ändå intressant att man i kommunistdiktaturen Kina tar större hänsyn till den privata äganderätten än vad man gör i det socialdemokratiska Sverige.
Ja, de väntar bara ut den envise personen (eller gör att hen blir allmänt hatad i närområdet för att motorvägen inte kan öppna) istället för att erbjuda pengar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.