Hej,
Lite offtopic kanske men vet att här finns duktiga och kunniga personer.
Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.
Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.
Uppskattar all info och kunskap ni kan ge mig.
Tack på förhand.
Vi fick brev hem för att ha ett möte och diskutera planeringen av höghastighetståg. Ett av sex alternativ är att dra järnvägen genom vår gård, vilket innebär att vi inte kan ha kvar vår gård.
Min fråga lyder, vad kan vi och grannarna göra för att påverka denna hemska planering? Ängsnyckeln växer däromkring och det finns ett naturreservat i närheten.
Tack på förhand.
Sätt dig i motpartens sits och fundera över vilka argument som denne skulle finna vettiga och rimliga och skäl nog att välja något av de andra alternativen. Går det t ex att hitta fördelar med något av de andra alternativen?
Ju fler ni är som säger samma sak, desto lättare blir det dessutom att få gehör.
När det gäller ängsnyckeln beror det väldigt mycket på vilken sort det handlar om, se https://artfakta.se/naturvard/taxon/dactylorhiza-incarnata-agg--233633
Ju fler ni är som säger samma sak, desto lättare blir det dessutom att få gehör.
När det gäller ängsnyckeln beror det väldigt mycket på vilken sort det handlar om, se https://artfakta.se/naturvard/taxon/dactylorhiza-incarnata-agg--233633
Hej @Sommartid, det finns ett bra råd här och det kommer nu:
Sluta oroa dig.
Varför?
* Din gård är blott ett av sex alternativ
* Är det det bästa alternativet får du tyvärr göra en uppoffring för kollektivet.
* Du kan kämpa och slåss, dra fram det där sällsynta lövet till och med men i slutändan är det slöseri med tid och energi - se framåt. Det vet du redan ifall du rannsakar dig själv.
* Det är hög politisk press att denna bana ska byggas i Sverige
* Du behöver inte flyttstäda ifall du inte gärna vill.
* Ditt nya liv i ditt nya boende kommer bli så mycket bättre. Detta vet du redan, så släpp rädslan.
Georg Ohm funderade ut en lag för att beskriva hur naturen fungerar och det är denna du behöver följa nu.
Blir det så blir det. Och annars inte. Det viktiga är att du sover som en bebis om nätterna.
Sluta oroa dig.
Varför?
* Är det det bästa alternativet får du tyvärr göra en uppoffring för kollektivet.
* Du kan kämpa och slåss, dra fram det där sällsynta lövet till och med men i slutändan är det slöseri med tid och energi - se framåt. Det vet du redan ifall du rannsakar dig själv.
* Ditt nya liv i ditt nya boende kommer bli så mycket bättre. Detta vet du redan, så släpp rädslan.
Georg Ohm funderade ut en lag för att beskriva hur naturen fungerar och det är denna du behöver följa nu.
Blir det så blir det. Och annars inte. Det viktiga är att du sover som en bebis om nätterna.
Tack ricebridge för dina tips. Ska kolla närmre på de andra 5 alternativen.ricebridge skrev:
Sätt dig i motpartens sits och fundera över vilka argument som denne skulle finna vettiga och rimliga och skäl nog att välja något av de andra alternativen. Går det t ex att hitta fördelar med något av de andra alternativen?
När det gäller ängsnyckeln beror det väldigt mycket på vilken sort det handlar om, se [länk]
Ja, fast det är flera gårdar inblandade, inte bara vår gård. Detta gäller alla 6 alternativ.E El-Löken66 skrev:Hej @Sommartid, det finns ett bra råd här och det kommer nu:
Sluta oroa dig.
Varför?
Sedan behövs inte den här linjen egentligen då det redan finns tåg mellan dessa två destinationer.
Vidare, är alternativ 1 (genom vår gård) en av de största omvägen, då det ligger i väst medan tåget och linjen ska köra väst-öst. Det finns 5 andra alternativ som ligger närmare slutdestinationen. Om du förstår vad jag menar.
Visst går det åt mycket tid och energi men samtidigt kan vi ju inte bara ge upp. Hur skulle världen sett ut om folk inte kämpade för saker och ting och gav bara upp hela tiden så fort det blev jobbigt?
Jag såg framåt. Framåt på vår vackra gård, vilket tog mig 3.5 år att hitta och ca 40 husvisningar. Mitt smultronställe.
Kollektivet funkar ändå inte kvittar hur många höghastighetståg och nya banor de planerar. Har själv varit stor användare av kollektivtrafiken.
Nä, kanske inte flyttstäda men behöver ju flytta ut allt vi flyttat in.
Mycket möjligt. Men tog tid att hitta denna unika gård och placeringen är perfekt för oss åt alla håll.
Det är intressant men det är ju inte naturen det är politikerna. Stor skillnad.
Visst skulle det vara resultatet om man struntade i allt hela tiden.
Hej.S Sommartid skrev:Ja, fast det är flera gårdar inblandade, inte bara vår gård. Detta gäller alla 6 alternativ.
Sedan behövs inte den här linjen egentligen då det redan finns tåg mellan dessa två destinationer.
Vidare, är alternativ 1 (genom vår gård) en av de största omvägen, då det ligger i väst medan tåget och linjen ska köra väst-öst. Det finns 5 andra alternativ som ligger närmare slutdestinationen. Om du förstår vad jag menar.
Visst går det åt mycket tid och energi men samtidigt kan vi ju inte bara ge upp. Hur skulle världen sett ut om folk inte kämpade för saker och ting och gav bara upp hela tiden så fort det blev jobbigt?
Jag såg framåt. Framåt på vår vackra gård, vilket tog mig 3.5 år att hitta och ca 40 husvisningar. Mitt smultronställe.
Kollektivet funkar ändå inte kvittar hur många höghastighetståg och nya banor de planerar. Har själv varit stor användare av kollektivtrafiken.
Nä, kanske inte flyttstäda men behöver ju flytta ut allt vi flyttat in.
Mycket möjligt. Men tog tid att hitta denna unika gård och placeringen är perfekt för oss åt alla håll.
Det är intressant men det är ju inte naturen det är politikerna. Stor skillnad.
Visst skulle det vara resultatet om man struntade i allt hela tiden.
Menar mest att inte lägga möda på det som inte går att påverka.
Det kan gå såklart, det får du se om 10-15 år.
Goliat fick stryk av David.
Ricky slog Ivan Drago.
Allt är möjligt.
Bara säger..
Måhända finns en en finare gård på andra sidan kullen. Kanske till och med finns en get så du alltid har mjölk till kaffet.
Men klart du ska få sörja, om nu utfallet skulle b l i så.
Men det känns ändå som att oddsen är bra att linjen dras någon annanstans.
Redigerat:
Hej,E El-Löken66 skrev:Hej.
Menar mest att inte lägga möda på det som inte går att påverka.
Det kan gå såklart, det får du se om 10-15 år.
Goliat fick stryk av David.
Ricky slog Ivan Drago.
Allt är möjligt.
Bara säger..
Måhända finns en en finare gård på andra sidan kullen. Kanske till och med finns en get så du alltid har mjölk till kaffet.
Men klart du ska få sörja, om nu utfallet skulle b l i så.
Men det känns ändå som att oddsen är bra att linjen dras någon annanstans.
Jo jag förstår vad du menar och är tacksam för varningen.
Visar sig att det endast är Miljöpartiet som vill dra den dit istället för att dra den genom stan. De andra partierna tycker det är dumt eftersom det är långt ifrån stan. Då får man utöver det sätta bussar som kör till stan från vår gård då.
Mvh,
Sommartid
Normala strategin brukar ju vara att få herrarna att inse att man kommer att göra allt som står i mänsklig makt för att göra livet surt för dem de närmaste 20 åren....... sedan ger man dem en chans att komma enkelt undan genom att gå med på ett skäligt byte så man får en annan fullt ut lika bra gård att bo på.
Du får förutsätta att alla alternativ har sina nackdelar och att det inte går att dra en höghastighetsjärnväg med alla radier det innebär, så att det går att undvika gårdar, naturreservat och skyddade arter.
Om du säger att alternativet förbi din gård är den största omvägen, borde den inte ligga så högt på trafikverkets önskelista.
På mötet går det såklart bra att upplysa trafikverket om alla skyddade arter, trädalleer, biotopskydd, naturreservat, mm och fråga hur de ska ta hänsyn till det. Men i slutänden kommer de välja ett alternativ och då acceptera att det inte blir bra på alla möjliga sätt.
Fortsätt leva och hushåll med din energi. Dvs bråka lagom och börja fundera över var ni vill bo ifall ni behöver flytta.
Om du säger att alternativet förbi din gård är den största omvägen, borde den inte ligga så högt på trafikverkets önskelista.
På mötet går det såklart bra att upplysa trafikverket om alla skyddade arter, trädalleer, biotopskydd, naturreservat, mm och fråga hur de ska ta hänsyn till det. Men i slutänden kommer de välja ett alternativ och då acceptera att det inte blir bra på alla möjliga sätt.
Fortsätt leva och hushåll med din energi. Dvs bråka lagom och börja fundera över var ni vill bo ifall ni behöver flytta.
Håller nog med @El-Löken66 fullt ut.
Så här stora infrastrukturprojekt kommer inte att backa på att en fastighetsägare inte vill. De kommer tvångsinlösa dig om alternativet över din gård är det som bestäms. Det är viktigt att du förstår detta mentalt redan nu. Det innebär inte att det är lönlöst att kämpa, däremot innebär det att man får vara beredd att vid ett visst tillfälle att kasta in handsken och säga "okay, det blev så här, nu går jag vidare utan bitterhet".
Ni kan absolut göra gemensam sak med flera fastighetsägare, det är klart större chanser så än var och en för sig. Men det är bara att upprepa, så här stora projekt kommer främst inte att ta hänsyn till en eller några få fastighetsägares känslor.
Det normala är att man blir kompenserad med marknadsvärdet + 25 % vilket är en ekonomiskt fördelaktig affär för er. Sen är det så klart en massa faktorer som "det perfekta läget", "drömgården" och whatnot.
Själv har jag flyttat mellan flera perfekta lägen och drömgårdar, har numera insett att det handlar mer om en inställning till sitt liv än den faktiska platsen.
Så här stora infrastrukturprojekt kommer inte att backa på att en fastighetsägare inte vill. De kommer tvångsinlösa dig om alternativet över din gård är det som bestäms. Det är viktigt att du förstår detta mentalt redan nu. Det innebär inte att det är lönlöst att kämpa, däremot innebär det att man får vara beredd att vid ett visst tillfälle att kasta in handsken och säga "okay, det blev så här, nu går jag vidare utan bitterhet".
Ni kan absolut göra gemensam sak med flera fastighetsägare, det är klart större chanser så än var och en för sig. Men det är bara att upprepa, så här stora projekt kommer främst inte att ta hänsyn till en eller några få fastighetsägares känslor.
Det normala är att man blir kompenserad med marknadsvärdet + 25 % vilket är en ekonomiskt fördelaktig affär för er. Sen är det så klart en massa faktorer som "det perfekta läget", "drömgården" och whatnot.
Själv har jag flyttat mellan flera perfekta lägen och drömgårdar, har numera insett att det handlar mer om en inställning till sitt liv än den faktiska platsen.
Tror inte de som behöver höghastighetsförbindelsen håller med dig.S Sommartid skrev:
El-Löken66 menade "samhället" med "kollektivet", inte kollektivtrafiken. Att du som enskild får göra en uppoffring för samhället, för att samhället behöver den här förbindelsen. Det finns inte ett inneboende problem i kollektivtrafik som gör att den inte fungerar, det är hur man gör det och hur man styr det. Finns gott om kollektivtrafik i världen som fungerar väldigt effektivt och prisvärt.S Sommartid skrev:
Nu tror jag att du redan vet men de finns en Facebook grupp som heter "Stoppa höghastighetsbanan genom Skåne" som du kan gå med i. Finns det rödlistade arter i närheten kan det vara ett argument gå på. Miljöfrågor är troligtvis det största argumenten som kan hindra.S Sommartid skrev:Hej,
Tack på förhand.
Annars i sakfrågan juridiskt det nog svårt för trafikverket kan som sagt tvångsinlösa marken.
Redigerat:
Jag skulle tidigt påtala att ett höghastighetståg rör sig i hastigheter 400km/h+ och fråga om de verkligen avser att bygga ett sånt tåg? För det som talats om i media är ju ett låghastighetståg....S Sommartid skrev: