Börja med att borra ett hål i den, med lite tur far den ut redan då. Annars, gänga och dra i en vanlig skruv att vrida ur den med.
 
som nämnts ovan så brukar det funka i dom flesta situationer med att borra ett hål och sedan knacka i en torx av lagom storlek.
 
mattiasp skrev:
Om du har dragit av skruven så att klingan har lossnat så borde ju skruven, dvs vad som är kvar av den, vara obelastad. Givet att den inte har bottnat förstås. I så fall borde stumpen sitta ganska löst.
Angående avdragna skruvar i allmänhet; Mattiasps iakttagelse ovan håller jag helt med om i ett teoretiskt perspektiv. Fast i praktiken så har det, åtminstone för mig, visat sig att detta sällan stämmer - dvs skruven sitter fortfarande hårt. Kanske är det för att skruvar som dras loss i mitt fall ofta har ärgat fast, och dras sönder när jag försöker lossa och inte när jag försöker spänna...men jag tycker ändå, trots detta, att denna teori alldeles för sällan stämmer. Vad är era erfarenheter?
 
Har man bottnat skruven så sitter den troligen hårt den enda glädjen är att det alltid går lättare att drua upp än åt (förutsatt att bulten inte går trögt åt endera hållet).

Avdragna bultar kan sitta allt från handgängat till helt omöjligt att få loss utan att destruera.

Värme är ett säkert sätt att få loss åtminstone fastrostade bultar och andra också men alla saker (tex kullager) gillar ju inte värme heller.

Grispittar är lätta att dra av tyvärr iaf de mindre.

För TS problem skulle jag gänga i ett hål och dra in en bult med rimlig styrka så inte den smäller av också.
 
Mikael_L
Har man dragit av en skruv så är den förmodligen lite sträckt också, några gängvarv ner.
Så man kan nog förmoda att den går lite trögt iaf även om den blivit obelastad. Men är det så, och inte att den bottnat så krävs det nog ganska lite kraft för att få upp den.

Fotografens tips (förhoppning?) att den kanske kommer upp redan då man börjar borra är kanske inte så dumt.

Men din brottyta lutar kraftigt, som jag förstod, lite svårt att få en början för borren.
 
Mikael_L skrev:
Fotografens tips (förhoppning?) att den kanske kommer upp redan då man börjar borra är kanske inte så dumt.

Men din brottyta lutar kraftigt, som jag förstod, lite svårt att få en början för borren.
Antingen en hylsa som centrerar borren eller plana av brottytan med en dremel, eller kanske båda i kombination är nog en bra ide för att lösa det problemet.
 
Mikael_L
ikeahantverkaren, du har inte sett detta som det perfekta tillfället att uppgradera och köpa en ny och värre kap/ger? :D
 
Mikael_L skrev:
ikeahantverkaren, du har inte sett detta som det perfekta tillfället att uppgradera och köpa en ny och värre kap/ger? :D
Haha...att det skulle ta 22 inlägg innan ikeahantverkaren fick det svar han egentligen ville ha? :) ;)
 
Byggahus.se – forumet som ger vårt språk nya ord!

mattiasp skrev:
Kan du fila eller "dremla" lite på stumpen så att du får grepp med en liten skiftnyckel?
:D :D :D

MVH
Ronnie
 
Redigerat:
Daniel_N skrev:
Angående avdragna skruvar i allmänhet; Mattiasps iakttagelse ovan håller jag helt med om i ett teoretiskt perspektiv. Fast i praktiken så har det, åtminstone för mig, visat sig att detta sällan stämmer - dvs skruven sitter fortfarande hårt. Kanske är det för att skruvar som dras loss i mitt fall ofta har ärgat fast, och dras sönder när jag försöker lossa och inte när jag försöker spänna...men jag tycker ändå, trots detta, att denna teori alldeles för sällan stämmer. Vad är era erfarenheter?

Håller med lite grann :p jag har upplevt att hemma när man pysslar med något så sitter skruvj*veln alltid fast när man dragit av den, vilket antagligen beror på korrosion mm. När man på jobbet drar av något är det ett nytt väloljat förband som går fint att lossa på...

En personlig favorit är att borra och sedan slå i en torx.
En annan personlig favorit är att köpa ny såg som nån föreslog :D
 
För att börja borra måste man på med ett dornslag.
 
v-g skrev:
För att börja borra måste man på med ett dornslag.
Eller ännu hellre, speciellt i detta fallet när man inte vill slå, slipa ett lite hål med diamanstift i dremeln.
 
Vad gjorde man egentligen innan dremeln uppfanns? :D
 
v-g skrev:
Vad gjorde man egentligen innan dremeln uppfanns? :D
Man använde en gammal tandläkarborr!
 
E skruvj-eln ute än??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.