4 633 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
högergängad grisapitt??
Börja med att borra ett hål i den, med lite tur far den ut redan då. Annars, gänga och dra i en vanlig skruv att vrida ur den med.
Angående avdragna skruvar i allmänhet; Mattiasps iakttagelse ovan håller jag helt med om i ett teoretiskt perspektiv. Fast i praktiken så har det, åtminstone för mig, visat sig att detta sällan stämmer - dvs skruven sitter fortfarande hårt. Kanske är det för att skruvar som dras loss i mitt fall ofta har ärgat fast, och dras sönder när jag försöker lossa och inte när jag försöker spänna...men jag tycker ändå, trots detta, att denna teori alldeles för sällan stämmer. Vad är era erfarenheter?mattiasp skrev:
Har man bottnat skruven så sitter den troligen hårt den enda glädjen är att det alltid går lättare att drua upp än åt (förutsatt att bulten inte går trögt åt endera hållet).
Avdragna bultar kan sitta allt från handgängat till helt omöjligt att få loss utan att destruera.
Värme är ett säkert sätt att få loss åtminstone fastrostade bultar och andra också men alla saker (tex kullager) gillar ju inte värme heller.
Grispittar är lätta att dra av tyvärr iaf de mindre.
För TS problem skulle jag gänga i ett hål och dra in en bult med rimlig styrka så inte den smäller av också.
Avdragna bultar kan sitta allt från handgängat till helt omöjligt att få loss utan att destruera.
Värme är ett säkert sätt att få loss åtminstone fastrostade bultar och andra också men alla saker (tex kullager) gillar ju inte värme heller.
Grispittar är lätta att dra av tyvärr iaf de mindre.
För TS problem skulle jag gänga i ett hål och dra in en bult med rimlig styrka så inte den smäller av också.
Har man dragit av en skruv så är den förmodligen lite sträckt också, några gängvarv ner.
Så man kan nog förmoda att den går lite trögt iaf även om den blivit obelastad. Men är det så, och inte att den bottnat så krävs det nog ganska lite kraft för att få upp den.
Fotografens tips (förhoppning?) att den kanske kommer upp redan då man börjar borra är kanske inte så dumt.
Men din brottyta lutar kraftigt, som jag förstod, lite svårt att få en början för borren.
Så man kan nog förmoda att den går lite trögt iaf även om den blivit obelastad. Men är det så, och inte att den bottnat så krävs det nog ganska lite kraft för att få upp den.
Fotografens tips (förhoppning?) att den kanske kommer upp redan då man börjar borra är kanske inte så dumt.
Men din brottyta lutar kraftigt, som jag förstod, lite svårt att få en början för borren.
Antingen en hylsa som centrerar borren eller plana av brottytan med en dremel, eller kanske båda i kombination är nog en bra ide för att lösa det problemet.Mikael_L skrev:
Daniel_N skrev:Angående avdragna skruvar i allmänhet; Mattiasps iakttagelse ovan håller jag helt med om i ett teoretiskt perspektiv. Fast i praktiken så har det, åtminstone för mig, visat sig att detta sällan stämmer - dvs skruven sitter fortfarande hårt. Kanske är det för att skruvar som dras loss i mitt fall ofta har ärgat fast, och dras sönder när jag försöker lossa och inte när jag försöker spänna...men jag tycker ändå, trots detta, att denna teori alldeles för sällan stämmer. Vad är era erfarenheter?
Håller med lite grann
En personlig favorit är att borra och sedan slå i en torx.
En annan personlig favorit är att köpa ny såg som nån föreslog
E skruvj-eln ute än??
