hej


Idag lyckades jag spänna min klinga på kap gersågen så hårt att bulten gick av.
I normala fall hade detta varit ett smärre problem genom att borra ett litet hål i resterande bult och köra in en så kallad grisapitt.(kan inte fackspråket för detta verktyg).
Problemet är att den är vänstergängad liksom bulten.
Är det någon som har något tips.
 
Eftersom extremt försiktighet krävs så rekommenderar jag en sån här: http://www.lundqvist.se/visa_produkt.asp?nr=5047 Med ett centreringsverktyg så borrar du ett hål mitt i skruven, och sen så knackar du försiktigt in en specialpinne och vrider om. Funkar lika bra åt höger som åt vänster.

Hur ser det ut? Har du någon bild? Du kan inte få tag med en polygrip eller liknande antar jag?

Undvika svetsning och värme - du vill verkligen inte påverka axeln.
 
Mikael_L
Daniel_N skrev:
Eftersom extremt försiktighet krävs så rekommenderar jag en sån här: [länk] Med ett centreringsverktyg så borrar du ett hål mitt i skruven, och sen så knackar du försiktigt in en specialpinne och vrider om. Funkar lika bra åt höger som åt vänster.

Hur ser det ut? Har du någon bild? Du kan inte få tag med en polygrip eller liknande antar jag?

Undvika svetsning och värme - du vill verkligen inte påverka axeln.
Såna där saker finns i lite olika utföranden (och kvalitéer också antar jag) och är som regel överlägsna grisapittarna.
Men i just det här fallet undrar jag.... Hur mår lager och kol/kopparbanor i motorn om man slår axiellt på motoraxeln?
 
Mikael_L skrev:
Såna där saker finns i lite olika utföranden (och kvalitéer också antar jag) och är som regel överlägsna grisapittarna.
Men i just det här fallet undrar jag.... Hur mår lager och kol/kopparbanor i motorn om man slår axiellt på motoraxeln?
Det gillar de förmodligen inte alls. Kanske bör man borra hålet aningen större än vanligt, slå ännu försiktigare och kanske dessutom fästa med tex epoxy eller superlim.
 
Ser ut och vara en fin liten sats.
Kanske lite dyrt för detta moment även om jag blir frestad.
Jag drar av bultar kanske ett par gånger under en tioårs period så det blir svårt att motivera detta inköp även för en inbiten verktygsnörd som mig.

Kanske går det med en liten gängtapp som ju är högergängad och en typ m5 eller m6 bult.
Bulten som gick av är m8 och har ett utstick på 6mm - 0 mm ,dvs den gick inte av med ett rakt snitt därav problem att greppa om den.
 
ikeahantverkaren skrev:
Ser ut och vara en fin liten sats.
Kanske lite dyrt för detta moment även om jag blir frestad.
Jag drar av bultar kanske ett par gånger under en tioårs period så det blir svårt att motivera detta inköp även för en inbiten verktygsnörd som mig.

Kanske går det med en liten gängtapp som ju är högergängad och en typ m5 eller m6 bult.
Bulten som gick av är m8 och har ett utstick på 6mm - 0 mm ,dvs den gick inte av med ett rakt snitt därav problem att greppa om den.
Har du vägarna förbi Lund så har jag en sats.
 
ikeahantverkaren skrev:
Ser ut och vara en fin liten sats.
Kanske lite dyrt för detta moment även om jag blir frestad.
Jag drar av bultar kanske ett par gånger under en tioårs period så det blir svårt att motivera detta inköp även för en inbiten verktygsnörd som mig.

Kanske går det med en liten gängtapp som ju är högergängad och en typ m5 eller m6 bult.
Bulten som gick av är m8 och har ett utstick på 6mm - 0 mm ,dvs den gick inte av med ett rakt snitt därav problem att greppa om den.
Jag undrar om det är så bra med gängtappar - de är ju otroligt hårda, och jag undrar om det inte gör dem spröda - knäcker du fast en gängtapp så blir det väldigt svårt att borra ut den sen...
 
C
Daniel_N skrev:
Jag undrar om det är så bra med gängtappar - de är ju otroligt hårda, och jag undrar om det inte gör dem spröda - knäcker du fast en gängtapp så blir det väldigt svårt att borra ut den sen...
Det är ju precis det problemet man har med grispittarna också...
 
cheetah1 skrev:
Det är ju precis det problemet man har med grispittarna också...
Precis, de är inget vidare. Men satsen jag länkade till är mycket bättre på den punkten.
 
Kan du slipa ner brottytan så den blir jämn så du kan centrera för en mindre bult? Svarv underlättar förstås.
Använd inte gängtapp, de knäcks som sagt.

/Kent
 
Om du har dragit av skruven så att klingan har lossnat så borde ju skruven, dvs vad som är kvar av den, vara obelastad. Givet att den inte har bottnat förstås. I så fall borde stumpen sitta ganska löst. Kan du fila eller dremla lite på stumpen så att du får grepp med en liten skiftnyckel?
 
Åter till gängtappen:
Om du kan borra ett lämpligt hål för gängtappen, gänga hålet, ta bort gängtappen och montera en skruv med lämplig skruvskalle, dra åt tills skruven bottnar, och sedan dra lite till. Då borde den vänstergängade skruven kunna komma utåt. Genialt helt enkelt!
 
Vilken dimension har den avbrutna skruven?
Gick skruven av precis vid axeländen?
Daniel N avråder från att svetsa, en bra grundprincip. Om ingen annan lösning återstår så är ett gammalt beprövat trick att lägga en mutter eller bricka mot den avbrutna skruven och svetsa inifrån. Då får man ett nyckelgrepp eller grepp för en polygriptång.
 
En snikvariant på daniels utdragare. Ta en vanlig insexnyckel el torx borra ett lagom hål till den nyckel man väljer och knacka in nyckeln i hålet sedan vrida ut skruven.
 
mattiasp skrev:
Om du har dragit av skruven så att klingan har lossnat så borde ju skruven, dvs vad som är kvar av den, vara obelastad. Givet att den inte har bottnat förstås. I så fall borde stumpen sitta ganska löst. Kan du fila eller dremla lite på stumpen så att du får grepp med en liten skiftnyckel?
Detta kan också funka. Fast hellre en svetstång än en skiftnyckel enligt min uppfattning. En bra papegojtång eller polygrip tycker jag också är bättre än en skiftnyckel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.