Hej alla!
Jag gör en lång historia kort. Jag skall läkta för plåttak. Problemet jag har är att den pappade råsponten ligger ca 10 cm under gavlarnas tegelfasad. Med andra ord kommer jag att behöva läkta med 45*45 både på strö- och bärläkt. Det blir alltså 9 cm från takfotsplåten upp till plåttaket. Har någon något bra tips på vad man skall sätta för att avleda vind från att få ett vansinnigt grepp om takplåten och förhindra fåglar och andra eventuella djur från att få världens bästa ställe att bo på?

Tacksam för tips och råd.

Magnus E K
Ser framför mig nu hur traktens alla vildsvin, bävrar och grävlingar slåss om att få flytta in under plåttaket...

Nybygge eller renovering? Hur kommer det sig att gavlarna är så höga i förhållande till taket?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ser framför mig nu hur traktens alla vildsvin, bävrar och grävlingar slåss om att få flytta in under plåttaket...

Nybygge eller renovering? Hur kommer det sig att gavlarna är så höga i förhållande till taket?
Haha :)

Renovering. Tidigare tegelpannor som skall ersättas med plåt.
Inte en aning, men så är det i alla fall. Teglet är lagt med ett lite annorlunda mönster. Huset hade inga utskjutande vindskivor heller, utan tegelpannorna vilade på gavelteglet. Alltså yttersta raden pannor var murade ovanpå fasadens tegelfasad och avslutade taket.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Ingen som har något tips eller råd?

Vad ska du lägga för plåt?
Den bygger ju åxå på höjden..
Fattar nog inte riktigt vad problemet är

du får ju täcka ovansidan på teglet med plåt ,låt den gå ner till plåttaket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.