Jag har ingått avtal med en leverantör om byte av fönster i min villa. Hela kostnaden är strax under 200tkr varav hälften ska läggas nu vid beställningen resten efter montaget som ska ske först om 3 månader. Normalt vill man ju inte betala före man fått någon form av leverans men motivet är att fönstren måttillverkas vid fabrik. Leverantören känns seriös men det är trots allt Coronatider och man vet inte hur leverantörerna överlever på en tuff marknad. Är det normalt med så hög handpenning?

Lizzardo
Jag tycker att det låter ganska förståeligt.
Om du backar ur står ju annars hantverkaren där med ett dyrt parti fönster som säkerligen inte går att lämna tillbaka.

Jag hade aldrig betalat en hantverkare i förskott:

förstår inte motiveringen från hantverkarna, varför betalar inte de fabriken mot fakturan?
För mig så är hela upplägget ett stort varningstecken att hantverkarna har problem med ekonomin

Annars beskriver råd och rön det bra i deras guide för trygg betalning,

Betala aldrig i förskott utan bara efter slutfört och godkänt arbete. Om något blir fel har du rätt att hålla inne betalningen tills felet är åtgärdat. Enligt lag har du rätt att få en specificerad faktura, men bara om du begärt en sådan i förväg. Och du behöver inte betala någonting förrän du fått fakturan.”
Från, https://www.radron.se/guider/betala-tryggt/

• Gilla
jnse
  • Laddar…
wildeside
Betala fönstrena efter leverans och montering när det är klart. Då vet du att du fått vad du beställt och företaget behöver inte ligga ute med pengar för materialet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.