Hej!

Min FTX ventilationen låter väldigt mycket då man hör en skarpt hög frekvens oljud från ventilationsanläggningen. Detta händer varje det är kallt inomhus på vinterns /AC kör på ett tag på sommaren.

Någon som vet vad problemet kan vara?
 
Vad är det för FTX-aggregat (tillverkare & modell)?
Hur gammalt är aggregatet?
 
Någon roterande del eller lager som är slitet.
Kan du inte lokaliserar ljudet genom att öppna maskineriet och lyssna och känna på grejorna?
 
E etompau skrev:
Någon roterande del eller lager som är slitet.
Kan du inte lokaliserar ljudet genom att öppna maskineriet och lyssna och känna på grejorna?
Är inte speciellt kunnig när det kommer till sånna här grejer, men allt jag vet är att det är själva "motorn" (där man byter ut damm filtret för ventilationen periodvis) där inne som låter.

Detta händer endast när det är kallt inomhus på vintern eller när AC kör igång för länge.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för FTX-aggregat (tillverkare & modell)?
Hur gammalt är aggregatet?
Huset var byggt 1988, men har ingen aning om när FTX installerades. Ska ta en titt om jag kan hitta någon information om FTX aggregatet
 
Lägg upp några bilder på aggregatet, både utvändigt & invändigt, så kan nog någon här ge tips på vad som är fel.

Är huset byggt -88 så kan FTXen vara från då.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.