Hej,

Har nyligen installerat en LVVP (Nibe S2125-12 + VVM S320) som i sig verkar "göra jobbet"... men jag får inte upp värmen tillräckligt i huset. Har golvvärme på knappa 200 kvadrat fördelat på två plan. Till en början lämnade jag allt som installatören ställt in det, dvs. kurva 4 utan "offset". Verkade OK men då var det cirka +10 utomhus. Nu har utetempen krupit ner till strax under nollan och vi har fått det svalare inomhus. Började därför med att labba med offset (fortfarande kurva 4 men +3 i offset) i något dygn, men det påverkade inte inomhustempen egentligen alls. Har därefter succesivt ökat kurvan och är nu på kurva 7 (utan offset) men punkthöjt en grad för noll graders utomhustemp.

Just nu vid lunchtid är beräknad framledningstep 36,5 grader (+1,5 grader ute). Avläst på VVM S320 så levereras just nu en framledningstemp på 39,8 grader och returen är 34,6. Framledningstempen stämmer väl överens med termometer placerad på golvvärmefördelaren men jag har ingen termometer för returen där. Både framledning och retur är ökande... Jag antar att det beror på ett "underskott" då jag ligger på -600 gradminuter. Flödesgivaren anger 16,9 l/min.

Men jag får inte varmare än runt 19 grader i något rum. Vad kan det bero på? Några ideer om vad jag ska kolla/justera... Är ju nervös för vad innetempen tar vägen när det blir ännu kallare ute...

//Pelle

Lite ytterligare information... Framledningstemperaturen över dygnet so far. De återkommande dalarna, ner till 28 grader sammanfaller med de tidpunkter då avfrostning körts på utedelen (knappt en gång per timme) och de något djupare dalarna går att korrelera med när någon i familjen duschat.
Linjediagram, temperaturvariation över tid, datummärkning, röd färg, mätning av framledningstemperatur, Celsius, dygnsöversikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men större delen av dygnet har framledningstempen varit väl över 38 grader (returen 3-6 grader lägre) och ändå får vi inte upp rumstemperaturen över cirka 19 grader...

/Pelle

Hej! Fick du någon ordning på detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.