Hej! Har nu några frågor angående min fjärrvärme...

Har en Alfa laval eco mini xl h737is.

Sen den 3/4-15 till den 15/5-15 så har vi förbrukat 2624 kWh.
Är detta en hög / låg / rimlig förbrukning på denna tiden?
Vårat hus är ca 110kvm stort med källare...

Har ni några tips på hur man kan få ner kostnaderna ?

Är 0,58kr/kWh billigt eller dyrt ?

Omöjligt och säga om det är hög eller låg förbrukning eftersom vi inte vet något om huset. U-medel hade behövts eller att du skriver hur huset är isolerat.

0,58 är ett bra pris.

Bästa sätten att spara in är att sänka värmen och spara på varmvatten

• Gilla
Andreas117 och 1 till
  • Laddar…
Alltid samma råd: kolla mätaren varje dag och skifta vanor, sluta använda varmvatten någon dag. Sänk innertempen till 18 grader ett par dagar. Att mäta är att veta.

Vad menar du med u-medel?
Hmm hur huset är isolerat vet jag inte riktigt, tilläggsisolering när de bytte panel utvändigt , gamla fönster, köpte huset för 2 år sen i oktober...

Har nu ställt panelen på centralen i "off" läget när det börjat bli lite varmare, tänker att jag då borde spara endel under sommarperioden? Eller ska man in & ändra i de andra parametrarna ?

Kan dock tillägga att jag endast har utegivare , då går väl värmen enbart efter de så kallade "börvärde" som jag ställer in?

U-medel är precis som det låter. Medelvärdet på u-värde för hela husets delar. Utan att veta hur mycket isolering som finns blir det omöjligt att säga om förbrukningen är hög eller låg.

Under april förbrukade vi ca 1300kWh, enplan med källare (100+100) från-69, 20/21° uppe, 18/19° nere, har följande tempgivare ute- inne- framlednings- f.v.returgivare.
Vi är två vuxna & tre barn (8, 8 & 1,5 år).

Edit:
8-åringarna duschade varannan dag, 1,5-åringen badade i badbalja varje kväll, vi vuxna duschade var tredje dag.

Vi drog ner persiennerna nästan varje kväll uppe, vi var inte hemma under en vecka.

Redigerat:
Andreas117 skrev:
Vad menar du med u-medel?
Har nu ställt panelen på centralen i "off" läget när det börjat bli lite varmare, tänker att jag då borde spara endel under sommarperioden? Eller ska man in & ändra i de andra parametrarna ?
Bra. Då är det enbart varmvattnet som förbrukar fjärrvärme nu. Läsa av varje dag under några veckor så får du en bra bild av vad er varmvattenförbrukning kostar. Sedan kan du subtrahera den från totalförbrukningen när du åter slår på värmen i huset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.