6 069 läst ·
41 svar
6k läst
41 svar
Hög elkostnad bostadsrätt på 3 rum
Hur menar du då? Var det mörkt första dagarna?Snabeln skrev:
Om den nu inte stod på noll har du förmodligen förklaringen där.
P.s. på elleverantörens hemsida kan du som sagt förmodligen se mätarställningen timme för timme, så det är ju lätt kollat där.
Redigerat:
Nä, så funkar det inte. Möjligt att elen var "gratis" (eller kanske inte då?), men jag har mycket svårt att tro att de kopplat in lägenheterna utan mätare i väntan på att mätaren skall installeras. Förmodligen har mätarna installerats i god tid innan i samband med bygget.Snabeln skrev:
Jag kör inte vvb eller uppvärmning på el , så jag tycker det är mycket.Ramnemark skrev:
Vet att nybyggda hus är nere på samma förbrukning med uppvärmningen inkluderad
Jo, det är inte helt omöjligt att det var "gratis" de första dagarna.cpalm skrev:
Det kan hända att det var "bygg-el" som var inkopplad då.
Det vill säga att byggbolaget hade en provisorisk mätare under byggtiden och betalade elen de första dagarna.
Hur menar du då?roland53 skrev:
Har man dragit provisoriska kablar från byggservisen till varenda lägenhet?
Eller har man ordnat separat byggel med provisorisk mätare för varje lägenhet som sedan byts ut varefter lägenhetsinnehavarna tecknar sina abbonemang?
Nä, den enklaste förklaringen är att det helt enkelt blivit fel när de satt startmätarställningen till 0. Vilket innebär att TS får betala för all förbrukning innan abbonemanget tecknades. Vem vet vad som varit inkopplad där innan inflyttning? Byggarna kanske har kört värmefläktar, etc. på lägenhetens ström.
Ja, du, hur dom exakt dragit kablar eller inte i detta fall kan man naturligtvis inte svara på, på distans.cpalm skrev:Hur menar du då?
Har man dragit provisoriska kablar från byggservisen till varenda lägenhet?
Eller har man ordnat separat byggel med provisorisk mätare för varje lägenhet som sedan byts ut varefter lägenhetsinnehavarna tecknar sina abbonemang?
Nä, den enklaste förklaringen är att det helt enkelt blivit fel när de satt startmätarställningen till 0. Vilket innebär att TS får betala för all förbrukning innan abbonemanget tecknades. Vem vet vad som varit inkopplad där innan inflyttning? Byggarna kanske har kört värmefläktar, etc. på lägenhetens ström.
Jag pekar bara på en av möjligheterna.
Ponera att mätaren inte är monterad förrän vid inflyttningen? Då är det naturligtvis någon "annan" som betalar, byggfirman eller elbolaget.
Det kan också vara enligt dina teorier. Vi kan bara gissa och spekulera.
TS får nog själv forska i detta för att få kunskap.
Flyttade in i ett nytt radhus för många år sen. En ensam granne kom efter nått år och frågade vad vi hade i elräkning, vi var 3 st i en lika stor lägenhet, han hade dubbla elräkningen mot oss.
Mätarna satt i ett skåp ute på gatan och var felmärkta, han betalade för en annan granne med 125 kvm, våra var på 62.
Mätarna satt i ett skåp ute på gatan och var felmärkta, han betalade för en annan granne med 125 kvm, våra var på 62.
Jag ligger på ca 13-14000kwh med jordvärmepump inkluderad på 224m2 med ca 21-22 grader inomhus i ett hus från 80.kulle skrev:
Jämför man med nya hus så är nog mycket bättre. Jag hade satt in ftx direkt då
(Ursäkta sidospåret)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden