Att mäta är att veta.
Mitt råd är att notera mätarställning varje dag vid exakt samma tid, och sedan varierar vanor. En dag utan tv, datorer. En dag utan golvvärma. En dag utan spis, DM, TM. Sedan kan man analysera.
Och stäng av ALLT en gång och kolla om mätaren snurrar eller blinkar.

Vi har en årsförbrukning på ca 4400kWh, bara hushållsel, villa från -69 1 plan med källare 100+100 kvm, två vuxna tre barn, lagar minst ett mål mat om dagen, ingen elektrisk golvvärme. Tvättar ca 5-6 maskiner i veckan, vintertid torktumlas en del medans mycket hängs på lina och torkas med avfuktare, diskmaskinen går kanske 4ggr/vecka i snitt.

Värmen för april låg på ca 1300 kWh, för mars ca 2300 kWh.

Prova med att bryta huvudbrytaren i lägenheten sedan går du till elmätaren och kolla på om den indikerar förbrukning. Därefter slår du till huvudbrytaren och slå ifrån alla automatsäkringar förutom en grupp och räknar antalet pulser, osv.

Din elleverantör kanske kan komma ut och hjälpa dig identifiera strömtjuvar. Jag vet att i alla fall mälarenergi erbjuder det gratis.

Stäng av golvvärmen eller progammera dag/ nattläget.
Vårat går ned till 20 grader kl 22 och då stänger den av helt efter 2 timmar är termostaten fortfarande av och golvet varmt.
På vardagar har jag ställt in att golvet går på en timme innnan jag går upp och är sedan på en timme efter dusch på sätt är det alltid torrt på golvet.

C
Låter som något administrativt knas, särskilt som det är första fakturan efter inkoppling.
1050 kWh på 30 dagar ger en snittförbrukning på ~1500W och det är i princip orimligt för en lägenhet utan större eldrivna värmekällor. Om det inte är infravärmen på balkongen som står på dygnet runt eller nåt sånt.
Vad står det för startavläsning på fakturan?
Logga in och kolla timme-för-timme-förbrukningen på elleverantörens hemsida om det går.

Om du kan så kolla vad grannarna har för förbrukning på första fakturan.

Har lite samma grej, tycker jag har hög förbrukning med 950kWh i mars och 780kWh
I april för en 3a på 85kvm radhus byggt på början på 80-talet
Men jag har elvärme med 2olje element, lult/luft värmepump, vvb och golvvärme i badrummet (där jag har en förbrukning enl termostaten på 100 kWh på 30dagar) och badkar som används några ggr som veckan

Kan detta ses som normalt eller ligger vi högt?

C
Hojte skrev:
Har lite samma grej
Det är väl inte alls samma grej?
Det går naturligtvis inte att jämföra ett eluppvärmt radhus från 80-talet med en (underförstått) nyproducerad lägenhet där värme och varmvatten inte påverkar elförbrukningen.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
cpalm skrev:
Det är väl inte alls samma grej?
Det går naturligtvis inte att jämföra ett eluppvärmt radhus från 80-talet med en (underförstått) nyproducerad lägenhet där värme och varmvatten inte påverkar elförbrukningen.
Lite samma är det iom jag tycker också jag har hög förbrukning 😇 sen att förutsättningarna inte är densamma är skillnaden mellan lite och samma problem 😊

C
Men du har ju trots ungefär samma boyta ca. 10-20% lägre förbrukning än TS och ändå inkluderar detta uppvärmning av ett kanske inte jättebra isolerat hus + varmvatten inklusive dush och bad. Så om du har hög förbrukning så har TS jättejättejättehög förbrukning.

Kan tipsa om energikalkylen om man funderar på om ens energiförbrukning är normal, vad energitjuvarna kan tänkas vara och vad man kan göra åt det.

cpalm skrev:
Men du har ju trots ungefär samma boyta ca. 10-20% lägre förbrukning än TS och ändå inkluderar detta uppvärmning av ett kanske inte jättebra isolerat hus + varmvatten inklusive dush och bad. Så om du har hög förbrukning så har TS jättejättejättehög förbrukning.

Kan tipsa om energikalkylen om man funderar på om ens energiförbrukning är normal, vad energitjuvarna kan tänkas vara och vad man kan göra åt det.
Jag skulle säga att ts har jättejättejättehög elförbrukning och mina uppgifter kan ju ge han någon uppfattning om det också när jag tycker min elförbrukning är hög.

Tack för länken, där visade det att om jag förstått diagrammet rätt att jag ligger nästan 1500 kWh per år för hög jämfört med min beräknade förbrukning på fakturan

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
kulle
Hojte skrev:
Jag skulle säga att ts har jättejättejättehög elförbrukning och mina uppgifter kan ju ge han någon uppfattning om det också när jag tycker min elförbrukning är hög.

Tack för länken, där visade det att om jag förstått diagrammet rätt att jag ligger nästan 1500 kWh per år för hög jämfört med min beräknade förbrukning på fakturan
Det där med förbrukning är ju lite relativt
De flesta har gärna 1-2 grader för varmt, och vill man ha det får man betala för det.
Ibland kanske man kör en halv tvättmaskin istället för att vänta tills det är en full maskin.
Det är skönt att stå i duschen fem minuter extra ibland.
Ju fler man är i hushållet desto mer såna extra kwh springer iväg
Jag själv har 7800 kwh/år i hushållsel, det är mycket men vi väljer ju själva vad vi vill prioritera.

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
kulle skrev:
Det där med förbrukning är ju lite relativt
De flesta har gärna 1-2 grader för varmt, och vill man ha det får man betala för det.
Ibland kanske man kör en halv tvättmaskin istället för att vänta tills det är en full maskin.
Det är skönt att stå i duschen fem minuter extra ibland.
Ju fler man är i hushållet desto mer såna extra kwh springer iväg
Jag själv har 7800 kwh/år i hushållsel, det är mycket men vi väljer ju själva vad vi vill prioritera.
Nu har ju Snabeln flyttat från en lägenhet till en annan och i samband med det ökat sin förbrukning från runt 300 kWh per månad till 1050 kWh för första månaden utan att medvetet ha ändrat sina vanor. Golvvärmen kanske skulle kunna förklara hela skillnaden om den verkligen gått för fullt hela tiden och badrummet är stort, men jag är lite tveksam. Jag tycker inte att det är för mycket sagt att 1050 kWh på en månad är en mycket hög förbrukning för hushållsel i en lägenhet. Om önskan finns lär det inte vara några som helst problem att minska det.

kulle
Avemo skrev:
Nu har ju Snabeln flyttat från en lägenhet till en annan och i samband med det ökat sin förbrukning från runt 300 kWh per månad till 1050 kWh för första månaden utan att medvetet ha ändrat sina vanor. Golvvärmen kanske skulle kunna förklara hela skillnaden om den verkligen gått för fullt hela tiden och badrummet är stort, men jag är lite tveksam. Jag tycker inte att det är för mycket sagt att 1050 kWh på en månad är en mycket hög förbrukning för hushållsel i en lägenhet. Om önskan finns lär det inte vara några som helst problem att minska det.
Jo
mitt inlägg var väl mer riktat åt hojte än till TS

Kulle
Är 7800kwh mycket i hushållsel?
Jag vet iofs inte hur stort hus du har men jag har betydligt högre förbrukning (dock går elpatronen ibland på vintern) men jag tycker jag har ganska låg mot mina förändrar som har nästan dubbelt så hög som mig på 70m2 mindre boyta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.