Fick första fakturan, 1050 kwh på 1 månad. Blev minst sagt förvånad, då vi bara betalar elen.
Funderar på om det är komfortvärmen handukstorken i badrummet som är boven?
Vad kan golvvärmen tänkas kosta? har haft den inställd på 6 av 9.
Annars är det tvättmaskin och tumlare, men dom används inte mer än 1-2 gång per vecka.

• Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
som jämförelse så har vi på 5 rum å kök en förbrukning på ca 180kwm/mån. diskmaskin och tvättmaskin. bara hushållsel, ingen uppvärmning. du kanske har en massa elektronik stående igång? tv, hemmabio, gamla vitvaror, gamla vitvaror?

Lägenheten är helt nybyggd, så allt är nytt! Tv och dator är väl det enda, men hade samma saker i gamla tvåan och där hade vi förbrukning på ca 300kwh i månaden.
Därför jag reagerade jag så kraftigt.

Skall testa och stänga av golvvärmen resten av månaden och se.

Läste du av elmätaren när du flyttade in? Kan vara en del byggström du fått betala annars.

Stäng av allt i lägenheten och kolla om mätaren fortfarande snurrar.
Kan ju vara felkopplingar så ditt elsystem är sammankopplat med grannens :x

Som jämförelse kan jag nämna att jag har ca 12000 kWh ( ca 1.000 kWh/mån) förbrukning i villa inkl. allt (uppvärmning och hushållsel)
Datorer igång alltid mm

Elmätaren kopplades in precis efter att vi flyttat in. Vet faktiskt inte var den sitter, inte i lägenheten iaf.

Snabeln skrev:
Elmätaren kopplades in precis efter att vi flyttat in. Vet faktiskt inte var den sitter, inte i lägenheten iaf.
Du har alltid rätt att kräva tillgång till din elmätare för avläsning.

Handdukstorken kan du antagligen glömma. Hur stort är badrummet, och hur varmt är det där? Brukar dörren dit stå öppen? Mitt badrum är 8,5 m² och golvvärmen förbrukade 926 kWh under hela 2014. Det är väl inte direkt svårt att förbruka 1000 kWh på en månad i en lägenhet, men det är definitivt mycket. Om golvvärmen är högt uppskruvad och dörren står öppen kan det dra en del.

Elektrisk golvvärme.... Say no more :)

Vilken typ av uppvärmning har du i lägenheten förutom golvvärme i badrum och handduksvärmare?

roland53 skrev:
Vilken typ av uppvärmning har du i lägenheten förutom golvvärme i badrum och handduksvärmare?
Vattenburna element.
Googlade manuelen på vredet till golvvärmen och när lampan lyser rött är värmen på och grön av.
Vad jag kan minnas så har den alltid varit röd, dvs alltid på, kanske förklarar en del?
Tycker dock inte det har varit särskilt varmt, sänkte till 3 på vredet nu och vips så började lampan lysa grönt.

Vattenburna radiatorer indikerar ju att det är föreningen som centralt levererar värme och varmvatten MEN i vissa lägenheter har man valt att varje lägenhet har en elpanna som då går på lägenhetsinnehavarens elmätare.

Jag utgår från att du har full koll på detta och förmodligen är boven golvvärmen, men men även om du har haft ett golv så varmt att du kanske steppat på det så kan inte det förklara allt i den höga förbrukningen....

Ofta är golvvärmen på runt 100 W/m². Mars månad har 744 timmar. Är badrummet på 5 m² kan golvet maximalt förbruka 372 kWh på en månad. Det låter på beskrivningen som att du mycket väl kan ha maximerat golvvärmens förbrukning, men om du inte har ett mycket stort badrum finns det något mer som drar nämnvärda mängder el.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.