T Tiger79 skrev:
Ingen infravärmare som är igång?
Nej

stefancrs stefancrs skrev:
Golvvärme? Takvärme?
Nej inget förutom golvvärmen till Bergvärmen.

På din elmätare har du en lampa som blinkar fortare ju högre din förbrukning är.
Börja slå av lite säkringar tills du hittar den som lugnar ner blinket mest.
Då vet du var du har din tjuv nånstans. Enkelt och snabbt.

• Gilla
Taggen och 1 till
  • Laddar…
T Taggen skrev:
Nej inget förutom golvvärmen till Bergvärmen.
Vad är "golvvärme till bergvärmen"? Vattenburet som ej får varmvatten via seriekopplade VVB?

När jag ser din kurva är jag rätt så säker på att det är något med värmen i huset som ställer till det. Någonstans har du någonting som med el börjar värma upp huset, och din värmepump verkar mest bara göra varmvatten om jag tolkar kurvorna rätt.

FTX, elpatron eller varmvattenberedare som är felkopplad skulle jag se som mest troligt.

tommib
Det ser ut som att din lägsta förbrukning är på natten men den är ändå i ligan 1 kW/tim. Det är anmärkningsvärt. Det borde rimligen vara en värmeapparat om du inte har Sonos i alla rum och massa annat.

Felkopplad toalett som spolas med varmvatten?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
LYSSNA!!
Du har 100 apparater som drar ström men endast en apparat som talar om hur mycket el du förbrukar.
Ljuger elmäteren så får du betala för mycket för alla 100 apparaterna.
Steg 1 måste vara att kontrollera att elmätaren verkligen rapporterar 1 kw när 1kw är ansluten.
Beskrivning finns i annan tråd.
Jag fick tillbaks mycket pengar från elleverantören när min mätare mätte 3-4ggr för hög effekt på en fas.
Att mäta är att veta, som någon sa.
Börja i rätt ände!

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
1 kW/tim
Vad avr detta nu igen? 1 kW eller 1 kWh?

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Kolla så ingen säkerhetsventil på varmvattenberedarna läcker.

tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad avr detta nu igen? 1 kW eller 1 kWh?
Jag menar det som står, 1 kW effekt under en timme. När jag tittar på det igen inser jag att TS graf visar kWh/tim så ett mer korrekt sätt att skriva det vore 1kWh/tim.

Min avsikt var att påpeka att basalförbrukningen är orimligt hög och eftersom TS stängde av bergvärmen mellan de två graferna är det inte den som påverkar. Faktum är att det är väldigt lite skillnad överlag mellan graferna. Således måste det vara något annat som ligger och drar mycket effekt nästan kontinuerligt.

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag har en [länk] som jag tycker gör ett mycket förtjänstfullt jobb för 600kr. Totala förbrukningen har inte skiljt mer än max 2kWh per månad när jag väl fått räkningen.
Bara för att förtydliga, en sån energidisplay visar vad elmätaren mäter. Energidisplayen i sig mäter ingen förbrukning, ljuger elmätaren så visar energidisplayen exakt lika mycket fel.
Men däremot är den en god hjälp för att läsa av sin elmätare när man vill kolla mot en känd belastning.
Ansluter man ett element på 1kw så ska displayen visa 1kw. I mitt fall visade den 3,6kw och det var också det jag fick betala för.
Det här var till en början svårt att förklara för elleverantören men det gick .

• Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
tommib
B Bjober skrev:
Bara för att förtydliga, en sån energidisplay visar vad elmätaren mäter. Energidisplayen i sig mäter ingen förbrukning, ljuger elmätaren så visar energidisplayen exakt lika mycket fel.
Men däremot är den en god hjälp för att läsa av sin elmätare när man vill kolla mot en känd belastning.
Ansluter man ett element på 1kw så ska displayen visa 1kw. I mitt fall visade den 3,6kw och det var också det jag fick betala för.
Det här var till en början svårt att förklara för elleverantören men det gick .
Just så. Detta är ett bra och enkelt test för TS att göra också. Slå av allt förutom en grupp och plugga in en vattenkokare eller ett element med känd effekt. Titta på mätaren vad den rapporterar för förbrukning om du har en modern som visar det. Om du inte har en sådan, skaffa en energidisplay om möjligt.

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Mer fakta, undersökningen går vidare.
Igår fick jag en fil från min elleverantör som visar förbrukningen varje timmer sedan 2013. Denna data har jag sammanställt på korsen och tvärsen och hitter MÅNGA intressanta saker.
1 - Sedan 25 aug så har jag EXAKT samma förbrukning per veckodag per vecka !!!! Inte konstigt att jag fick högre förbrukning med Bergvärmen avstängd. Se bilden nedan. Färg för att enkelt se felet. Mätarfel - ja det måste det vara - eller hur ? Men hur ska jag gå vidare - tips ???
2 - Jag har mätt på vår extra frys i garaget som ser ut att vara aktiv hela tiden. = att det blir för mycket förbrukning. Denna har vi haft sedan 2008 och jag tror den har varit felande hela tiden. Kan vara svårt att bevisa mot försäkringsbolag för ersättning kanske.

En sak till se bilden nedan. Visst är det orimligt att ha en förbrukning på över 200khw under 2 dagar enligt bilden ??!!

Så just nu: Mätarfel + felande frys.
Undersökning fortsätter :-)

• Linjediagram som visar ovanligt hög elförbrukning på över 200 kWh under två dagar i jämförelse med andra dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en datatabell som visar timvis elförbrukning med färgmarkeringar på avvikande värden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
tommib
Det är väldigt anmärkningsvärt att du får samma siffror varje veckodag. Det skulle jag ringa och prata med elnätsbolaget om. Antingen har någon gjort fel när siffrorna tagits ut eller så är mätaren defekt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det är helt orimligt skulle jag säga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.