Sannolikheten att elmätaren, utan kännedom om vilken veckodag det är, levererar exakt samma mätvärden för varje veckodag vecka efter vecka är noll. Det måste vara fel i källdatat eller sammanställningen.

tommib tommib skrev:
Jag menar det som står, 1 kW effekt under en timme. När jag tittar på det igen inser jag att TS graf visar kWh/tim så ett mer korrekt sätt att skriva det vore 1kWh/tim.
1kWh/tim är samma sak som 1kW. W är inte en mängd energi utan ett energiflöde mer bestämt 1W = 1 Joule per sekund. Blir ibland lite otydligt vilket man menar när det skrivs kWh per timme och så vidare.

• Gilla
PelleB76 och 5 till
  • Laddar…
Det är väl tydligt. Snitt effekten under en timme. När man dristsr sig till att skriva kW/h är det däremot ett tydligt tecken på att man inte vet vad man pratar om.

tommib
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
1kWh/tim är samma sak som 1kW. W är inte en mängd energi utan ett energiflöde mer bestämt 1W = 1 Joule per sekund. Blir ibland lite otydligt vilket man menar när det skrivs kWh per timme och så vidare.
Jag vet. Det var därför jag skrev 1 kW/tim istället för 1 kWh från början.

Vad i hela friden menar du med det? Det är ju en enhet för effektförändring. Det är knappast relevant.

tommib
D Daniel 109 skrev:
Vad i hela friden menar du med det? Det är ju en enhet för effektförändring. Det är knappast relevant.
Jag ville formulera mig på ett sådant sätt att få fram att TS förbrukar 1 kW per timme under två timmar på natten. Att säga det förbrukas 2kWh är inte samma sak.

tommib tommib skrev:
Jag ville formulera mig på ett sådant sätt att få fram att TS förbrukar 1 kW per timme under två timmar på natten. Att säga det förbrukas 2kWh är inte samma sak.
Fortf lika otydligt. Du menar ju att han förbrukat 1kW i två timmar. Inget "per timme".

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Men det är ju helt fel. Det förbrukas 1kW under två timmar. Effekt är momentan. Dvs inte per timme.

Man kan säga: Han förbrukar 1 kW kontinuerligt under två timmars tid. Då är effekten konstant 1 kW.
Om man säger att han förbrukar 1kWh per timme betyder det att effekten kan fluktuera men genomsnittet är 1 kW. När Svenska kraftnät rapporterar el-exporten time för timme så skriver de t ex: 738 WMh/h. Det betyder att snitteffekten ujnder den timmen var 738 MW och 738 MWh (som mängd) exporterades. Men effekten under denna timme kan variera.

• Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan säga: Han förbrukar 1 kW kontinuerligt under två timmars tid. Då är effekten konstant 1 kW.
Om man säger att han förbrukar 1kWh per timme betyder det att effekten kan fluktuera men genomsnittet är 1 kW. När Svenska kraftnät rapporterar el-exporten time för timme så skriver de t ex: 738 WMh/h. Det betyder att snitteffekten ujnder den timmen var 738 MW och 738 MWh (som mängd) exporterades. Men effekten under denna timme kan variera.
Vilket också var det jag ändrade till.

Hur gick det? Hittade du källan till problemet?

Jag skulle tro att det är en kondensator nånstans som gått sönder och som orsakar att en apparat ger väldigt hög skenbar effekt som elmätaren inte klarar av att hantera korrekt och därför ger för hög förbrukning. Det som händer är att strömförbrukningen hos apparaten inte följer spänningen i sinuskurvan, utan strömmen är mycket högre när spänningen är låg för att sjunka när spänningen stiger. Detta kallas för fasförskjutning. Om den är för stor eller elmätaren är för dålig så kan mätfelet bli för stort. Det är ganska många elmätare som fått återkallas och bytas ut eftersom de inte klarade av den specifikation som ställs på elmätare i sverige.

Enklaste sättet att hitta boven är att stänga av allt och sätta på en i taget och observera den angivna effekten i elmätaren. Rent resistiva laster som elpatroner och dyl är knappast boven, utan det är lysrörsarmaturer, motorer etc man får kolla främst.

En annan sak man måste komma ihåg är att om bergvärmesanläggningen är ny så tar det ca 5 år innan den hamnar i balans. De första åren är berget i hålet varmare så förbrukningen blir lägre de första fem åren för att gradvis öka.

Hur skulle en trasig kondensator kunna ge det felet?
Elmätaren ska dessutom utan vidare kunna hantera det felet. Billiga mätare kan ha problem, men debiteringsmätaren ska klara det utan vidare.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle en trasig kondensator kunna ge det felet?
Elmätaren ska dessutom utan vidare kunna hantera det felet. Billiga mätare kan ha problem, men debiteringsmätaren ska klara det utan vidare.
Man använder ofta kondensatorer för att utjämna reaktiv fasförskjutning.

Många debiteringsmätare samplar inte effekten tillräckligt ofta i perioden för att ge 100% korrekt effekt. Har man en bra elmätare som även visar effektfaktorn så kan man ju se om man har en reaktiv effekt som man också betalar för utöver den aktiva effekten (man betalar alltså alltid för skenbar effekt vilket är aktiv + reaktiv effekt.)

En hel kondensator orsakar fasförskjutning, men en trasig lär inte göra det.

Du behöver inte en hög samplingsfrekvens frekvens att kompensera för fasförskjutning. Det är övertoner och transienter som kan ställa till det om mätaren inte hänger med.

Som villakund betalar man för aktiv effekt. Jag tror att abonnemang över 63A även debiteras för reaktiv effekt, men normala villa och lägenhetsabbonemang debiteras endast för aktiv effekt.

Skenbar effekt är för övrigt inte summan av aktiv och reaktiv effekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.