Jag tycker det är underligt att förbrukningen börjar öka redan tidigt på småtimmarna. Den dyker på kvällen när man gått och lagt sig och borde stanna där tills man går upp igen duschar mm. Nu så har du 3kW redan innan kl 4 och där omkring stannar den hela fram till kvällen.

Rimligen finns det värme (poolen?) på eller så läcker vågot vamvatten (vvb?)

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kanske någon form av schemaläggning av VVB? Vet att en del har dem inställda så de fixar varmvattnet på natten och får lägre elpris osv. Men nu spekulerar jag vilt.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tror också på varmvattenberedaren, varför du nu har en extern sån när det är inbyggt i bergvärmepumpen. Koppla bort den helt tror jag hade sänkt förbrukningen.
Rek när vi byggde huset var att ha en extra eftersom stortbad och 4st i huset. Varmvattenberedaren ligger i serie med Bergvärmen så den underhållsvärmer varmvattnet.

Förbrukningen av varmvatten under detta dygn är låg, nästan obefintlig.

Men visst - jag delar er uppfattning att denna VVB kan vara boven.
Man jag får inte ihop hur jag kan ha en förbrukning på 3kwh, varje timmer under nästan hela natten - riktigt irriterande !!!

stefancrs stefancrs skrev:
Kanske någon form av schemaläggning av VVB? Vet att en del har dem inställda så de fixar varmvattnet på natten och får lägre elpris osv. Men nu spekulerar jag vilt.
Nej så är det inte.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Jag tycker det är underligt att förbrukningen börjar öka redan tidigt på småtimmarna. Den dyker på kvällen när man gått och lagt sig och borde stanna där tills man går upp igen duschar mm. Nu så har du 3kW redan innan kl 4 och där omkring stannar den hela fram till kvällen.

Rimligen finns det värme (poolen?) på eller så läcker vågot vamvatten (vvb?)
Poolen är död och helt bortkopplad sedan veckor tillbaka.

Och ni har inte vattenburen värme som är i drift via VVB?

stefancrs stefancrs skrev:
Och ni har inte vattenburen värme som är i drift via VVB?
Nej det har vi inte.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Ingen infravärmare som är igång?

Golvvärme? Takvärme?

T Taggen skrev:
Man jag får inte ihop hur jag kan ha en förbrukning på 3kwh, varje timmer under nästan hela natten - riktigt irriterande !!!
Ja, det är väl bara att koppla bort alla tänkbara förbrukare, den ena efter den andra,
och se när "slöseriet" tar slut.
Enklast genom att knäppa av säkringarna i elcentralen.

För att ni förbrukar mer än tio gånger mer än vi, nu på sommaren när man inte behöver någon uppvärmning, är ju helt hialöst.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har ni FTX eller annan ventilatinsapparat som kanske ligger och drar?
Detta med extra VVB i series med BV måste vara ett feltänk.

tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Har ni FTX eller annan ventilatinsapparat som kanske ligger och drar?
Detta med extra VVB i series med BV måste vara ett feltänk.
Nej då, inte alls. Det är rekommenderat just om man har hög förbrukning av varmvatten. I normalläget sköter bvp det mesta men man får som en extra elspets samt större färdig volym.

I sakfrågan tycker jag också att ni ska slå av säkringar tills ni ser att förbrukningen går ner. Det borde vara någon form av värmeapparat som felar.

Värmeslingor i plattan (användes ibland till att torka den vid bygget)? Värmeslinga i ett vattenrör någonstans?

Ev läckande vvb borde ju kontrolleras också. Stäng all tappställen och kolla vattenmätaren. Det borde vara ett läckage i storleksordningen 10-20l per timme om jag räknat rätt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej då, inte alls. Det är rekommenderat just om man har hög förbrukning av varmvatten. I normalläget sköter bvp det mesta men man får som en extra elspets samt större färdig volym.

I sakfrågan tycker jag också att ni ska slå av säkringar tills ni ser att förbrukningen går ner. Det borde vara någon form av värmeapparat som felar.

Värmeslingor i plattan (användes ibland till att torka den vid bygget)? Värmeslinga i ett vattenrör någonstans?
Nej inget sådant. Felande apparater som det kan vara - VVB, Kylskåp, Frys, extra frys i garaget. Tvivlar på att småel så som laddare, Router, Sonos system etc. ska dra så mycket extra - alltså 3000W som tickar under natten när alla sover och apparater är avstängda.
Sjukt är det..

Sen finns ju alltid elmätarfel...

U Ursidae skrev:
Ev läckande vvb borde ju kontrolleras också. Stäng all tappställen och kolla vattenmätaren. Det borde vara ett läckage i storleksordningen 10-20l per timme om jag räknat rätt.
Finns inget läckage som jag ser i alla fall. Men visst ska jag kolla vattenmätaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.