21 241 läst ·
121 svar
21k läst
121 svar
Hög elförbrukning
Jag tycker det är underligt att förbrukningen börjar öka redan tidigt på småtimmarna. Den dyker på kvällen när man gått och lagt sig och borde stanna där tills man går upp igen duschar mm. Nu så har du 3kW redan innan kl 4 och där omkring stannar den hela fram till kvällen.
Rimligen finns det värme (poolen?) på eller så läcker vågot vamvatten (vvb?)
Rek när vi byggde huset var att ha en extra eftersom stortbad och 4st i huset. Varmvattenberedaren ligger i serie med Bergvärmen så den underhållsvärmer varmvattnet.Johannes Carlsson skrev:
Förbrukningen av varmvatten under detta dygn är låg, nästan obefintlig.
Men visst - jag delar er uppfattning att denna VVB kan vara boven.
Man jag får inte ihop hur jag kan ha en förbrukning på 3kwh, varje timmer under nästan hela natten - riktigt irriterande !!!
Poolen är död och helt bortkopplad sedan veckor tillbaka.U Ursidae skrev:Jag tycker det är underligt att förbrukningen börjar öka redan tidigt på småtimmarna. Den dyker på kvällen när man gått och lagt sig och borde stanna där tills man går upp igen duschar mm. Nu så har du 3kW redan innan kl 4 och där omkring stannar den hela fram till kvällen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja, det är väl bara att koppla bort alla tänkbara förbrukare, den ena efter den andra,T Taggen skrev:
och se när "slöseriet" tar slut.
Enklast genom att knäppa av säkringarna i elcentralen.
För att ni förbrukar mer än tio gånger mer än vi, nu på sommaren när man inte behöver någon uppvärmning, är ju helt hialöst.
Medlem
· Blekinge
· 12 300 inlägg
Har ni FTX eller annan ventilatinsapparat som kanske ligger och drar?
Detta med extra VVB i series med BV måste vara ett feltänk.
Detta med extra VVB i series med BV måste vara ett feltänk.
Nej då, inte alls. Det är rekommenderat just om man har hög förbrukning av varmvatten. I normalläget sköter bvp det mesta men man får som en extra elspets samt större färdig volym.T Thomas_Blekinge skrev:
I sakfrågan tycker jag också att ni ska slå av säkringar tills ni ser att förbrukningen går ner. Det borde vara någon form av värmeapparat som felar.
Värmeslingor i plattan (användes ibland till att torka den vid bygget)? Värmeslinga i ett vattenrör någonstans?
Produkter som diskuteras: "Värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Nej inget sådant. Felande apparater som det kan vara - VVB, Kylskåp, Frys, extra frys i garaget. Tvivlar på att småel så som laddare, Router, Sonos system etc. ska dra så mycket extra - alltså 3000W som tickar under natten när alla sover och apparater är avstängda.tommib skrev:
Nej då, inte alls. Det är rekommenderat just om man har hög förbrukning av varmvatten. I normalläget sköter bvp det mesta men man får som en extra elspets samt större färdig volym.
I sakfrågan tycker jag också att ni ska slå av säkringar tills ni ser att förbrukningen går ner. Det borde vara någon form av värmeapparat som felar.
Värmeslingor i plattan (användes ibland till att torka den vid bygget)? Värmeslinga i ett vattenrör någonstans?
Sjukt är det..
Sen finns ju alltid elmätarfel...