21 241 läst ·
121 svar
21k läst
121 svar
Hög elförbrukning
Jag har en känsla av att Olsson inte mäter sin effekt i vektorer när han räknar på det.
Men det kvittar, för det är enbart aktiv effekt som debiteras.
Men det kvittar, för det är enbart aktiv effekt som debiteras.
Det beror på vilket elbolag man har. Det finns de som gör det även för småförbrukare, men det skall anges på fakturan. Diskussionen gälelr dock snarare de elmätare som inte visar 100% korrekt när man har hög reaktiv effekt och därför får betala extra för det.D Daniel 109 skrev:
En trasig kondensator i någon apparat med reaktiv effektförbrukning kan alltså leda till stor fasförskjutning eftersom kondensatorn skall kompensera detta. Sen måste man ju också räkna på hur det ser ut i alla tre faserna eftersom fasförskjutningar i varje fas påverkar varandra.
Du måste mena nätbolag. För elen debiteras inte för reaktiv effekt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 889 inlägg
Jo, större abonnenter (industrier) får betala för reaktiv effekt, för att få dem att kompensera ned fasvinkeln. För hushåll kan man räkna med att mätaren mäter aktiv effekt med stor noggrannhet, någon procent, för alla driftsfall, inkl trasiga faskompenseringskondensatorer.
Du får nog ge upp detta temat kring felmätning och reaktiv effekt det har aldrig varit något problem med det inte ens vid gamla mätare av vridskivetyp. Det jag kan tänka mig du far efter vid införandet av nya mätare är vad Daniel nämnde tidigare dvs kraftigt olinjär last och relativt små effekter som kunde ge stora relativa fel. Snarare är de nya mer rättvisa men när man som enskild kund upplever det som ett språng i förbrukning är det lätt att se det som fel trots att det var äldre mätarna som felade i det fallet.C c_olsson skrev:Det beror på vilket elbolag man har. Det finns de som gör det även för småförbrukare, men det skall anges på fakturan. Diskussionen gälelr dock snarare de elmätare som inte visar 100% korrekt när man har hög reaktiv effekt och därför får betala extra för det.
En trasig kondensator i någon apparat med reaktiv effektförbrukning kan alltså leda till stor fasförskjutning eftersom kondensatorn skall kompensera detta. Sen måste man ju också räkna på hur det ser ut i alla tre faserna eftersom fasförskjutningar i varje fas påverkar varandra.
Så, vad sa elbolaget om de märkliga siffrorna? Om det är exakt samma dagförbrukning rullande sedan augusti kan du göra en manuell summering av alla dagar i september enligt "det fasta schemat" du hittat. Om det matchar din debitering för september har du faktiskt blivit debiterad på det sätt som dataexporten visar.
Då är det hög tid att krascha bilen in i kontoret hos elbolaget och skrika "feldebiterat!!", eller annan liknande men mer diskret åtgärd.
Då är det hög tid att krascha bilen in i kontoret hos elbolaget och skrika "feldebiterat!!", eller annan liknande men mer diskret åtgärd.
Vridskivemätarna bryr sig över huvudtaget inte om lasten är reaktiv eller ej. Då vridskivans elektromagneter i sig är reaktiva så finns det en gräns för hur stor fasfel de kan registrera men det är oväsentligt.GK100 skrev:
Du får nog ge upp detta temat kring felmätning och reaktiv effekt det har aldrig varit något problem med det inte ens vid gamla mätare av vridskivetyp. Det jag kan tänka mig du far efter vid införandet av nya mätare är vad Daniel nämnde tidigare dvs kraftigt olinjär last och relativt små effekter som kunde ge stora relativa fel. Snarare är de nya mer rättvisa men när man som enskild kund upplever det som ett språng i förbrukning är det lätt att se det som fel trots att det var äldre mätarna som felade i det fallet.
En modern elmätare skall sampla omkring 1000 gånger per period för att de ett rättvist mätvärde. Men har man ett brus med högre frekvens som stör så kan man få felaktiga värden. Därför filtrerar man normalt detta i mätarens programvara, men det finns alltså mätare med buggar där filtret inte fungerar och man då kan få stora mätfel. För några år sedan så byttes ett stort antal mätare ut just pga detta problem (minns inte vilket fabrikat och modell det var men det går säkert att googla). Ett annat problem var billiga mätare som körde betydligt lägre samplingsfrekvens i varje period och saknade lämplig filteralgoritm men dessa används nog inte så ofta idag då alla mätare är fjärravläsningsbara.
Hur som helst så bör TS även kontrollera förbrukningen hos alla motorer eftersom andra fel i motorn kan öka förbrukningen genom att det går krypströmmar i motorn och energin då används för att "bromsa" motorn. För motorer som är kylda med t.ex. vatten så kan det vara svårt att känna om det sker onormal värmeutveckling. Pumpen till bergvärmen kyls ju mestadels med bergvärmevattnet så den värmen går in i värmepumpen och märks inte i övrigt, men man får en onödigt hög elförbrukning. Likadant gäller cirkulationspumpar till värmesystem etc.
Jag får då i all välmening än en gång be dig ge upp temat kring kondensatorer, felmätning pga dessa osv. En vridskivemätare har heller inget problem med det varken induktivt eller kapacitivt inte heller nya mätare även av "dåligt" utförande registrerar bara aktiv effekt.
Som sagt enda fallet är kraftigt olinjär last där relativa felet blir stort vid låga effekter. Där finns möjligheten och som också låg bakom seriebytet av mätare du tänker på.
Sen vore det intressant om du kan förklara vad du menar med krypströmmar som bromsar motorer.
Som sagt enda fallet är kraftigt olinjär last där relativa felet blir stort vid låga effekter. Där finns möjligheten och som också låg bakom seriebytet av mätare du tänker på.
Sen vore det intressant om du kan förklara vad du menar med krypströmmar som bromsar motorer.
Jag har samma problem. Hux flux ökade förbrukningen trots oförändrat beteende gällande bruk av elektriska apparater.
Jag var i kontakt med Sundsvalls Elnät och menade att det måste ha blivit fel på deras mätare. (Dom säger dock att den är ok).
Har kollat tid då jag har stängt av och på kyl, frys, spis, etc för att se hur förbrukningen reagerar på tim-nivå.
Tex startade jag spisplatta, ugn, och diskmaskin kl 16.00
Men konstigt nog flyger stapeln iväg kl 15 då inget spec händer

Jag var i kontakt med Sundsvalls Elnät och menade att det måste ha blivit fel på deras mätare. (Dom säger dock att den är ok).
Har kollat tid då jag har stängt av och på kyl, frys, spis, etc för att se hur förbrukningen reagerar på tim-nivå.
Tex startade jag spisplatta, ugn, och diskmaskin kl 16.00
Men konstigt nog flyger stapeln iväg kl 15 då inget spec händer

Sista 3 åren har vi haft c:a 33 kWh per dygn i september alla tre åren. Säger inte så mycket om vad du borde ha men det är i alla fall ingen ökning mot tidigare år som du har. Jag skulle tro att er förbrukning har ändrats på något sätt som du inte tänker på. Du får börja kartlägga dygn för dygn för att hitta källan. Något tonårsbarn som börjat fria så att det duschas stup i ett?T Taggen skrev: