Du hade generellt högre vinterförbrukning 2016 än 2017. Så det är ju bra att det går åt rätt håll :) Hur var skillnaden i väder eller beteenden i huset? Typ antalet personer som bor där, husdjur, renoveringar whatever.

Kanske lättast att ta t.ex januari för varje år, alltså 2013 och framåt och ta fram snitt-temperatur ute för samma sak.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
hsd
EON har på sitt 100koll lagt in en temperaturgraf under förbrukningsstaplarna ,där ser man tydligt sambandet

• Gilla
stefancrs och 1 till
  • Laddar…
Test fortsätter !!
Igår var Bergvärme avstängd för att se skillanden. Värder och tempratur är i princip 100% jämförbart, ca 10-14 grader över dygnet och gårväder utan sol.

Resultatet är helt galet. Det var lägre förbrukning med bergvärmen avstängd :surprised:
Se bilden

Näste steg är att stänga av den extra varmattenberedaren som vi har kopplad i serie med bergvärmen.

• Linjediagram visar lägre energiförbrukning med bergvärme avstängd jämfört med normal dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är helt osannolikt med 70 kWh per dag om du har värmen helt avstängd.. det är en snitteffekt på 3 kW i timmen vilket är typ en halv klase med el-element av normalt snitt igång på full värme dygnet runt.

Är kanske dags att börja flippa säkringar och se när lampan på elmätaren lugnar sig.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det är helt osannolikt med 70 kWh per dag om du har värmen helt avstängd.. det är en snitteffekt på 3 kW i timmen vilket är typ en halv klase med el-element av normalt snitt igång på full värme dygnet runt.

Är kanske dags att börja flippa säkringar och se när lampan på elmätaren lugnar sig.
Fast elvarmvattenberedaren bar igång om jag förstod det rätt?

Ja, totalt orimligt. Du måste ha någon stor elförbrukare som producerar värme. Säkert att inte poolvärmaren är igång? Varmvatten som står och läcker ut?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Eller defekt elmätare?

Eller varmvattenberedaren?! :)

T Taggen skrev:
Test fortsätter !!
Igår var Bergvärme avstängd för att se skillanden. Värder och tempratur är i princip 100% jämförbart, ca 10-14 grader över dygnet och gårväder utan sol.

Resultatet är helt galet. Det var lägre förbrukning med bergvärmen avstängd :surprised:
Se bilden

Näste steg är att stänga av den extra varmattenberedaren som vi har kopplad i serie med bergvärmen.
Men, va, blå linje är 27:e, BVP avstängd och högre förbrukning ju? 8kWh mer än 26:e? Om det är så, och du har läst grafen fel, så verkar det ju vettigt. När ni duschar på kvällen så går varmvattenberedaren igång och det drar iväg mer än när BVP är på. Eller läser JAG grafen fel? :)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Fast elvarmvattenberedaren bar igång om jag förstod det rätt?
Stämmer. Kommer att stänga av kommande natt

Men, va, blå linje är 27:e, BVP avstängd och högre förbrukning ju? 8kWh mer än 26:e? Om det är så, och du har läst grafen fel, så verkar det ju vettigt. När ni duschar på kvällen så går varmvattenberedaren igång och det drar iväg mer än när BVP är på. Eller läser JAG grafen fel? :)
Stämmer. Högre förbrukning med Bergvärmen avstäng :-( Vi duschad inte hemma igår, var på badhuset efter fotbollsträning...

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Eller defekt elmätare?
Jag det kan vara så. Jobbar vidare och plockar bort saker. Hur kommer jag vidare med den frågan tro ?

Eller varmvattenberedaren?! :)
Ja det är en trolig orsak. Den står i fokus just nu !!

Jag tror också på varmvattenberedaren, varför du nu har en extern sån när det är inbyggt i bergvärmepumpen. Koppla bort den helt tror jag hade sänkt förbrukningen.

Men jag förstår inte, varför är det konstigt att förbrukningen gått upp när du slagit av BVP och därmed bereder varmvatten helt med el?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.