21 241 läst ·
121 svar
21k läst
121 svar
Hög elförbrukning
Du hade generellt högre vinterförbrukning 2016 än 2017. Så det är ju bra att det går åt rätt håll
Hur var skillnaden i väder eller beteenden i huset? Typ antalet personer som bor där, husdjur, renoveringar whatever.
Kanske lättast att ta t.ex januari för varje år, alltså 2013 och framåt och ta fram snitt-temperatur ute för samma sak.
Kanske lättast att ta t.ex januari för varje år, alltså 2013 och framåt och ta fram snitt-temperatur ute för samma sak.
Test fortsätter !!
Igår var Bergvärme avstängd för att se skillanden. Värder och tempratur är i princip 100% jämförbart, ca 10-14 grader över dygnet och gårväder utan sol.
Resultatet är helt galet. Det var lägre förbrukning med bergvärmen avstängd
Se bilden
Näste steg är att stänga av den extra varmattenberedaren som vi har kopplad i serie med bergvärmen.
Igår var Bergvärme avstängd för att se skillanden. Värder och tempratur är i princip 100% jämförbart, ca 10-14 grader över dygnet och gårväder utan sol.
Se bilden
Näste steg är att stänga av den extra varmattenberedaren som vi har kopplad i serie med bergvärmen.
Det är helt osannolikt med 70 kWh per dag om du har värmen helt avstängd.. det är en snitteffekt på 3 kW i timmen vilket är typ en halv klase med el-element av normalt snitt igång på full värme dygnet runt.
Är kanske dags att börja flippa säkringar och se när lampan på elmätaren lugnar sig.
Är kanske dags att börja flippa säkringar och se när lampan på elmätaren lugnar sig.
Fast elvarmvattenberedaren bar igång om jag förstod det rätt?T tompaah7503 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 313 inlägg
Eller defekt elmätare?
Men, va, blå linje är 27:e, BVP avstängd och högre förbrukning ju? 8kWh mer än 26:e? Om det är så, och du har läst grafen fel, så verkar det ju vettigt. När ni duschar på kvällen så går varmvattenberedaren igång och det drar iväg mer än när BVP är på. Eller läser JAG grafen fel?T Taggen skrev:Test fortsätter !!
Se bilden
Stämmer. Högre förbrukning med Bergvärmen avstängstefancrs skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 313 inlägg
Jag tror också på varmvattenberedaren, varför du nu har en extern sån när det är inbyggt i bergvärmepumpen. Koppla bort den helt tror jag hade sänkt förbrukningen.