Fy vilket oljud!
Jag hade kört tillbaka dem direkt och kopplat in dem vid returdisken och sett hur länge de stått ut!

Fått svar från IKEA....
Hej,
Tack för ditt mejl.
En felanmälan är skickad på din FULLGÖRA, och du kommer bli kontaktad av serviceverkstaden inom 4-5 arbetsdagar för bokning av tid. En servicetekniker kommer sedan hem till dig på avtalad tid för att göra en felsökning av din kyl.
Så det rullar på.
Efter att jag i stället för att ringa kundtjänst gått via chatten där jag kunde ge dom filer så har dom faktiskt skött sig så här långt.
Skit händer, om det bara hanteras OK så har jag inga problem alls med IKEA eller kylskåpsmodellen.

Skulle vara lite kul att veta om det låter när dörren är öppen och lampan bortplockad. Men det kanske inte går att plocka bort lampan.

pjgb pjgb skrev:
Skulle vara lite kul att veta om det låter när dörren är öppen och lampan bortplockad. Men det kanske inte går att plocka bort lampan.
Ska kolla om det går att plocka ut lampan när jag kommer hem men jag är skeptisk.

Det verkar som kylskåpet känner av om man öppnar dörren och ställer om sitt arbetssätt, förmodligen för att spara energi. Jag tror mer på att det har med styrningen av kompressor eller den fläkt som sitter i att göra än lampan. Belysningen råkar bara också vara beroende på om dörren är öppen eller inte.
Men nu gissar jag bara.

Har inget at bjuda på tyvärr, men är ganska nyfiken på den app. Vad heter den? Jag kan höra ett periodisk, irriterande högfrekvent ljud som jag tror kommer från vår värmepanna genom frånluftsventilerna. Min fru kan inte höra det, och tycker jag är konstig. Lite bildbevis skulle hjälpa mycket. :-)

JesperKn JesperKn skrev:
Har inget at bjuda på tyvärr, men är ganska nyfiken på den app. Vad heter den? Jag kan höra ett periodisk, irriterande högfrekvent ljud som jag tror kommer från vår värmepanna genom frånluftsventilerna. Min fru kan inte höra det, och tycker jag är konstig. Lite bildbevis skulle hjälpa mycket. :)
Nu kör jag Android (gammal Samsung S9) och appen heter Spectroid.
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.intoorbit.spectrum&hl=en&gl=SE&pli=1
Det finns säkert liknande till iPhone om du har det.

• Gilla
JesperKn
  • Laddar…
kmpm kmpm skrev:
Ska kolla om det går att plocka ut lampan när jag kommer hem men jag är skeptisk.

Det verkar som kylskåpet känner av om man öppnar dörren och ställer om sitt arbetssätt, förmodligen för att spara energi. Jag tror mer på att det har med styrningen av kompressor eller den fläkt som sitter i att göra än lampan. Belysningen råkar bara också vara beroende på om dörren är öppen eller inte.
Men nu gissar jag bara.
Tror du är på rätt spår, fläkten på våra gamla Husqvarna kyl- & frysskåp varvar ner när man öppnar dörrarna och lampan tänds. Kan vara styrningselektroniken till fläkten som orsakar tinnitus-ljudet.

P
kmpm kmpm skrev:

Men nu gissar jag bara.
det är ingen lampa i den bemärkelsen utan ett mönsterkort med ett gäng dioder.
fläkten går på samma så att säga . lampa tänd/fläkt av.
kompressorn bör gå även om du öppnar dörren.

Har nu spenderat några timmar vid kylskåpet och konstaterar följande.

Plocka ut led-belysningen hittar jag inte något bra sätt att göra på, utan att plocka isär lite för mycket för mitt tålamod.

Det verkar vara beroende på fläkten i kylen, som man kan höra starta när man öppnar dörren i filmerna ovan.
Men fläkten startar även periodvis när skåpet är stängt, förmodligen för att cirkulera luften bättre.
Varje gång detta händer så tystnar ljudet.

P
kmpm kmpm skrev:
Har nu spenderat några timmar vid kylskåpet och konstaterar följande.

Plocka ut led-belysningen hittar jag inte något bra sätt att göra på, utan att plocka isär lite för mycket för mitt tålamod.

Det verkar vara beroende på fläkten i kylen, som man kan höra starta när man öppnar dörren i filmerna ovan.
Men fläkten startar även periodvis när skåpet är stängt, förmodligen för att cirkulera luften bättre.
Varje gång detta händer så tystnar ljudet.
Fläkten skall inte starta för att du öppnar dörren

Har råkat ut för något liknade, dock ej kylskåp utan en vanlig nätdel till led-belysning.
Utan belastning från dioderna så uppstod ett vinande ljud från nätdelen. Detta försvann direkt när dioderna kopplades in.
Sannolikt ljud som uppstår i komponenterna, som ni har varit inne på.
Kanske försvinner det med tiden.

E etompau skrev:
Sannolikt ljud som uppstår i komponenterna, som ni har varit inne på.
Är det något som vibrerar högfrekvent kan det gå att tysta med exempelvis en klick smältlim, detta förutsatt att det som vibrerar går att identifiera.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det något som vibrerar högfrekvent kan det gå att tysta med exempelvis en klick smältlim, detta förutsatt att det som vibrerar går att identifiera.
Ja så är det. Nu gick det att "snacka" sig ur situationen, då ljudet vara ganska svagt och jag inte ville öppna den helt nya och uppmonterade trafon.
Jag hörde dock med producenten och de rekommendera byte men trafon sitter fortsatt kvar ...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.