Hej på er alla,
Jag har ett problem med ett nytt Fullgöra kylskåp från IKEA.
Jag hör OFTA ett högfrekvent pip, som irriterar mig mycket, som troligen kommer från elektroniken som styr kompressorn.

Med en spektrumanalysator i min samsungtelefon så hittade jag att ljuden ligger på ca 6,1 kHz (se A i den bifogade bilden)

Ljudet tystnar när man drar ur sladden eller öppnar kylskåpsdörren.
Har man dörren öppen så ljuset tänds så tystnar ljudet men stänger man så pass mycket så att ljuset släcks men inte helt så kommer ljudet tillbaka (se område B i den bifogade bilden).

I den bifogade bilden så ser man även ljudet från frysskåpets kompressor, markerat med C. Detta ljud upplevs inte som problematiskt och ligger (enligt så noggrann mätning det nu är) 10-15 dB lägre i nivå och lägre i frekvens.

Kundtjänst på IKEA tycker ju givetvis att "vissa ljud är normala för vid drift", och det finns inte ens någon sätt jag hittat där man kan tipsa produktutvecklarna att detta är något dom skulle kunna titta på i nyare produkter.

Ljudisolering tänkte jag prova och vet att det kommer att påverka värmen negativt men vilket material är bra på att dämpa höga frekvenser?

Eller har någon annan något förslag?
Hade det varit en gammal tjock-TV som lät så (eller då vanligast högre frekvens) så skulle jag gjort om lödningarna då detta ofta var orsak till högfrekventa ljud men här är jag lite tveksam till att plocka isär en ny kyl :)

• Spektralanalys av ljud, frekvens mot ljudnivå, överst med tidsspektrum under. Markerade punkter A, B, C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
kmpm kmpm skrev:
Hej på er alla,
Jag har ett problem med ett nytt Fullgöra kylskåp från IKEA.
Jag hör OFTA ett högfrekvent pip, som irriterar mig mycket, som troligen kommer från elektroniken som styr kompressorn.

Med en spektrumanalysator i min samsungtelefon så hittade jag att ljuden ligger på ca 6,1 kHz (se A i den bifogade bilden)

Ljudet tystnar när man drar ur sladden eller öppnar kylskåpsdörren.
Har man dörren öppen så ljuset tänds så tystnar ljudet men stänger man så pass mycket så att ljuset släcks men inte helt så kommer ljudet tillbaka (se område B i den bifogade bilden).

I den bifogade bilden så ser man även ljudet från frysskåpets kompressor, markerat med C. Detta ljud upplevs inte som problematiskt och ligger (enligt så noggrann mätning det nu är) 10-15 dB lägre i nivå och lägre i frekvens.

Kundtjänst på IKEA tycker ju givetvis att "vissa ljud är normala för vid drift", och det finns inte ens någon sätt jag hittat där man kan tipsa produktutvecklarna att detta är något dom skulle kunna titta på i nyare produkter.

Ljudisolering tänkte jag prova och vet att det kommer att påverka värmen negativt men vilket material är bra på att dämpa höga frekvenser?

Eller har någon annan något förslag?
Hade det varit en gammal tjock-TV som lät så (eller då vanligast högre frekvens) så skulle jag gjort om lödningarna då detta ofta var orsak till högfrekventa ljud men här är jag lite tveksam till att plocka isär en ny kyl :)
Skicka in bilden till electrolux och be om en förklaring! och inte minst åtgärd!
återkom när du fått svar!

Det skall bli mycket intressant det här.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Skicka in bilden till electrolux och be om en förklaring! och inte minst åtgärd!
återkom när du fått svar!

Det skall bli mycket intressant det här.
Har du någon idé VART på electrolux man kan vända sig?

A
kmpm kmpm skrev:
Har du någon idé VART på electrolux man kan vända sig?
Reklamationsavdelningen kungsholmen

electroluxaren skrev:
Reklamationsavdelningen kungsholmen
Åka 50 mil för att komma till kungsholmen tror jag blir lite tråkigt men jag provar med chatten på https://www.electrolux.se/support/ först.

Och dom påstår att Fullgöra inte är ett electrolux-skåp... .måste fota typskyllten :(

Jag har just satt in IKEA Fullgöra kyl och frys, och har inte något högfrekvent ljud.
Däremot stör jag mig på ett väldigt lågfrekvent ljud från frysen, som får hela väggen bakom att vibrera.
Det hörs tydligt i angränsande rum när frysen är igång. Väldigt irriterande.

G gbgustaf skrev:
Jag har just satt in IKEA Fullgöra kyl och frys, och har inte något högfrekvent ljud.
Däremot stör jag mig på ett väldigt lågfrekvent ljud från frysen, som får hela väggen bakom att vibrera.
Det hörs tydligt i angränsande rum när frysen är igång. Väldigt irriterande.
Ganska säker på att det inte är samma problem. Det jag har är ett tydligt ljud från elektroniken. Det som du beskriver tycker jag mer verkar vara av mekaniskt ursprung, t.ex. kompressor som vibrerar.

Det är inte Electrolux som är producent av FULLGÖRA kylskåp.

• Gilla
kmpm
  • Laddar…
A
kmpm kmpm skrev:
Åka 50 mil för att komma till kungsholmen tror jag blir lite tråkigt men jag provar med chatten på [länk] först.

Och dom påstår att Fullgöra inte är ett electrolux-skåp... .måste fota typskyllten :(
De har nog rätt fullgöra ser ut att vara whirlpool

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
De har nog rätt fullgöra ser ut att vara whirlpool
Japp

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Har nu fått IKEA att i alla fall titta på ärendet, i form av de två videos jag nyss lagt till här.
Man kan höra ljudet i båda filmerna även om det är svagare än jag upplever det på plats, men det ligger i ett frekvensområde som jag upplever som irriterade.

Ska bli intressant att se vad dom tycker.

P.s.
Tänk på att spektrogrammet är i en linjär skala till skillnad från den första bilden jag laddade upp som är logaritmisk.

• Fel: video- eller ljudfilen kunde inte läsas.
Provar att ladda upp en film med spectrogram igen.

Ska filma min frys Fullgöra. Otroligt drygt ljud.

Låter nästan som coil whine, speciellt eftersom det försvinner när lampan tänds. Sånt brukar variera med belastningen.

pjgb pjgb skrev:
Låter nästan som coil whine, speciellt eftersom det försvinner när lampan tänds. Sånt brukar variera med belastningen.
Låter väldigt mycket som coil whine. Och i mitt fall så verkar det vara vid ganska låg belastning, då jag inte alls märker av kompressorn och skåpet varit kallt länge, då ljudet uppkommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.