Hej! vi byggde ut huset i våras och nu när kylan börjar komma vill vi höja värmen i sovrummet. Nån som vet hur man gör? Vågar inte skruva på nåt hehe
Mvh Thomas
Dom nedre röda är manuella inställningarna för värmen , bra att vara utan ställdon., Skruva ett halv varv på den vänstra, blir som att öppna en vattenkran, mera flöde, en tumregel är ca 4 C i skillnad ( Delta T ) på in och utgång på en slinga.
Men att justera flödet ska inte behövas om det är injusterat! Vill man ha varmare ska man ändra på termostaten ner till höger i bild är min uppfattning.
Gör du som jonaserik skriver så justerar du värmen i just sovrummet gentemot de andra rummen.
Gör du som henrik.woll skriver så höjer du temperaturen på hela systemet, dvs samtliga rum blir varmare.
När du väl har hittat balansen mellan mellan rummen, genom att justera som jonaserik skriver så ska du normalt sett inte behöva justera dessa alls sedan.
termostaten ner till höger i bild är min uppfattning.
Den termostaten är en maxtermostat på värmen för GV och reglerar inte tempen i varje slinga. tempen till GV ges via värmekällan. Varje slinga ä beroende av ett flöde för att transportera en viss värme. Och det kan bara uppnås via mer eller mindre flöde ( vattenmängd ) som susar genom en slinga.
Jag vrider den vänstra röda ratten ett halvt varv motsols får se om det blir varmare! Tack! Vad är dom vita skuvhattarna på ovansidan för nåt? Sitter en pigg inuti
Flera bud kommer fram, bra . Det gör inget att du öppnat lite på den röda, totala flödet för slingan ökar lite, är en injustering vid max flöde som slingan ska ha för att fungera bra. Dom vita med pigg i , är inställning av flödet till slingan och justeras till tempen ut på respektive slinga. Mera flöde ( vatten ) så kommer slingan att få mer värme, då hastigheten gör att det inte hinner kallna ner utan mera värme går längre ut i slingan. Blir varmare i rummet.. När man skruvar den medsols så stryps flödet och motsol så ökar flödet. Med ställdon på i stället för gängplugg så sköts värmen av en termostat. I ditt fall kan du vrida den vänstra vita ( lite i taget tills du känner att värmen är bra i rummet ) . Justera lite i taget, det kan ta upp till ett dygn mellan varje justering, vattenburet är trögt , så ha tålamod. När piggen är botten (vita hatten nerskruvad så är det stopp på värmen i det rummet ).
Flera bud kommer fram, bra . Det gör inget att du öppnat lite på den röda, totala flödet för slingan ökar lite, är en injustering vid max flöde som slingan ska ha för att fungera bra. Dom vita med pigg i , är inställning av flödet till slingan och justeras till tempen ut på respektive slinga. Mera flöde ( vatten ) så kommer slingan att få mer värme, då hastigheten gör att det inte hinner kallna ner utan mera värme går längre ut i slingan. Blir varmare i rummet.. När man skruvar den medsols så stryps flödet och motsol så ökar flödet. Med ställdon på i stället för gängplugg så sköts värmen av en termostat. I ditt fall kan du vrida den vänstra vita ( lite i taget tills du känner att värmen är bra i rummet ) . Justera lite i taget, det kan ta upp till ett dygn mellan varje justering, vattenburet är trögt , så ha tålamod. När piggen är botten (vita hatten nerskruvad så är det stopp på värmen i det rummet ).
Just nu så är alla vita helt uppskruvna. Så jag kan alltså vrida lite på den vita till sovrummet för på så sätt öka värmen!? Motsol skruvas den ner och trycker alltså piggen neråt
Är alla uppskruvade , fullt flöde på alla, så låt den till sov vara som den är och skruva ner lite på alla andra , då får sov mera tryck och mer vatten, det är lite klurigt att få till det bra med GV, stryper du en slinga så får en annan mera och viceversa, hur är dom röda , alla fullt öppna eller halvt öppna. Vad värmer du med , EL -VP - VED
Är alla uppskruvade , fullt flöde på alla, så låt den till sov vara som den är och skruva ner lite på alla andra , då får sov mera tryck och mer vatten, det är lite klurigt att få till det bra med GV, stryper du en slinga så får en annan mera och viceversa, hur är dom röda , alla fullt öppna eller halvt öppna. Vad värmer du med , EL -VP - VED
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du klickar på bilden så den blir större ser du kanske vad dom står på. Den till vänster som jag skruva ett halvt varv på står typ på max nu. Jag har värmepanna Nibe EVC 240 heter den
OK du får prova dig fram , eftersom det inte finns flödesmätare men graderad ventil, har du någon aning om hur långa slingorna är eller ett läggningschema .Ha lite tålamod nu och avvakta vad som händer med värmen.
OK du får prova dig fram , eftersom det inte finns flödesmätare men graderad ventil, har du någon aning om hur långa slingorna är eller ett läggningschema .Ha lite tålamod nu och avvakta vad som händer med värmen.
Skruvade den röda ratten ett halvt varv igår kväll och idag märks ingen skillnad på värmen. Kan jag prova att vrida lite på dom vita hattarna? Alla är helt öppna