I besiktningsprotokoll från ett hus byggt 2006 står att ”golvvärmens fördelningsgrupp saknar vattentät botten”. Är detta allvarligt? Skulle man kunna sätta in ett vattenlarm och komma runt problemet?

Allvarligt blir det först den dag ni får ett läckage vid er golvvärmefördelare. Kan leda till att Ni inte får (full) hjälp av försäkringsbolag.
Hur allvarligt det blir beror sedan på var den är placerad. Sitter den i en källare med golvbrunn och betonggolv så är det inte ett så stort problem.

Men med ovan sagt så är det såklart ganska osannolikt att en gammal befintlig installation börjar läcka.

En sensor skulle kunna hjälpa rent praktiskt, men inget som underlättar ett försäkringsärende tror jag.

Är man riktigt orolig går det kanske att bygga någon vattentät låda i efterhand.

Kravet är väl (lite förenklat) att OM det blir ett läckage så ska det ledas ut till ett utrymme där man upptäcker det och det kanske går att lösa relativt enkelt?

Bild?

Jag har för mig att kravet på vattentätt runt värmefördelare kom långt senare. Det är ett krav idag, men det blev inte krav förrän typ 2010-12 eller så.

Därmed så kommer du inte att hitta speciellt många hus med tätt runt fördelaren om de är byggda före 2010.

Observera att kravet har funnits länge för tappvatten.

• Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
S skyisthelimit skrev:
Allvarligt blir det först den dag ni får ett läckage vid er golvvärmefördelare. Kan leda till att Ni inte får (full) hjälp av försäkringsbolag.
Hur allvarligt det blir beror sedan på var den är placerad. Sitter den i en källare med golvbrunn och betonggolv så är det inte ett så stort problem.

Men med ovan sagt så är det såklart ganska osannolikt att en gammal befintlig installation börjar läcka.

En sensor skulle kunna hjälpa rent praktiskt, men inget som underlättar ett försäkringsärende tror jag.

Är man riktigt orolig går det kanske att bygga någon vattentät låda i efterhand.

Kravet är väl (lite förenklat) att OM det blir ett läckage så ska det ledas ut till ett utrymme där man upptäcker det och det kanske går att lösa relativt enkelt?

Bild?

• Rörinstallation i ett skåp, med flera rör anslutna till en central enhet och ventiler, sannolikt del av bygg- eller renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.