ullet
Hej, vi håller på att planera för ett nytt kök, och har ritat in en liten diskho i ett hörnskåp som är ca 120x60cm. Försöker hitta något sätt att vattensäkra skåpet...

Jag har hittat insatser upp till 100 cm (t ex denna) men den blir för liten, och underlägg som är 120 cm (som denna) men med en långsida "öppen", känns inte som att det blir jättebra under ett hörnskåp då vattnet kommer kunna rinna ut under skåpen.

Är det nån som har tips på ett skydd som blir tillräckligt stort? Eller funkar det att göra en egen insats genom att t ex klä insidan med en bit golvmatta eller liknande?

Jag hade byggt en insats av badrumsmatta.

Edit: Jag har ingen insats alls i mitt skåp. Det är tätat och kommer det vatten dit så rinner det ut i fronten, dvs det märks direkt.

BirgitS
ullet ullet skrev:
Hej, vi håller på att planera för ett nytt kök, och har ritat in en liten diskho i ett hörnskåp som är ca 120x60cm. Försöker hitta något sätt att vattensäkra skåpet...

Jag har hittat insatser upp till 100 cm (t ex denna) men den blir för liten, och underlägg som är 120 cm (som denna) men med en långsida "öppen", känns inte som att det blir jättebra under ett hörnskåp då vattnet kommer kunna rinna ut under skåpen.

Är det nån som har tips på ett skydd som blir tillräckligt stort? Eller funkar det att göra en egen insats genom att t ex klä insidan med en bit golvmatta eller liknande?
Jag antar att det är frågan om golvskydd på golvet, eftersom det är nybyggt, och det behöver inte vara större än att alla rörkopplingar hamnar ovanför skyddet och vatten från dem droppar ner på skyddet. Sen kan man ju gärna koppla ihop det med skyddet under diskmaskinen om den är bredvid.
Se här: https://tollco.se/produkter/golvtrag/
Kombineras sen med vattenlarm för att uppfylla Säker vatten:s branschregler.

Tätskikt och golvbrunn i köket är framtiden. 👌

RoTe
Jag har en insats av metall, är man lite flink med plåtsaxen och sedan lite silikon så är man ju hemma.

ullet
Har nog hittat ett golvskydd till slut: AquaTerm+ GD120

120 cm brett, man verkar kunna vika upp framkanten för att skapa ett "tråg" och finns flera placeringar av "utlopp" framåt.

Verkar för övrigt svårt att uppfylla Säker Vatten med nåt egentillverkat då dom säger att skyddet ska "vara provade enligt metod 5779 och typgodkända enligt CR057".

Skulle helst haft vattensäker botten i skåpet, brukar bli en del spill när man t ex ska rensa vattenlåset. Kanske får lägga in en bit matta också.

BirgitS
ullet ullet skrev:
Har nog hittat ett golvskydd till slut: AquaTerm+ GD120
Det verkar vara det som Tollco kallar Golvskydd – Diskmaskin och Tvättmaskin här: https://tollco.se/produkter/golvtrag/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.