Tja, då vet man var man inte ska handla hjul i framtiden....
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
P para skrev:
Samma hände mig i höstas. ABS-wheels skickade med klena muttrar. Har också en Model3.
Jag åkte till en däckverkstad och dom hade nån tunn smal hylsa med invändiga skär som gick att banka på med lite våld så den greppade.
[bild]
Tack! Ska höra mig för på däckfirma då!
Har du bytt till andra muttrar? Såg den här risken redan ifrån början + risk för korrosion. Har tänkt byta till varmförzinkade i kolstål istället men inte hittat lämpliga än.
 
B
Maskintok skrev:
Det har då hetat gängtapp varje gång jag beställt.
Vad är det som du brukar beställa då?

A)
Gängtapp med tydliga gängor och storleksmärkning "B X 1" på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B)
Svart pinnbult eller pinnskruv mot vit bakgrund med "febi bilstein"-logo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gängtapp och en pinnbult/pinnskruv är verkligen inte synonymt med varandra.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Tack! Ska höra mig för på däckfirma då!
Har du bytt till andra muttrar? Såg den här risken redan ifrån början + risk för korrosion. Har tänkt byta till varmförzinkade i kolstål istället men inte hittat lämpliga än.
ABS skickade nya kraftigare muttrar så jag bytte alla direkt. Var rädd att fler skulle gå av när jag lossade dom men det gick bra.
Bor du nära Göteborg/mölndal så kan jag tipsa om en verkstad.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
B BSOD skrev:
Vad är det som du brukar beställa då?

A)
[bild]

B)
[bild]

En gängtapp och en pinnbult/pinnskruv är verkligen inte synonymt med varandra.
Nej jag beställer inte verktyget gängtapp.
vilket jag redan skrivit.

hjulbult heter det nedre på verkstadsspråk.
kollade ingen nu på mina lagersidor hos leverantörer.
hjulnavs gängtapp.
Det du visar som pinnbult.
En pinnbult har gäng i var ände men går åt olika håll.
Den skall inte ha splines.

Att industri har annat namn bryr jag mig inte om, det är inte det namnet som gäller i våra listor.

att saker heter olika beroende på bransch men ändå är en och samma sak är inget ovanligt men kom inte med en pinnskruv till en skogsmaskin... Det blir inte korrekt.
Det heter bult.
pinnbult.
hjulbult.
kamaxelbult.
vevaxellägesgivares bult.
Är trots detta en vanlig skruv..

gängtapp är dels ett verktyg men det är också en typ av bult.

än en gång ursäkta för att jag använder verkstadsspråk.. Men det är det som är vanesak för mig..
 
Redigerat av moderator:
P
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, då vet man var man inte ska handla hjul i framtiden....
fälgen är väl en sak.
Men man märker väl vilken kvalitet som muttrarna håller då är det bättre att köpa andra såna bara... själva firman behöver inte vara skit för det..

Jag köper mycket muttrar på biltema och de duger utmärkt.
 
  • Gilla
Shibby
  • Laddar…
P para skrev:
ABS skickade nya kraftigare muttrar så jag bytte alla direkt. Var rädd att fler skulle gå av när jag lossade dom men det gick bra.
Bor du nära Göteborg/mölndal så kan jag tipsa om en verkstad.
Japp bor i Kungsbacka så fire away!
 
Om du skruvar lite själv så skulle jag köpt nåt liknande
Produktsida för ett set av 11 Beta Tools skärande hylsor för skadade mutterskallar, visar hylsor på rad och prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog första bästa så det finns nog billigare, men du behöver nog en med rätt tunt gods

Skruvar du inget så lämna på verkstad.
 
  • Gilla
Shibby och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej jag beställer inte verktyget gängtapp.
vilket jag redan skrivit.

hjulbult heter det nedre på verkstadsspråk.
kollade ingen nu på mina lagersidor hos leverantörer.
hjulnavs gängtapp.
Det du visar som pinnbult.
En pinnbult har gäng i var ände men går åt olika håll.
Den skall inte ha splines.

Att industri har annat namn bryr jag mig inte om, det är inte det namnet som gäller i våra listor.

att saker heter olika beroende på bransch men ändå är en och samma sak är inget ovanligt men kom inte med en pinnskruv till en skogsmaskin... Det blir inte korrekt.
Det heter bult.
pinnbult.
hjulbult.
kamaxelbult.
vevaxellägesgivares bult.
Är trots detta en vanlig skruv..

gängtapp är dels ett verktyg men det är också en typ av bult.

än en gång ursäkta för att jag använder verkstadsspråk.. Men det är det som är vanesak för mig..
Googlade "hjulnavs gängtapp" och vet du vad, inte en jävla skruv nånstans..

Det heter inte gängtapp på någon sida. En gängtapp ät något annat. Spelar ingen som helst roll vilken bransch du är inom.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 3 till
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Japp bor i Kungsbacka så fire away!
Mölndals däckservice bakom Astra vid Åby-motet. Var bara några veckor sedan jag var där med min så dom borde komma ihåg det. Körde hela vintern med den trasiga muttern innan jag tog tag i det.
 
  • Gilla
Shibby och 1 till
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
Googlade "hjulnavs gängtapp" och vet du vad, inte en jävla skruv nånstans..

Det heter inte gängtapp på någon sida. En gängtapp ät något annat. Spelar ingen som helst roll vilken bransch du är inom.
Vad har du hjälpt TS med idag i denna tråd?
 
ABS har koll om man läser på deras hemsida men sen skickar dom ändå med fel grejer…
Skärmdump från en hemsida med FAQ om hjulmuttrar och kontaktinformation över en logotyp för "Däck & Fälgar".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P para skrev:
Mölndals däckservice bakom Astra vid Åby-motet. Var bara några veckor sedan jag var där med min så dom borde komma ihåg det. Körde hela vintern med den trasiga muttern innan jag tog tag i det.
Japp har också kört hela vintern men nu måste den loss! :)
 
  • Gilla
para
  • Laddar…
Avbrutna hjulmuttrar är vanligt på gamla Porsche med aluminiummuttrar. Det vanligaste sättet att få bort dem är med en liten hålsåg vars innerdiameter passar på pinnskruven.
 
  • Gilla
Slarvpellen och 3 till
  • Laddar…
P para skrev:
Mölndals däckservice bakom Astra vid Åby-motet. Var bara några veckor sedan jag var där med min så dom borde komma ihåg det. Körde hela vintern med den trasiga muttern innan jag tog tag i det.
Uppdatering:
Jag var där men de ansåg att utrymmet var för trångt för att få plats med hålborren. Jag har vänt mig till ytterligare två andra verkstäder och ingen vet hur de på ett enkelt sätt får loss muttern för att få plats med en vanlig hålborr., eftersom det är för trångt på grund av den magiska speciallösningen

Jag har provat metoden med att borra en notch och banka med slägghammare/dorn men det är för djupt för att komma in ordentligt med dornet och vinkeln blir för dålig.

Det enda alternativet som kvarstår verkar vara att svetsa dit något. Verkstan sa dock att det troligen kommer förstöra fälgen.

Har kontaktat ABSwheels som friskriver sig ifrån allting som har med monteringen att göra och vägrar hjälpa mig. De skickar inte ens nya muttrar eller hänvisar mig till en verkstad som kan ha en hålborr som får plats. Jag hävdar att det är materialfel i dessa jävla muttrar eftersom en gått av vid normal åtdragning och en annan trillat loss under säsongen (upptäckte det nu). Oklart vad som hänt med den, om den gängat ur sig eller gått sönder.

Bra köpvillkor när du handlar däck online -ABS Wheels
Hjulmuttrar: hur hårt dras? Vilket håll och kraft - ABS Wheels

Varning för ABSwheels med andra ord!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.