Violina Violina skrev:
Du ska ju alltid ha minst fem gängor av skruven i muttern, för att garantera förbandets hållfasthet.. det där ser ut som att någon dragit åt "av bara helvete" efter att ha haft problem med att muttrarna lossnar (eftersom det är för få gängor för att få till en fullgod friktion vid korrekt åtdragningsmoment)
Lol vad mycket förutfattade meningar man kan ha. Det är fler än 5 gängor. Det är ju hela konan innanför som sitter gängad fast. Bara det att den inte syns eftersom den sitter trångt till.
Nej jag har inte haft problem med att muttrarna lossnar. Däremot är det svårt att få in hylsan tillräckligt långt, eftersom det är så trångt.
Prova hjälp istället för att döma.
 
  • Gilla
Enki
  • Laddar…
P
Shibby Shibby skrev:
Lol vad mycket förutfattade meningar man kan ha. Det är fler än 5 gängor. Det är ju hela konan innanför som sitter gängad fast. Bara det att den inte syns eftersom den sitter trångt till.
Nej jag har inte haft problem med att muttrarna lossnar. Däremot är det svårt att få in hylsan tillräckligt långt, eftersom det är så trångt.
Prova hjälp istället för att döma.
Finns hylsor med avsmalnande tjocklek.
krafthylsor oftast men klart värt att slippa krångla.
Jag köpte en sats till verkstaden..
Dessa är guld värda på kunders hjulbyten..
Tunnväggig krafthylsa 1/2" - Biltema.se
https://www.biltema.se/verktyg/hand...afthylsor/tunnvaggig-krafthylsa-12-2000032275

storleken vet du bäst själv(y)
 
Violina Violina skrev:
Ska du köra med dessa fälgar på din bil behöver du ÄNDÅ byta ALLA skruvar eftersom de är för korta..
Hur kan du avgöra det på bara dom bilderna?
 
  • Gilla
  • Haha
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Hur kan du avgöra det på bara dom bilderna?
Så ja nu ska vi tänka på att det är lördag.. (party) ;)
så hjälper vi TS och glömmer resten(y)

Men det är inte lätt att se antalet gängvarv på bilden..
Men vi kan väl få bort muttern och räkna eller va säger ni? :crysmile:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Om det är så trångt så du inte får på en hylsa, finns med spiralränder som nyper fast, så är nog det enda att borra sönder skruven från mitten.
Eller som maskintok skriver, borra i kanten och prova spräck midjan.
Annars får du lossa alla andra och ta en åktur :D nejdå så ska du inte göra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Om det är så trångt så du inte får på en hylsa, finns med spiralränder som nyper fast, så är nog det enda att borra sönder skruven från mitten.
Eller som maskintok skriver, borra i kanten och prova spräck midjan.
Annars får du lossa alla andra och ta en åktur :D nejdå så ska du inte göra
borra några smål hål runt om och klappa på en hylsa borde gå(y)då spräcker hylsan muttern som du skriver..
Fan du kan ju det här..
;):rofl:
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bild på en kromad bilhjulsmutter med en markerad röd linje där den verkar ha gått av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är väl ungefär här den gått av?
 
  • Gilla
Slarvpellen och 2 till
  • Laddar…
Shibby Shibby skrev:
Jadu, det skulle jag nog också vilja påstå. Men det är ju dem som ABSwheels skickar med som standard. Problemet är ju att muttern är i rostfritt = mjukt!

Vet inte riktigt hur du menar med borrmaskin? Då borrar jag ju även pinbulten? Går väl inte att pricka bara muttern? Eller hur ska jag borra?
Ja jag menade att du borrar i pinnbulten med logiken att den ändå är för kort för att användas till dessa fälgar. OM jag har fel i att pinnbulten är för kort för dina fälgar kanske en annan metod är bättre, men jag vet ärligt talat inte hur det skulle gå till utan att skada fälgen.
 
P
Shibby Shibby skrev:
Lol vad mycket förutfattade meningar man kan ha. Det är fler än 5 gängor. Det är ju hela konan innanför som sitter gängad fast. Bara det att den inte syns eftersom den sitter trångt till.
Nej jag har inte haft problem med att muttrarna lossnar. Däremot är det svårt att få in hylsan tillräckligt långt, eftersom det är så trångt.
Prova hjälp istället för att döma.
Du har tillgång till skjutmått antar jag?
ta en hjulmutter, mät längden från där hjulmuttern är av och till anliggningsytan på muttern i fälgen är, mät på borren, markera med en bit tejp på en borr. Spara någon mm så är du säker på att missa fälgen. mät på en hel mutter, det är enklast.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
En beprövad metod... gör en notch med en borr el dylikt och knacka loss med hjälp av ett don eller mejsel, tillräckligt för att få grepp med en smal tång.
 
  • Gilla
vefyra och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
[bild]

Det är väl ungefär här den gått av?
nino nino skrev:
[bild]

Det är väl ungefär här den gått av?
Japp exakt! :)

Lutar åt att prova borra notchhål med metallborren, som ni många nu föreslagit! :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har du en ny huggmejsel av mindre variant kan det funka utan att borra... Jag hade nog börjat där...

Men innan hade jag ringt däckföretaget och frågat varför de sålt mig sån skit, och hur de tänker lösa problemet...
 
  • Gilla
  • Haha
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ursäkta ordvalet.
Men det är ingen hjulbult det är muttrar med tappar som sitter i naven.
varför ska man borra sönder den?

räcker gott med att byta mutter och rensa gängen på tappen.

Du tänker på verktyget och det är annat.
saker kallas och heter samma i verkstäder.

knacka ur gängstången om det ordet passar bättre fast det heter tapp på redervdelsspråk.
Och byt till en längre sort.
med en gängfil kan du enkelt tolka vilken typ av gäng samt stigning du behöver.
Skulle gissa på M14x1.25 den är väldigt vanlig för hjulbultar och muttrar.
En bult är per definition något utan gängor, även om man i vardagstal ofta använder det för att tala om en grövre typ av skruv (detta delvis eftersom det heter "bolt" på engelska)

En gängtapp är ett verktyg man använder att gänga med.

Och det heter inte "gängtapp" på reservdelsspråk, det heter "pinnskruv", felaktigt benämnt "pinnbult" på många bilreservdelssidor.
 
  • Gilla
Eld
  • Laddar…
P
Violina Violina skrev:
En bult är per definition något utan gängor, även om man i vardagstal ofta använder det för att tala om en grövre typ av skruv (detta delvis eftersom det heter "bolt" på engelska)

En gängtapp är ett verktyg man använder att gänga med.

Och det heter inte "gängtapp" på reservdelsspråk, det heter "pinnskruv", felaktigt benämnt "pinnbult" på många bilreservdelssidor.
Det har då hetat gängtapp varje gång jag beställt.
Men pinnbult är det korrekta namnet inom industri, vilket inte jag jobbar.
En pinnbult eller skruv som du kallar det har ingen skalle..de har gäng åt motsvarande håll för att kunna gängas på plats och spännas fast med moment utan att lossna när man gängar loss mutter.
Dessa är inte gängade i naven utan har splines vid livet på bulten och dessa ska passa i splines i navet.

borra i ett nav eller en hjulbult ska man uppleva i sitt liv innan man uttalar sig ifrågan då dessa är väldigt hårda.
 
Samma hände mig i höstas. ABS-wheels skickade med klena muttrar. Har också en Model3.
Jag åkte till en däckverkstad och dom hade nån tunn smal hylsa med invändiga skär som gick att banka på med lite våld så den greppade.
Närbild på en hjulmutter och hjulnavet på en Tesla Model 3, med en hylsa som skadats av våldsanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.