30 179 läst ·
106 svar
30k läst
106 svar
Hjulmuttern gick av - vad göra? (hjälp!)
Lol vad mycket förutfattade meningar man kan ha. Det är fler än 5 gängor. Det är ju hela konan innanför som sitter gängad fast. Bara det att den inte syns eftersom den sitter trångt till.Violina skrev:
Du ska ju alltid ha minst fem gängor av skruven i muttern, för att garantera förbandets hållfasthet.. det där ser ut som att någon dragit åt "av bara helvete" efter att ha haft problem med att muttrarna lossnar (eftersom det är för få gängor för att få till en fullgod friktion vid korrekt åtdragningsmoment)
Nej jag har inte haft problem med att muttrarna lossnar. Däremot är det svårt att få in hylsan tillräckligt långt, eftersom det är så trångt.
Prova hjälp istället för att döma.
Finns hylsor med avsmalnande tjocklek.Shibby skrev:
Lol vad mycket förutfattade meningar man kan ha. Det är fler än 5 gängor. Det är ju hela konan innanför som sitter gängad fast. Bara det att den inte syns eftersom den sitter trångt till.
Nej jag har inte haft problem med att muttrarna lossnar. Däremot är det svårt att få in hylsan tillräckligt långt, eftersom det är så trångt.
Prova hjälp istället för att döma.
krafthylsor oftast men klart värt att slippa krångla.
Jag köpte en sats till verkstaden..
Dessa är guld värda på kunders hjulbyten..
Tunnväggig krafthylsa 1/2" - Biltema.se
https://www.biltema.se/verktyg/hand...afthylsor/tunnvaggig-krafthylsa-12-2000032275
storleken vet du bäst själv
Om det är så trångt så du inte får på en hylsa, finns med spiralränder som nyper fast, så är nog det enda att borra sönder skruven från mitten.
Eller som maskintok skriver, borra i kanten och prova spräck midjan.
Annars får du lossa alla andra och ta en åktur
nejdå så ska du inte göra
Eller som maskintok skriver, borra i kanten och prova spräck midjan.
Annars får du lossa alla andra och ta en åktur
borra några smål hål runt om och klappa på en hylsa borde gånino skrev:
Fan du kan ju det här..
Ja jag menade att du borrar i pinnbulten med logiken att den ändå är för kort för att användas till dessa fälgar. OM jag har fel i att pinnbulten är för kort för dina fälgar kanske en annan metod är bättre, men jag vet ärligt talat inte hur det skulle gå till utan att skada fälgen.Shibby skrev:
Du har tillgång till skjutmått antar jag?Shibby skrev:
Lol vad mycket förutfattade meningar man kan ha. Det är fler än 5 gängor. Det är ju hela konan innanför som sitter gängad fast. Bara det att den inte syns eftersom den sitter trångt till.
Nej jag har inte haft problem med att muttrarna lossnar. Däremot är det svårt att få in hylsan tillräckligt långt, eftersom det är så trångt.
Prova hjälp istället för att döma.
ta en hjulmutter, mät längden från där hjulmuttern är av och till anliggningsytan på muttern i fälgen är, mät på borren, markera med en bit tejp på en borr. Spara någon mm så är du säker på att missa fälgen. mät på en hel mutter, det är enklast.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Har du en ny huggmejsel av mindre variant kan det funka utan att borra... Jag hade nog börjat där...
Men innan hade jag ringt däckföretaget och frågat varför de sålt mig sån skit, och hur de tänker lösa problemet...
Men innan hade jag ringt däckföretaget och frågat varför de sålt mig sån skit, och hur de tänker lösa problemet...
En bult är per definition något utan gängor, även om man i vardagstal ofta använder det för att tala om en grövre typ av skruv (detta delvis eftersom det heter "bolt" på engelska)Maskintok skrev:Ursäkta ordvalet.
Men det är ingen hjulbult det är muttrar med tappar som sitter i naven.
varför ska man borra sönder den?
räcker gott med att byta mutter och rensa gängen på tappen.
Du tänker på verktyget och det är annat.
saker kallas och heter samma i verkstäder.
knacka ur gängstången om det ordet passar bättre fast det heter tapp på redervdelsspråk.
Och byt till en längre sort.
med en gängfil kan du enkelt tolka vilken typ av gäng samt stigning du behöver.
Skulle gissa på M14x1.25 den är väldigt vanlig för hjulbultar och muttrar.
En gängtapp är ett verktyg man använder att gänga med.
Och det heter inte "gängtapp" på reservdelsspråk, det heter "pinnskruv", felaktigt benämnt "pinnbult" på många bilreservdelssidor.
Det har då hetat gängtapp varje gång jag beställt.Violina skrev:
En bult är per definition något utan gängor, även om man i vardagstal ofta använder det för att tala om en grövre typ av skruv (detta delvis eftersom det heter "bolt" på engelska)
En gängtapp är ett verktyg man använder att gänga med.
Och det heter inte "gängtapp" på reservdelsspråk, det heter "pinnskruv", felaktigt benämnt "pinnbult" på många bilreservdelssidor.
Men pinnbult är det korrekta namnet inom industri, vilket inte jag jobbar.
En pinnbult eller skruv som du kallar det har ingen skalle..de har gäng åt motsvarande håll för att kunna gängas på plats och spännas fast med moment utan att lossna när man gängar loss mutter.
Dessa är inte gängade i naven utan har splines vid livet på bulten och dessa ska passa i splines i navet.
borra i ett nav eller en hjulbult ska man uppleva i sitt liv innan man uttalar sig ifrågan då dessa är väldigt hårda.
Samma hände mig i höstas. ABS-wheels skickade med klena muttrar. Har också en Model3.
Jag åkte till en däckverkstad och dom hade nån tunn smal hylsa med invändiga skär som gick att banka på med lite våld så den greppade.
Jag åkte till en däckverkstad och dom hade nån tunn smal hylsa med invändiga skär som gick att banka på med lite våld så den greppade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
