Ska hålla ett mindre föredrag på engelska i veckan plus diverse diskutioner och kommer inte på vad jordfelsbrytare, säkring, motstånd, transformator och kondensator heter på engelska, någon som vet rakt av?

fuse, resistance, transformer, capacitor

Tyresö
Säkring = fuse. Sök via google på "översättning engelska till svenska" och ditt hjärnsläpp blir "råkoll"

Hehe Kul... ;)

Säkring = Fuse

Koding = capacitor

Trafo = Transformer (?)

JFB = Google ger mig "Residual Current Device"

Nu har säkert någon hunnit före mig.

//Patrik

Jo, jag kom på att det fanns översättning att söka på men motstånd låter inte rätt...i elsammanhang alltså men det kanske är så.

Patrik_Hed skrev:
Hehe Kul... ;)

Säkring = Fuse

Koding = capacitor

Trafo = Transformer (?)

JFB = Google ger mig "Residual Current Device"

Nu har säkert någon hunnit före mig.

//Patrik
Hmm...RCD har jag faktiskt hört om men jag har för mig att det finns ett annat namn också så därför är jag osäker och frågade här

Glufsglufs skrev:
Jo, jag kom på att det fanns översättning att söka på men motstånd låter inte rätt...i elsammanhang alltså men det kanske är så.
motstånd ( komponent) = resistor
motstånd ( mäts i ohm ) = resistance

Annars håller jag väl med föregående talare

Tyresö
När du står på podiet och håller ditt föredrag, så kanske du ska prova med: Earthwrongbreaker (jordfelsbrytare).......

magnu skrev:
motstånd ( komponent) = resistor
motstånd ( mäts i ohm ) = resistance

Annars
Ja...resistor är det ja, tack.

Tyresö skrev:
När du står på podiet och håller ditt föredrag, så kanske du ska prova med: Earthwrongbreaker (jordfelsbrytare).......
Mjo, jag var inne på earthwrongcutter faktiskt men slopade iden lika snabbt som jag uttalade det för mig själv :D

Inte ska du väl snacka om resistorer.. :rolleyes:

Slugge skrev:
Inte ska du väl snacka om resistorer.. :rolleyes:
Njä, inte så mycket, det är ju till för dom som håller på med "feg-el" :) men jag ska förklara (pga EU) varför tex JFB krävs till dessa specifika maskiner jag meckar med ibland och jag är den enda "riktiga" elektrikern av alla servicesnubbar i Europa så det är tekniker från typ 10 olika länder somm ska lyssna så dom sen kan förklara för deras kunder varför elektriker ska komma ut och installera JFB. Maskinerna kostar mellan 600.000 SEK till 1,5 milj SEK och största kostnaden i dom är ett kretskort som styr i princip allt och kostar multum och det ligger risigt till samt några andra komponenter som ryker om det blir fel, äckligt känsliga saker.

Glufsglufs skrev:
Njä, inte så mycket, det är ju till för dom som håller på med "feg-el" :)
"Kattskinnsgnuggare", menar du? :wow::cool::rolleyes:

Glufsglufs skrev:
jag är den enda "riktiga" elektrikern av alla servicesnubbar
Coolt, så vi andra är på låtsas alltså? ;):wow::rolleyes:

Skämt åsido, får man fråga vad det handlar om för maskiner eller är det topphemligt?

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
"Kattskinnsgnuggare", menar du? :wow::cool::rolleyes:

Coolt, så vi andra är på låtsas alltså? ;):wow::rolleyes:

Skämt åsido, får man fråga vad det handlar om för maskiner eller är det topphemligt?

//Patrik
Inte topphemligt men faktiskt både försvarshemligt (gamla öststaterna) i vissa länder och väldigt hög säkerhetsklass på dom i andra (resten av västvärlden). Men jag kan säga så mycket att dom är till hjälp för försvar och andra statliga instutioner för att hålla lite koll.
Jag vet ärligt inte vad jag får säga om vad men dumt att chansa då man fått skriva på papper som nått departiment från EU tagit fram. Egentligen inte maskinerna i sig som är hemliga/säkerhetsklassade utan det dom arbeter med...lite luddigt det där.

Glufsglufs skrev:
Njä, inte så mycket, det är ju till för dom som håller på med "feg-el" :) men jag ska förklara (pga EU) varför tex JFB krävs till dessa specifika maskiner jag meckar med ibland och jag är den enda "riktiga" elektrikern av alla servicesnubbar i Europa så det är tekniker från typ 10 olika länder somm ska lyssna så dom sen kan förklara för deras kunder varför elektriker ska komma ut och installera JFB. Maskinerna kostar mellan 600.000 SEK till 1,5 milj SEK och största kostnaden i dom är ett kretskort som styr i princip allt och kostar multum och det ligger risigt till samt några andra komponenter som ryker om det blir fel, äckligt känsliga saker.
En dataapparat :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.