4 020 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Hjärnsläpp
Sida 1 av 2
Ska hålla ett mindre föredrag på engelska i veckan plus diverse diskutioner och kommer inte på vad jordfelsbrytare, säkring, motstånd, transformator och kondensator heter på engelska, någon som vet rakt av?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hehe Kul... 
Säkring = Fuse
Koding = capacitor
Trafo = Transformer (?)
JFB = Google ger mig "Residual Current Device"
Nu har säkert någon hunnit före mig.
//Patrik
Säkring = Fuse
Koding = capacitor
Trafo = Transformer (?)
JFB = Google ger mig "Residual Current Device"
Nu har säkert någon hunnit före mig.
//Patrik
Jo, jag kom på att det fanns översättning att söka på men motstånd låter inte rätt...i elsammanhang alltså men det kanske är så.
Hmm...RCD har jag faktiskt hört om men jag har för mig att det finns ett annat namn också så därför är jag osäker och frågade härPatrik_Hed skrev:
Njä, inte så mycket, det är ju till för dom som håller på med "feg-el"Slugge skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
"Kattskinnsgnuggare", menar du? :wow:Glufsglufs skrev:
Coolt, så vi andra är på låtsas alltså?Glufsglufs skrev:
Skämt åsido, får man fråga vad det handlar om för maskiner eller är det topphemligt?
//Patrik
Redigerat:
Inte topphemligt men faktiskt både försvarshemligt (gamla öststaterna) i vissa länder och väldigt hög säkerhetsklass på dom i andra (resten av västvärlden). Men jag kan säga så mycket att dom är till hjälp för försvar och andra statliga instutioner för att hålla lite koll.Patrik_Hed skrev:
Jag vet ärligt inte vad jag får säga om vad men dumt att chansa då man fått skriva på papper som nått departiment från EU tagit fram. Egentligen inte maskinerna i sig som är hemliga/säkerhetsklassade utan det dom arbeter med...lite luddigt det där.
En dataapparatGlufsglufs skrev:Njä, inte så mycket, det är ju till för dom som håller på med "feg-el"men jag ska förklara (pga EU) varför tex JFB krävs till dessa specifika maskiner jag meckar med ibland och jag är den enda "riktiga" elektrikern av alla servicesnubbar i Europa så det är tekniker från typ 10 olika länder somm ska lyssna så dom sen kan förklara för deras kunder varför elektriker ska komma ut och installera JFB. Maskinerna kostar mellan 600.000 SEK till 1,5 milj SEK och största kostnaden i dom är ett kretskort som styr i princip allt och kostar multum och det ligger risigt till samt några andra komponenter som ryker om det blir fel, äckligt känsliga saker.