magnu skrev:
En dataapparat :-)
Ja typ...eller rättare sagt flera som delar och komponenter i en större apparat...typ ;)

Glufsglufs skrev:
Inte topphemligt men faktiskt både försvarshemligt (gamla öststaterna) i vissa länder och väldigt hög säkerhetsklass på dom i andra (resten av västvärlden). Men jag kan säga så mycket att dom är till hjälp för försvar och andra statliga instutioner för att hålla lite koll.
Jag vet ärligt inte vad jag får säga om vad men dumt att chansa då man fått skriva på papper som nått departiment från EU tagit fram. Egentligen inte maskinerna i sig som är hemliga/säkerhetsklassade utan det dom arbeter med...lite luddigt det där.
Ett stycke värsting... :P

//Patrik

I USA:

JFB och Personskyddsautomat = GFCI (ground fault circuit interrupter) eller GFI (ground fault interrupter).

I Storbritannien:

Jordfelsbrytare = RCD (residual current device)
Dvärgbrytare = MCB (miniature circuit breaker)
Personskyddsautomat = RCD + MCB = RCBO (residual current breaker with overload)

/Hasse

Lycka till Glufsglufs!

//Patrik

På ett elsäkerhetsseminarium jag var på sa dom att de finns någon global "wiki" med översättning till massa språk för facktermer för el-relaterade prylar.. Kan dock inte komma ihåg vad det var för url :/

Edit: Hittade! http://www.electropedia.org/

Redigerat:
Jösses vad folk kan vara tröga i andra länder....:S

Glufsglufs skrev:
Jösses vad folk kan vara tröga i andra länder....:S
Och vad trodde du?

kamilenski skrev:
Och vad trodde du?
Åtminstonde att man som tekniker borde förstå att även om det bara är 12 eller 24 volt i vissa delar av maskinen så betyder det inte att det är det som kommer i väggen utan att det sitter trafos i maskinerna. "why we need protection when It´s only 12 and 24 volts to the boards?" .... "because you have 230V from your outlet-socket in the wall and the unit needs it to work"......"What? is it so?"

Nötter :blushing:

Sanslöst.. :P
Var det så ungefär hela tiden eller bara oförståelse vid vissa partier, som detta exempel?

//Patrik

F.d.östländerna. Typiskt. Och du som var så orolig hehe

kamilenski skrev:
F.d.östländerna. Typiskt. Och du som var så orolig hehe
Mmm, snubben råkade ju vara Serb faktiskt :)

Patrik_Hed skrev:
Sanslöst.. :P
Var det så ungefär hela tiden eller bara oförståelse vid vissa partier, som detta exempel?

//Patrik
För min del när det gällde det el-tekniska så var det bara ett par sånna grejer, värre var det när det var genomgång och utbildning av mjukvaran samt när de som var helt nya på maskinerna skulle lära sig att byta ut slitage och andra reservdelar. Då var det cirkus ibland. Det intressanta var att folk från länder som Tanzania tex som man skulle kunna tro aldrig sett en elapparat klarade det tio ggr bättre än en spanjor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.