Håller på att måla om vår garderob.Slipat först o därefter målat med halvblank lackfärg.använt pensel men när färgen torkar ser man spår (parallela linjer) på ytan.Jag har försökt att inte pensla 2 ggr på samma ställe för att undvika detta problem men det hjälper inte.Penseln köpte jag på rekomendation av en fackman på coop forum(skall vara en bra pensel).
vad gör jag för fel?

bijan skrev:
Penseln köpte jag på rekomendation av en fackman på coop forum(skall vara en bra pensel).
vad gör jag för fel?
Det är, med all sannolikhet, inte penselns fel om den inte släpper hår ;)

Håller med 'Apex', jag skulle föreslå oljebaserad lackfärg (om du nu inte redan hade hunnit börja), den är mycket enklare att få snyggt resultat med än den vattenlösliga, iaf. så tycker jag det :).

Är det ändå den du har så tycker jag personligen att det som gäller när man är novis och målar, är att måla de första två varven tunt (grundfärgen och 1:a varvet slutfärg), för att sedan gradvis ta mer på penseln och dessutom jobba fort, ingen långsam torrstrykning alltså ;), då kan man faktiskt även som novis känna sig riktigt nöjd när det är klart.
Jag har även använt den vattenbaserade lackfärgen och blev personligen aldrig nöjd med min insats, så för min del får den vara härifrån till evigheten (så länge det bara finns alternativ att tillgå i handeln) och det alldeles oavsett miljö, arb.miljö osv osv. ;)

Sedan gäller det att 'peppa' sig själv med vetskapen att det finns de som betalar förmögenheter för att få 'hand/penselmålat' utförande, dvs. synliga penselränder :) ;)

MVH och Lycka till med målningen//Christina.

tack allihopa!jag måste erkänna att det är första gången jag målar på trä o det dåliga resultatet beror säkert en hel del på min ovana.men jag skall försöka en gång till.alltså börja från början,slippa igen o sedan måla!

Hemmakatten
Kan man inte använda roller och bara ha penseln till kanterna?

Jag har målat ett antal köksluckor med roller, stora som små. Det är väl inte helt enligt konstens regler men jag fick i alla fall beröm vid en avflyttningsbesiktning av en lägenhet att det såg ut att vara proffsigt gjort... :)

nu har jag målat om igen,men enna gång med roller ,mkt bättre resultat nu!!

Rådet att använda penseln fick jag av samma kille på Coop Forum,enl honom skall man inte använda roller men nästa gång när jag var där var det en tjej som jobbade där o enl henne gick det bra med roller o hon hade ju rätt.

Roller skulle du fått som rekommendation från början särskilt om du kör med vattenbaserad färg.
Målar själv just nu 2 innerdörrar med oljebaserad lackfärg och kör enligt det Byggimpert förklarade för dig.
Bättre arbetet får ta lite längre tid och bli bra.
Jag kör halvblank färg från Nordsjös Ready serie, funkar kanon.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.