759 läst ·
7 svar
759 läst
7 svar
Hjälp!
Håller på att måla om vår garderob.Slipat först o därefter målat med halvblank lackfärg.använt pensel men när färgen torkar ser man spår (parallela linjer) på ytan.Jag har försökt att inte pensla 2 ggr på samma ställe för att undvika detta problem men det hjälper inte.Penseln köpte jag på rekomendation av en fackman på coop forum(skall vara en bra pensel).
vad gör jag för fel?
vad gör jag för fel?
Det är, med all sannolikhet, inte penselns fel om den inte släpper hårbijan skrev:
Håller med 'Apex', jag skulle föreslå oljebaserad lackfärg (om du nu inte redan hade hunnit börja), den är mycket enklare att få snyggt resultat med än den vattenlösliga, iaf. så tycker jag det
Är det ändå den du har så tycker jag personligen att det som gäller när man är novis och målar, är att måla de första två varven tunt (grundfärgen och 1:a varvet slutfärg), för att sedan gradvis ta mer på penseln och dessutom jobba fort, ingen långsam torrstrykning alltså
Jag har även använt den vattenbaserade lackfärgen och blev personligen aldrig nöjd med min insats, så för min del får den vara härifrån till evigheten (så länge det bara finns alternativ att tillgå i handeln) och det alldeles oavsett miljö, arb.miljö osv osv.
Sedan gäller det att 'peppa' sig själv med vetskapen att det finns de som betalar förmögenheter för att få 'hand/penselmålat' utförande, dvs. synliga penselränder
MVH och Lycka till med målningen//Christina.
Roller skulle du fått som rekommendation från början särskilt om du kör med vattenbaserad färg.
Målar själv just nu 2 innerdörrar med oljebaserad lackfärg och kör enligt det Byggimpert förklarade för dig.
Bättre arbetet får ta lite längre tid och bli bra.
Jag kör halvblank färg från Nordsjös Ready serie, funkar kanon.
Målar själv just nu 2 innerdörrar med oljebaserad lackfärg och kör enligt det Byggimpert förklarade för dig.
Bättre arbetet får ta lite längre tid och bli bra.
Jag kör halvblank färg från Nordsjös Ready serie, funkar kanon.
Klicka här för att svara