Pen skrev:
Kondensator klass X1 0.1uF 440V
Farnell 1166432

Men du får själv kolla upp i databladet att avståndet mellan benen stämmer och att den får plats:
[länk]
Ha ha ja de kan ja absolut göra. Tack så mycket för hjälpen. :)

Har du ingen återvinningstation där du kan gå och plocka några startrelän? Kolla vad det står för effekt på din och ta från något i samma härad så bör det funka. Ett gammalt med elektromagnetisk funktion vore kanon men nog svårt att hitta däremot PTC i mängder. Förutom att PTC typen har gett upphov till bränder och tillbud har nog din typ kommit som ett krav att uppfylla energiklassning det är inte försumbart på ett snålgående skåp att hålla termistorn varm under hela kompressorns drifttid.

GK100 skrev:
Har du ingen återvinningstation där du kan gå och plocka några startrelän? Kolla vad det står för effekt på din och ta från något i samma härad så bör det funka. Ett gammalt med elektromagnetisk funktion vore kanon men nog svårt att hitta däremot PTC i mängder. Förutom att PTC typen har gett upphov till bränder och tillbud har nog din typ kommit som ett krav att uppfylla energiklassning det är inte försumbart på ett snålgående skåp att hålla termistorn varm under hela kompressorns drifttid.
Funderade om det inte gick att byta mot nåt nyare. Men vet inte vem ska fråga.... vad behöver man veta för det måste ju finnas utbytes grejer även till mitt kylskåp

Hand håller en demonterad elektrisk komponent under undersökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur många ohm bör den här ligga på? Lika bra att kolla den med när man ändå håller på. Eller hur mäter man denna?

I runda tal 0 ohm - knappt mätbart. Isoleringen ser bra ut.

PS: Innan du sätter tillbaka kretskortet - bocka anslutningsblecken en smula för att öka kontakttrycket mot kretskortet och triacens baksida. Och glöm inte att kolla polariteten på Elektrolytkondensatorn (som någon mycket riktigt påpekade ovan) så att den nya hamnar åt rätt håll innan du löder dit den. Typiskt sitter det en svart rand med minustecken på ena sidan.

Redigerat:
Pen skrev:
I runda tal 0 ohm - knappt mätbart. Isoleringen ser bra ut.

PS: Innan du sätter tillbaka kretskortet - bocka anslutningsblecken en smula för att öka kontakttrycket mot kretskortet och triacens baksida. Och glöm inte att kolla polariteten på Elektrolytkondensatorn (som någon mycket riktigt påpekade ovan) så att den nya hamnar åt rätt håll innan du löder dit den. Typiskt sitter det en svart rand med minustecken på ena sidan.
Ska tänka på det. :)

Mätte avståndet mellan benen på mitt kretskort och de verkar vara ca 15mm och om jag fattat databladet rätt så är deras 12.7mm?!

Det borde ju finnas ett helt relä att köpa. Även om det inte ser likadant ut som mitt så borde det ju finnas utbytes? Kanske är lättare för mig.

Mathias Smolarek Johansen skrev:
Funderade om det inte gick att byta mot nåt nyare. Men vet inte vem ska fråga.... vad behöver man veta för det måste ju finnas utbytes grejer även till mitt kylskåp
Ta en bild på skyltar/etiketter på kompressorn, det kan inte vara så svårt att hitta delen. Bra om du går bet på att fixa genom komponentbyten på kortet. När du lägger ner så mycket jobb så vill man ju få igång den till slut.

Mathias Smolarek Johansen skrev:
Mätte avståndet mellan benen på mitt kretskort och de verkar vara ca 15mm och om jag fattat databladet rätt så är deras 12.7mm?!
Sannolikheten att den är trasig är relativt låg. Eftersom att den är så billig så rekommenderar jag att du köper den ändå. Prova första att byta de två övriga komponenterna. Skulle det inte funka då så kan du nog bända ut benen på den gråa en aning och löda in den ändå bara för att testa. Skulle det då funka så kan du överväga att försöka få tag i en med rätt avstånd mellan benen.

Jag tycker att det oerhört komprometterande för Cylinda att det inte går att få tag i reservdelar för oss gör-det-självare. Elektrolux, Siemens, Bosch m.fl. har ju alldeles utmärkta sprängskisser och online-butiker och det är aldrig något problem att få tag i reservdelar. Dyrt - javisst alldeles kollosalt - men det går ju åtminstonde.

Om du vill gå på linjen köpa reservdelen så föreslår jag att du ställer frågan i vitvarutråden. Där har vi en guru, "electroluxaren" tror jag han heter som trots namnet kan de flesta märken på sina fem fingrar. Kolla om inte han kan hjälpa dig att finna reservdelen.

Pen

PS: Fast nu tycker jag ju att när du kommit så här långt så vore det spännande om du först gjorde ett försök med lödkolven. Det kostar ju knappt något.:thumbup:

Pen skrev:
Jag tycker att det oerhört komprometterande för Cylinda att det inte går att få tag i reservdelar för oss gör-det-självare. Elektrolux, Siemens, Bosch m.fl. har ju alldeles utmärkta sprängskisser och online-butiker och det är aldrig något problem att få tag i reservdelar. Dyrt - javisst alldeles kollosalt - men det går ju åtminstonde.

Om du vill gå på linjen köpa reservdelen så föreslår jag att du ställer frågan i vitvarutråden. Där har vi en guru, "electroluxaren" tror jag han heter som trots namnet kan de flesta märken på sina fem fingrar. Kolla om inte han kan hjälpa dig att finna reservdelen.

Pen

PS: Fast nu tycker jag ju att när du kommit så här långt så vore det spännande om du först gjorde ett försök med lödkolven. Det kostar ju knappt något.:thumbup:
Ska beställa på en gång och så provar ja. Frugan vill ha igång den nu. Vi har en kyl en frys och en sådan där jävla stor och tung sidebyside kyl/frys. Lite mycket vitvaror i vårat lilla kök.

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Har nu en fungerande kyl. :) tack alla som hjälpt till. Är grymt tacksam. Ena kondensator var lite för stor så ja fick skära upp lite i plasten som kondningen glider in i. Men allt fungerar. Hoppade igång direkt. ☺☺☺☺
Närbild på en hand som håller en kondensator med kablar i ett industriellt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Gött att du fick rätt på det!

Vilka delar bytte du tillslut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.