Bor i sv skåne och funderar på att anlita en egen besiktingsman/kontrollant.
Hur hittar man detta?

Tips på bra sökord på nätet alt. i gula sidorna...Någon därute????

Var i skåne bor du?

bor i Trelleborg. Ska bygga hus med en lokal stenhusfirma.
Känne rdu någon ? Hur får man tag i en offert ? Vad bör ingå?

Är själv inte alls byggkunnig men har folk i familjen som vet en del. Tänkte att det vore bäst att vara på rätta sidan om linjen och få kontrollmomenten kollade med viss egen besiktiningsman.

Vad föreslår du?????????

Här kan du hitta försäkrade och auktoriserade ingenjörer att välja mellan:
http://www.bygging.se/default1.asp

Det låter i mina öron som om du främst är ute efter en byggkontrollant som följer med under produktionen för att snappa upp eventuela fel innan det blir för sent att åtgärda.
Det kan vara en bra idé att anlita en kvalitetsansvarig för ditt bygge som dessutom kan påta sig ett utökat uppdrag som byggkontrollant.

När huset är färdigt skall sedan en besiktningsman anlitas för en slutbesiktning. Detta bör vara en helt annan person som kommer med nya "friska" ögon.

Ja just det jag...men tyvärr kan vår KA inte åta sig dessa besktningsuppgifter...

Menar du att han ändå skulle kunna tillfrågas om han vill och kan göra lite extra kolltroller? Mycket byggfakta som en annan inte hinner med att ta in-rutiner.
Man vill ju att det ska bli ett så bra husbygge som möjligt!

KOmmentarer?

Sunetta skrev:
Ja just det jag...men tyvärr kan vår KA inte åta sig dessa besktningsuppgifter...

Menar du att han ändå skulle kunna tillfrågas om han vill och kan göra lite extra kolltroller?
En KA skall inte besiktiga samma bygge som han kontrollerar. Det är aldrig bra eftersom det är lätta att vara hemmablind.
Det skall till en utomstående med nya friska ögon.

Däremot tycker jag att det är lysande att utöka antalet kontroller utöver basutbudet.
Detta innebär att du får en helt annan professionell koll på ditt bygge.
Tala med din KA.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.