34 693 läst ·
90 svar
35k läst
90 svar
HJÄLP! Vi har köpt ett sommarhus?
Det beror på vad du menar med korrekt isolerat. Men du kan bygga tätt utan isolering. Isoleringen stoppar ingen luft.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag tror inte att vi kommer att nå någon konsensus här om precis vad som är fel. Det kan vi för övrigt inte veta. Men det är uppenbart på bilderna att felet är lokaliserat till skarven mellan nya och gamla delen. Så om man vill kräva någon på ansvar för att det är fel så är det byggaren som gjort utbyggnaden man skall ge sig på och inte säljaren.
Det är många som bor permanent i hus som är byggda som fritidshus. Och det är många som har hus byggda som permanentboenden som fritidshus. Så säljarens uppgift i det fallet skulle jag inte ens klassa som felaktig. Det är upp till köparen att avgöra om den vill använda huset permanent eller som fritidshus.
Det är många som bor permanent i hus som är byggda som fritidshus. Och det är många som har hus byggda som permanentboenden som fritidshus. Så säljarens uppgift i det fallet skulle jag inte ens klassa som felaktig. Det är upp till köparen att avgöra om den vill använda huset permanent eller som fritidshus.
Klart intressantast teori hittills. Om uppvärmd (= fuktig) luft stiger i luftspalten upp mot ett kallt yttertak i plåt har du både smält snö på utsidan och kondens på insidan.W wangefors skrev:
Någon form av avsaknad av isolering är det ju uppenbart att det finns i skarven mellan nytt och gammalt. Så ja, självklart är det ett isoleringsproblem, den smälta snön på taket går inte att förklara med något annat. Sen kan det möjligen vara så att det finns fler problem. Nu är jag ju lekman men det känns rätt uppenbart även för mig att om man ska bygga ut ett hus på detta sätt så måste man ju se till så att den nya konstruktionen lirar ihop med den gamla konstruktionen, oavsett hur den ser ut. Och är det omöjligt att få till det så pratar man med kunden.
Som flera redan påpekat så kanske mööööjligen vissa fuktproblem kan förklaras av att plast möter ickeplast men snösmältningen på taket? Nej. Er byggare har inte anslutit sin utbyggnad till befintlig konstruktion på ett korrekt sätt. Har de missat en sådan viktig sak så har de säkert missat fler saker. Hur påvisa detta? Tyvärr är det väl bara att öppna upp och kontrollera hur det är gjort...
När jag byggde ut min farstu så valde jag att lägga den utanpå panelen, detta för att få plats med kabeldragning och annat mellan den gamla ytterväggen och den nya innerväggen i farstun. Dessutom så var det väldigt svårt att komma åt utan att riva det befintliga taket över farstukvisten också. För att garanterat få utrymmet i överkant av väggen isolerat så skummade jag detta (det gick inte att nå utrymmet från vindan) genom att borra hål in i det och stoppa in munstycket genom dessa. För att förhindra att skummet rann nedåt i väggen så hade jag byggt en stopp av tidningspapper på lämplig höjd först. Detta har fungerat kalas, inget värmeläckage där i alla fall. Nu håller jag farstun lite kallare än resten av huset då det inte fanns utrymme att isolera ytterväggar och golv så mycket som jag ville, men jag var ändå tvungen att skydda mot taket då man öppnar dörren till farstun ibland och då rinner ju varmluften ut dit.T ToRy skrev:Klart intressantast teori hittills. Om uppvärmd (= fuktig) luft stiger i luftspalten upp mot ett kallt yttertak i plåt har du både smält snö på utsidan och kondens på insidan.
Någon form av avsaknad av isolering är det ju uppenbart att det finns i skarven mellan nytt och gammalt. Så ja, självklart är det ett isoleringsproblem, den smälta snön på taket går inte att förklara med något annat. Sen kan det möjligen vara så att det finns fler problem. Nu är jag ju lekman men det känns rätt uppenbart även för mig att om man ska bygga ut ett hus på detta sätt så måste man ju se till så att den nya konstruktionen lirar ihop med den gamla konstruktionen, oavsett hur den ser ut. Och är det omöjligt att få till det så pratar man med kunden.
Som flera redan påpekat så kanske mööööjligen vissa fuktproblem kan förklaras av att plast möter ickeplast men snösmältningen på taket? Nej. Er byggare har inte anslutit sin utbyggnad till befintlig konstruktion på ett korrekt sätt. Har de missat en sådan viktig sak så har de säkert missat fler saker. Hur påvisa detta? Tyvärr är det väl bara att öppna upp och kontrollera hur det är gjort...
Om ditt problem är enligt teorin från @wangefors så skulle det inte behöva vara svårare än så att åtgärda problemet, dvs fylla hålrummet där värmen stiger med skum. Men det får ju dina snickare lösa åt dig. Även om jag inte riktigt tror på deras slogan "makes poeple proud" när jag sett vad de åstadkommit hittills...
Notera förresten att det inte räcker med att skumma utrymmet under taket, utan det måste skummas en bit ned också så att luften inte kan gena ut på vinden istället.
Sedan kan man ju ha åsikter om skum när det gäller brandsäkerhet och så vidare, men det är ett enkelt sätt att fylla dolda utrymmen med isolering i alla fall...
Jo, hela huset hänger ihop. Därav kan fuktskador komma pga obalans i utförandet i de olika delarna och ökad exponering av byggtekniken.D Daniel 109 skrev:
Ångspärr, isolertjocklek och ventilation påverkar. Dags att göra i ordning gamla delen?
Rekommenderar alltid en oberoende besiktning inför nya åtgärder. Då kan man också ta hänsyn till följdkrav, dvs vad som behöver uppdateras i samband med tillbyggnad för att inget ska bli förstört.
Gissar att dt tillkommit ett våtrum eller fanns det?
Kan vara så att tidigare ägaren inte nyttjat huset på vintern, då blir inte byggnaden exponerad på samma sätt som vid permanentboende.
Riv väggen på vinden, mellan nya och gamla delen, så mycket att det inte påverkar bärigheten i den gamla gavelspetsen och täta nedåt. Se till att du har tillräcklig ventilation på vinden och även i bostadsutrymmena så behöver du inte oroa dig för fuktvandringen i gamla delens väggar och tak.