Vi står just nu i skedet att ta ett beslut på vår lilla hästgård. Vi har idag 2 mindre hus på gården. I det vi bor är det totalrenoverat vid inflyttning för ca 12 år sedan, men vi behöver idag bygga till för att få plats med familjen. Det vi behöver är 1 till sovrum, större allrum och en större hall och ett badrum. Tillbyggnaden skulle bli ca 50-55 kvm stor.
Vår andra alternativ är att riva det andra huset vi har på gården och bygga helt nytt, men då blir det att vi får hyra ut det huset vi bor i idag och då behålla det i befintlig storlek.
Min eller vår fråga är nu om man kommer tycka att det är inskränkande att ha grannar på gården?
Jag tänker att man siktar på ett par i 50-60 års åldern utan barn. Vi bor precis bredvid en golfbanans så även kanske att de har ett stort golfintresse.

Så frågan är skulle man kunna förlika sig med grannar. Har ni några tips och råd eller egna erfarenheter främst som man kan ta del av .

Tack på förhand, från en velig gårdsägare

Om ni väljer noga kan det bli hur trevligt som helst med hyresgäster, hur långt ifrån varandra ligger husen? Kan hyresgästen få egen liten avskild uteplats tex?

C
Är inne på samma sak. Skall man hyra ut till någon utomstående så skall det vara ordnat så att man inte trampar varandra på fötterna utan att var och en har sitt privata utrymme, även utomhus. Annars blir det knepigt.

Ja jag tänker att man får välja noga vem man har som hyresgäst. Uteplats med marksten finns runt huset och sedan även gräsmatta åt andra hållet så ej i närheten av isåfall vår gräsmatta vid nya huset. Samt att om vi bygger nytt så kan man på det sättet se till hur man lägger huset så att det ej stör varandra vad gäller insyn eller annat.
Husen ligger ca 10-12 m ifrån varandra. Samt att isåfall huset som hyrs ut har kök/ matsal/vardagsrum så att man ser mot en äng så man sitter inte och tittar rakt in i varandra.

10-12 meter är ganska nära men sålänge man inte har insyn borde det gå att hitta någon trevlig hyresgäst eller två. Det är även viktigt att hyreshuset är i fint skick, att det ser trevligt ut in och utvändigt, tänk er själva hur ni skulle vilja ha det och gör det lilla extra så kommer hyresgästerna stanna länge!

Detta hus är i toppskick och snyggt. Stora fönsterpartier mot skog och öppet till nock i kök matsal. Så skulle kännas jobbigt att lämna det själv då jag älskar huset. Så detta är inget problem vad gäller huset, då alla älskar det som besöker oss.
Det jag oroar mig för är om man känner sig låst av att ha ”grannar” när man är van att enbart vara själva på gården.
Tänker att man gör snyggt runt nya huset isåfall med en häck eller annat som skärmar av

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Hemmakatten
Nog bra att kolla med kommunen om ni får bygglov för två bostadshus på fastigheten innan ni går vidare.

Och "skötsamma par i 50-60årsåldern" som hyresgäster är nog inte så lätt att hitta. Sådana personer har för det mesta redan en bra bostadssituation.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.