useless useless skrev:
Skylten säger helt enkelt att säkerhetsventilens funktion ska kontrolleras regelbundet. Det brukar räcka att vrida på ventilen några gånger ett par gånger om året så den inte kärvar ihop.
Samma typ av varning finns även på nya beredare.

Okey nu får jag bättre bild av hela.
 
Bilden som @useless la upp kan du skruva på en svarta plastsaken. Då ska det komma vatten ur ett rör som troligtvis är kopplat mot ett avlopp.
Jag är inte expert på detta område men har en kopis som jobbar som driftteckniker. Han säger att de aldrig testar säkerhetsventiler, det finns risk att de fastnar i öppet läge och står och läcker.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Bilden som @useless la upp kan du skruva på en svarta plastsaken. Då ska det komma vatten ur ett rör som troligtvis är kopplat mot ett avlopp.
Jag är inte expert på detta område men har en kopis som jobbar som driftteckniker. Han säger att de aldrig testar säkerhetsventiler, det finns risk att de fastnar i öppet läge och står och läcker.
Men vilket är viktigare då? Att vrida och testa ventilen eller skita i det då risken är som du säger att den alltid läcker
 
blinera blinera skrev:
Ja hoppas du är ironisk... för det vill man verkligen inte att det ska hända
Har man pluggat säkerhetsventilen finns väl den risken.
 
blinera blinera skrev:
Men vilket är viktigare då? Att vrida och testa ventilen eller skita i det då risken är som du säger att den alltid läcker
Eftersom huset är nytt för dig så är det bra att iallafall kontrollera en gång att ventilen finns där och verkar fungera.
Sen är det nog väldigt vanligt att folk glömmer bort att kontrollera sina ventiler. Hur ofta testar man sin jordfelsbrytare eller brandvarnaren?
 
jag skruvar inte på min, inte efter att jag bytt efter läckage.
 
Nej, men du vet att den fungerar... i TS fall är det ett nytt hus och okänt om det ens finns en ventil eller om den är pluggad.
Visst är det osannolikt att ventilen saknas helt, men det är ju alltid bra att lära känna sitt nya hus och kolla att det inte är några konstiga fullösningar.
 
Joacimz Joacimz skrev:
jag skruvar inte på min, inte efter att jag bytt efter läckage.
Så du tycker att pengar är viktigare och riskerar ( liten sannolikhet, men den finns ) då att ventilen kärvat ihop och att det råkar befinna sig en person eller ett djur i närheten, när kärlet eller rörkopplingar spricker, så att skållhett vatten sprutar ut och skadar personer eller djur ?
Det finns förstås andra sätt att kolla funktionen t.ex. att se i spillröret att det verkligen kommer vatten en stund efter det att man har haft ett stort uttag av varmvatten.
 
useless useless skrev:
Eftersom huset är nytt för dig så är det bra att iallafall kontrollera en gång att ventilen finns där och verkar fungera.
Sen är det nog väldigt vanligt att folk glömmer bort att kontrollera sina ventiler. Hur ofta testar man sin jordfelsbrytare eller brandvarnaren?
Men vad säger ni egentligen, måste alla greja med varmvattenberedaren då och då? Vi köpte hus okt -18 och jag har aldrig rört varmvattenberedaren. :sweat:
Och svaret på din sista fråga är: jfb kollas automatiskt några gånger/år när man tabbar sig och brandvarnarna kollas definitivt 1 gång/år när man har 3 barn iallafall.
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men vad säger ni egentligen, måste alla greja med varmvattenberedaren då och då? Vi köpte hus okt -18 och jag har aldrig rört varmvattenberedaren. :sweat:
Och svaret på din sista fråga är: jfb kollas automatiskt några gånger/år när man tabbar sig och brandvarnarna kollas definitivt 1 gång/år när man har 3 barn iallafall.
Ja, säkerhetsventilen bör man kolla eftersom vatten expanderar när det värms. Har man tagit mycket varmvatten t.ex. fyllt ett badkar, så fylls beredaren med mycket kallvatten, som värms och finns det då inte en fungerande ventil, så är risken stor för skador på rör, kopplingar eller beredaren själv.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Ja, säkerhetsventilen bör man kolla eftersom vatten expanderar när det värms. Har man tagit mycket varmvatten t.ex. fyllt ett badkar, så fylls beredaren med mycket kallvatten, som värms och finns det då inte en fungerande ventil, så är risken stor för skador på rör, kopplingar eller beredaren själv.
Jaha, bra då lärde jag mig nåt. Får väl krypa ner i Fritzl-källaren imorgon och kolla läget. :rolleyes:
Läste på lite nu och det stod på en hemsida att man ska tömma vvb på slam ibland, detta har vi ju då inte heller gjort. Gäller detta alla modeller? Vi har en stor som står på golvet, vet ej märke...
Ursäkta ts att jag kapade tråden lite..
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Tråkigt om detta sker i källaren

 
  • Gilla
Jockas021
  • Laddar…
Det där är med alla säkerhetssystem aktivt urkopplade.

Finns det något exempel på att en strulande säkerhetsventil orsakat något sådant??
 
D Daniel 109 skrev:
Det där är med alla säkerhetssystem aktivt urkopplade.

Finns det något exempel på att en strulande säkerhetsventil orsakat något sådant??
Ja, kanske lite extremt, men visar ju på krafterna som är inblandade :)
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Så du tycker att pengar är viktigare och riskerar ( liten sannolikhet, men den finns ) då att ventilen kärvat ihop och att det råkar befinna sig en person eller ett djur i närheten, när kärlet eller rörkopplingar spricker, så att skållhett vatten sprutar ut och skadar personer eller djur ?
Det finns förstås andra sätt att kolla funktionen t.ex. att se i spillröret att det verkligen kommer vatten en stund efter det att man har haft ett stort uttag av varmvatten.
Tänker väl att först måste bervärmepumpenstrula så att den inte känner av hur varmt vattnet är utan fortsätter värma redan varmt vatten. Sen måste även ventilen strula så att den inte löser ut för att något ska hända.
Hade jag haft vedeldning eller liknande utan elektronisk övervakning hade jag nog resonerat anorlunda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.