5 167 läst ·
35 svar
5k läst
35 svar
Hjälp! Varningstext? Varmvattenberedare
Bilden som @useless la upp kan du skruva på en svarta plastsaken. Då ska det komma vatten ur ett rör som troligtvis är kopplat mot ett avlopp.
Jag är inte expert på detta område men har en kopis som jobbar som driftteckniker. Han säger att de aldrig testar säkerhetsventiler, det finns risk att de fastnar i öppet läge och står och läcker.
Jag är inte expert på detta område men har en kopis som jobbar som driftteckniker. Han säger att de aldrig testar säkerhetsventiler, det finns risk att de fastnar i öppet läge och står och läcker.
Men vilket är viktigare då? Att vrida och testa ventilen eller skita i det då risken är som du säger att den alltid läckerJoacimz skrev:
Bilden som @useless la upp kan du skruva på en svarta plastsaken. Då ska det komma vatten ur ett rör som troligtvis är kopplat mot ett avlopp.
Jag är inte expert på detta område men har en kopis som jobbar som driftteckniker. Han säger att de aldrig testar säkerhetsventiler, det finns risk att de fastnar i öppet läge och står och läcker.
Eftersom huset är nytt för dig så är det bra att iallafall kontrollera en gång att ventilen finns där och verkar fungera.blinera skrev:
Sen är det nog väldigt vanligt att folk glömmer bort att kontrollera sina ventiler. Hur ofta testar man sin jordfelsbrytare eller brandvarnaren?
Nej, men du vet att den fungerar... i TS fall är det ett nytt hus och okänt om det ens finns en ventil eller om den är pluggad.
Visst är det osannolikt att ventilen saknas helt, men det är ju alltid bra att lära känna sitt nya hus och kolla att det inte är några konstiga fullösningar.
Visst är det osannolikt att ventilen saknas helt, men det är ju alltid bra att lära känna sitt nya hus och kolla att det inte är några konstiga fullösningar.
Så du tycker att pengar är viktigare och riskerar ( liten sannolikhet, men den finns ) då att ventilen kärvat ihop och att det råkar befinna sig en person eller ett djur i närheten, när kärlet eller rörkopplingar spricker, så att skållhett vatten sprutar ut och skadar personer eller djur ?Joacimz skrev:
Det finns förstås andra sätt att kolla funktionen t.ex. att se i spillröret att det verkligen kommer vatten en stund efter det att man har haft ett stort uttag av varmvatten.
Men vad säger ni egentligen, måste alla greja med varmvattenberedaren då och då? Vi köpte hus okt -18 och jag har aldrig rört varmvattenberedaren.useless skrev:
Och svaret på din sista fråga är: jfb kollas automatiskt några gånger/år när man tabbar sig och brandvarnarna kollas definitivt 1 gång/år när man har 3 barn iallafall.
Ja, säkerhetsventilen bör man kolla eftersom vatten expanderar när det värms. Har man tagit mycket varmvatten t.ex. fyllt ett badkar, så fylls beredaren med mycket kallvatten, som värms och finns det då inte en fungerande ventil, så är risken stor för skador på rör, kopplingar eller beredaren själv.MariaiÖstergötland skrev:
Men vad säger ni egentligen, måste alla greja med varmvattenberedaren då och då? Vi köpte hus okt -18 och jag har aldrig rört varmvattenberedaren.
Och svaret på din sista fråga är: jfb kollas automatiskt några gånger/år när man tabbar sig och brandvarnarna kollas definitivt 1 gång/år när man har 3 barn iallafall.
Jaha, bra då lärde jag mig nåt. Får väl krypa ner i Fritzl-källaren imorgon och kolla läget.HasseTeknik skrev:
Ja, säkerhetsventilen bör man kolla eftersom vatten expanderar när det värms. Har man tagit mycket varmvatten t.ex. fyllt ett badkar, så fylls beredaren med mycket kallvatten, som värms och finns det då inte en fungerande ventil, så är risken stor för skador på rör, kopplingar eller beredaren själv.
Läste på lite nu och det stod på en hemsida att man ska tömma vvb på slam ibland, detta har vi ju då inte heller gjort. Gäller detta alla modeller? Vi har en stor som står på golvet, vet ej märke...
Ursäkta ts att jag kapade tråden lite..
Redigerat:
Det där är med alla säkerhetssystem aktivt urkopplade.
Finns det något exempel på att en strulande säkerhetsventil orsakat något sådant??
Finns det något exempel på att en strulande säkerhetsventil orsakat något sådant??
Tänker väl att först måste bervärmepumpenstrula så att den inte känner av hur varmt vattnet är utan fortsätter värma redan varmt vatten. Sen måste även ventilen strula så att den inte löser ut för att något ska hända.HasseTeknik skrev:
Så du tycker att pengar är viktigare och riskerar ( liten sannolikhet, men den finns ) då att ventilen kärvat ihop och att det råkar befinna sig en person eller ett djur i närheten, när kärlet eller rörkopplingar spricker, så att skållhett vatten sprutar ut och skadar personer eller djur ?
Det finns förstås andra sätt att kolla funktionen t.ex. att se i spillröret att det verkligen kommer vatten en stund efter det att man har haft ett stort uttag av varmvatten.
Hade jag haft vedeldning eller liknande utan elektronisk övervakning hade jag nog resonerat anorlunda.