Nja
Mitsubishi Electric har jag ganska bra koll på och där är det mycket bra service och support.
Sen är det i första hand återförsäljare/installatören som ska sköta service/garanti åt sina egna kunder så det har väl inte så mycket med hur stort servicenät man har.
Går återförsäljaren i tex konkurs så är dock slutkunden lite beroende på att det finns någon annan återförsäljare från respektive märke inom möjligt avstånd.

Mindre ”kända” i Sverige är dom du räknar upp på luft/vatten och bergvärme och speciellt till privatkunder men för kommersiellt bruk lär dom inte vara speciellt små och som företag är dom giganter.
På luft/luft sidan blir det tvärtom då dom främst Japanska märkena förmodligen har 90% eller mer av marknaden i lilla Sverige

• Gilla
kitco och 1 till
  • Laddar…
Handlade inte denna tråd om Luft-vatten?

Jag har monterat ganska många värmepumpar och de gånger jag behövt hjälp av tex Daikin så är supporten väldigt mkt sämre än hos tex Thermia.

I Stockholm har Nibe firmor som inte gör annat än att servar maskiner och det är ju jättebra både för kund och installatör då dessa firmor blir väldigt bra på att serva, de vet ju vad som brukar gå sönder om man säger så.

jo jag svarade även när det gäller luft/vatten.

Har ingen koll på Daikins support och service så svarade bara på det jag vet och det var Mitsubishi Electric som var en av dom "mindre" du räknade upp.

Nibe har bra organisation och speciellt att en privatkund kan ringa dit och få hjälp, underlättar för återförsäljare/montör som "slipper" en del felsökning/reparation.
Normalt ringer väl ändå slutkunden sin återförsäljare/installatör i första hand för att komma och kolla om det verkligen är fel eller om det är ett handhavandefel då återförsäljaren rimligen har lite mer koll på hur och vad som är installerat.

Har man dålig service/support som återförsäljare av ett märke så är det inte svårare än att sluta sälja deras produkter :)

Jag vet att där jag bor så är det svårare att få hjälp av Mitsubishi än av tex Nibe ,Thermia och IVT.

• Gilla
intel74634
  • Laddar…
Man ringer som återförsäljare eller installatör till service/support när man antingen är på plats för felsökning eller om man fått en felkod av kunden så har man bara täckning på telefon så kan det inte vara någon skillnad vart du bor.

H
Innan ni beställer en luft/vatten värmepump.

Be installatören ta fram siffror på cop-värdet vid -15 och -20 samt fråga även vid vilken utetemperatur kompressorn stänger av. Helst ska den inte stänga utav alls för kyla, på dom bättre pumparna stänger den inte av.

H H-Thomasson skrev:
Innan ni beställer en luft/vatten värmepump.

Be installatören ta fram siffror på cop-värdet vid -15 och -20 samt fråga även vid vilken utetemperatur kompressorn stänger av. Helst ska den inte stänga utav alls för kyla, på dom bättre pumparna stänger den inte av.
Har en offert från IVT på gång också så ska ta upp dessa grejer med han. Tack för tips

Be om en kalkyl på beräknad besparing över hela året , effekt och effektivitetsuppgifter vid tex -15 brukar framgå i produktbladet vid 1 eller 2 olika framledningstemperaturer.
En maskin som ger väldigt bra effekt vid -20 kanske inte är den som är bäst sett på årsbasis och det brukar man få fram i beräkningsprogrammet.
H-Thomasson ser jag bor i Västernorrland men framgår inte vad jag kan se om trådskaparen också bor i Norrland eller om det är på varmare breddgrader

C Comfort Thomas skrev:
Be om en kalkyl på beräknad besparing över hela året , effekt och effektivitetsuppgifter vid tex -15 brukar framgå i produktbladet vid 1 eller 2 olika framledningstemperaturer.
En maskin som ger väldigt bra effekt vid -20 kanske inte är den som är bäst sett på årsbasis och det brukar man få fram i beräkningsprogrammet.
H-Thomasson ser jag bor i Västernorrland men framgår inte vad jag kan se om trådskaparen också bor i Norrland eller om det är på varmare breddgrader
Jag bor i Karlskoga (Södra Svealand)

Då har ni troligen inte dom riktigt långa och kalla Norrlandsvintrarna.

Du får tjata till dig om du inte fått detta någon form av beräkning på årsbasis vad respektive märke och modell kan göra för era förutsättningar.
Blir knepigare att jämföra utan något underlag ör kunden.

Borde inte skilja så mycket om det är någorlunda likvärdiga modeller så själva installatören kan vara den viktigaste punkten .

Jag vet inte hur mycket klokare jag blivit, men just nu lutar det åt CTC!
Det finns en luft-luft värmepump just nu i källaren som är inköpt från Jula. Hade ni valt att behålla denna? Har inte så många element i källaren i dagsläget, men alternativ kan vara att sätta in konvektor element istället.

Tar helst bort luft-luft värmepumpen eftersom båda pumparna kommer sitta bredvid varandra på utsidan, men kan tänka mig att det är smartare att behålla den.

C Calore skrev:
Daikin Utedelen ger 7,7 kw och väger 59 kg.
Motsvarande IVT Air-X väger 115 kg.

Varför stoppar IVT/Bosch i dubbelt så mkt grejer i sin utedel ? Kanske är det därför IVT låter 49 db kontra 60 för Daikin.

Thermia Itec skulle jag inte välja, den kan inte göra VV utan elspetshjälp när det är 5+ eller kallare ute.

Av dina offerter skulle jag välja Nibe följt av CTC, men ta in offer på IVT, de har 6 år garanti på hela maskinen och 10 år på kompressorn och det är ju bra.
Jag tog in en offert från IVT och de ville ha 133 000 efter rotavdrag för komplett installation. Alldeles för dyrt tycker jag!

Var IVT hos dig ? Du menar en av deras ÅF

C Calore skrev:
C Calore skrev:
Ja, en av deras ÅF.

133 efter Rot för en vad då? För en luft vatten låter hutlöst

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.