Hej

jag behöver lite tips från alla duktiga snickare här på forumet.

En blåsig dag tyckte ungarna att det var läge att öppna altandörren som for upp med ett brak. Armen som sitter i dörrkarmen flög loss och det var nog bara ren tur att både fasaden och dörren höll... Karmen sprack lite och nu sitter "karmskruven" löst och trillar ner i tid och otid när dörren är öppen.

Vet någon något bra sätt att fästa "karmskruven" igen som lossnat (se bifogad bild)? Jag antar att man kan pressa in någon slags massa i hålet, men det måste ju hålla. Sen får man väl slipa lite och måla över sprickorna.

Alla tips är välkomna!

• IMG_2633.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oavsett hur du gör får du antagligen ta bort niten som sitter där idag.
Själv hade jag gjort så samt borrat ur hålet i karmen med så stort borr som behövs(30mm?) sen pluggat och limmat med motsvarande rundstav och efter det försökt få ihop nån historia med skruv i hålet istället för niten där sitter idag.
Men det är jag det.
Finns säkert bättre lösningar så vänta och läs :)

Det är ingen nit som sitter där. Ramlar armen loss och hylsan sitter kvar? Armen är ju lossninsbar på den typ av dörr som du visar. I hylsan skall det sitta en pinne av fjäderstål som håller armen på plats. Hylsan brukar vara i plast men dt finns förbättrade versioner i metall. Beställ från tillverkaren eller låssmed som kan beställa hem från Fix.

Hylsan sitter kvar i armen. Det är träet som har spruckit upp lite och som jag skulle vilja fylla med något.

Husbo73 skrev:
Hylsan sitter kvar i armen. Det är träet som har spruckit upp lite och som jag skulle vilja fylla med något.
Kemiskt trä eller plastic padding fungerar bra, slipa till och måla över.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.