Hej.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med åsikter och erfarenheter. Håller på att bygga till/renovera vårt sommartorp. Har nu fått förslag på fönster från byggnadsfirman. Hade tidigare sagt att vi ville ha fönster med fasta spröjs. Har nu tittat på det offererade fönstret, och visst har det fasta spröjs, men det är aluminium emellan :'( tyckter det är jättefult. Inte alls i stil med torpet som är byggt på 30-talet. Har nu pratat med flera som säger att dessa fönster är mycket bättre (håller värmen bättre, inte lika mycket under håll osv). -träfönster måste du kitta och måla om ofta, har jag också fått höra. nu vet jag varken ut eller in ??? Bättre fönster på bekostnad av utseendet? Snälla alla synpunkter mottages tacksamt.

Hälsningar

Anic

Ska också berätta att jag letade gammalt plåttak här på forumet. Fick ett tips från e om ett företag som nytillverkade i gammal stil. Har nu fått en plåtbit och det är exakt samma profil som den vi har på torpet. ;D Vad glad man blir över hjälpsamma människor.

Låt finsnickare sätta in lågenergiglas i befintliga snickerier! De karmar och fönsterbågar som redan sitter i huset har högre kvalitet än du kan köpa i nya träfönster. Det blir inte ett dugg dyrare. Och du får originalskick.

Var sparsam med fönster! Är du lite finurlig klarar du dig rätt långt med de fönster som huset redan har. Man måste inte översålla en fasad med fönster. Huset kan få väl så mycket liv och kraftfullt uttryck av lite lugnare, samlade ytor. Bara du hittar husets "gramatik".

När du måste komplettera med nya fönster: Undvik att sätta nya och gamla fönster av samma modell intill varandra. Åldersskillnaden syns.

Komplettera med helt omsvängbara "H-fönster" av komposit eller aluminium där man utifrån inte når fönstren från marken. På avstånd märks ingen skillnad, och dessutom är det viktigast på dessa lägen att fönsren är lätta att putsa och (slippa) sköta.

Spröjsar är snyggt. Men betänk att varje hörn ger merjobb att putsa. Därför avråder jag från jättelika grosshandlarverandor med genomgående spröjs. Det är ingen slump att sådana försvunnit...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.