Har ett problem då, dimmer slutat fungera misstänker att det är säkringen, nu till problemet.. den som jag behöver verkar inte finnas någonstans? Varit överallt och googlat hittar ingen som har denna är den för gammal eller speciell?
Det ska vara F4.0AH/250 står det.
Någon som vet hur jag ska hitta en eller är de dags o byta dimmer?

tommib
G Gooli skrev:
Kanske en sån : [länk]
Mät så den gamla är 5x20 mm
Givet beteckningen "H" så vill man ha hög brytkapacitet, vilket implicerar keramisk säkring. De jag har sett i dimmers har alltid varit av den keramiska typen.

När man läser ut hela beteckningen F 4.0 A H / 250 V så blir det F = Snabb, 4.0 A, H = hög brytkapacitet, 250 V märkspänning.

Det finns F och T som vanliga (snabb och trög) men det verkar också finnas FF, M och TT som är jättesnabb, mellan och jättetrög. För brytförmåga finns H för hög resp L för låg brytförmåga, samt E för enhanced, som jag inte vet vad det är.

Ref: https://www.littelfuse.com/~/media/files/littelfuse/technical resources/documents/reference documents/littelfuse_5x20mm-iec-fuse-cap-marking_guide.pdf

• Gilla
M.TL
  • Laddar…
G Gooli skrev:
Kanske en sån : [länk]
Mät så den gamla är 5x20 mm
Kan man ha glas istället för keramik? :thinking:

tommib
Om du hittar en som har brytförmågeklass H så kan du det men jag tror inte att det finns.

M M.TL skrev:
Kan man ha glas istället för keramik? :thinking:
Kolla så du inte har några fel efter dimmern i lampor osv. Sen kan du testa med en 4 A glasrör och se att det funkar innan du skaffar den mer udda keramiska säkringen.

Detta pga att erfarenhetsmässigt är ofta dimmern kass efter att säkringen löst. Är den ok så skaffa givetvis rätt säkring sen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Kolla så du inte har några fel efter dimmern i lampor osv. Sen kan du testa med en 4 A glasrör och se att det funkar innan du skaffar den mer udda keramiska säkringen.

Detta pga att erfarenhetsmässigt är ofta dimmern kass efter att säkringen löst. Är den ok så skaffa givetvis rätt säkring sen.
Tack för svar, vi får testa detta

De gånger säkringarna har gått i våra dimmer så har alltid dimmern överlevt.
Brända säkringar var ganska vanligt när glödlampor användes.

Jag har någon gång hittat en extra i dimmern kolla så det inte sitter en extra i ett lite hål bredvid.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.