2 525 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
HJÄLP!!! Sprickor i fallet
Jag har just upptäckt att det har blivit långa hårfina sprickor i fallet som är spacklat mot golvbrunnen. :-[ Underlaget är golvspånskiva. Jag har spacklat med Maxit ABS 4200 FIN O BYGGSPACKEL och har primat före med MD16. Det står ju att golvspånskiva fungerar bra som underlag och jag har följt konstens alla regler. Sprickorna börjar på den tjockaste delen av spacklet och går ner mot brunnen men slutar en bit ifrån, konstigt nog. Jag tycker ju att om det beror på rörelser i underlaget så borde väl spacklet spricka där det är som tunnast.
Vad händer nu? Vet nån om det brukar bli så här? Det råder panik i huset här.
Ps. Det har varit rätt kallt i det blivande badummet (inget element än) men knappast under +10 grader i alla fall. Och förra helgen då jag spacklade fallet var det betydligt varmare. Säkert runt 16-18 grader.
// Lidman
Vad händer nu? Vet nån om det brukar bli så här? Det råder panik i huset här.
Ps. Det har varit rätt kallt i det blivande badummet (inget element än) men knappast under +10 grader i alla fall. Och förra helgen då jag spacklade fallet var det betydligt varmare. Säkert runt 16-18 grader.
// Lidman
Inte roligt. Förmodligen beror det på att underlaget rör sig, inte tillräckligt stabilt. Om det beror på detta så måste du bryta upp och förbättra underlaget. Det kan också bero på att du har spacklat för tjockt och det har spruckigt när spacklet har brunnit.
Jag skulle kontakta en plattsättare o fråga.
Jag skulle kontakta en plattsättare o fråga.
Jag har reglat bjälklaget cc 30 när jag drog avloppet så det borde ju räcka. Att det skulle vara för tjockt lager spackel är jag också tveksam till. Det står att ABS 4200 kan spacklas mellan 0-50 mm vid fallbyggnad. Jag har endast 13 mm på tjockaste stället dvs mot golvgipskanten som är limmad på spånet. Det enda stället där det är enbart spån är just där fallet är för att kunna få ett fall. Det ska gå bra enligt Maxit att spackla ABS 4200 på spånskiva. Jag har limmat golvgips på spånet på den övriga golvytan.
Det känns inte kul det här. Nån mer som har några kluriga tips eller positiva svar. :'(
Edit: ABS 4200 är beläggningsbar på två timmar, så det SKA nog torka/brinna snabbt. Det var då snabba ryck som gällde när jag spacklade.
Produktblad: http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/390_1.pdf
// Lidman
Det känns inte kul det här. Nån mer som har några kluriga tips eller positiva svar. :'(
Edit: ABS 4200 är beläggningsbar på två timmar, så det SKA nog torka/brinna snabbt. Det var då snabba ryck som gällde när jag spacklade.
Produktblad: http://optiroc.lithoteknik.se/pid/data_sheet/pdf/390_1.pdf
// Lidman
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Kontakta Maxit, dom har en jättebra supportavdelning, jag fick hjälp av dom för ett par år sedan (när dom hette Optiroc), deras service och snabbhet var över förväntan (som privatperson var jag glad att dom inte bara hänvisade till affären där jag handlat).
Buddha har rätt. Jag pratade med en kille på Maxit för en stund sedan som sade samma sak. ABS 4200 är ett snabbhärdande spackel som går att belägga efter bara två timmar. Därför kan det bli så där om man väntar några dagar innan man lägger tätskikt osv. Men det var då ingen fara som tur är. Jag hann ju bli riktigt ängslig alltså. Och det låter stumt och massivt när man knackar på spacklet, så nu blir det att svabba på tätskikt. Det blir roligare än att börja bryta upp allt, som jag nog trodde att jag skulle vara tvungen att göra när jag såg bedrövelsen i morse.
Så kan det vara
// Lidman
Så kan det vara
// Lidman
Moderator
· Stockholm
· 56 242 inlägg
Jag råkade faktiskt också precis ut för detta (såg tråden idag). Jag ringde min plattsättarkompis som gjort flytspackeljobbet med hjärtat i halsgropen.
Han sa också att det inte var någon fara men jag kunde ju lägga en fiberremsa över själva sprickan (alltså en sån där man sätter i skarvar och hörn). Så det är nu gjort.
/Gojan
Han sa också att det inte var någon fara men jag kunde ju lägga en fiberremsa över själva sprickan (alltså en sån där man sätter i skarvar och hörn). Så det är nu gjort.
/Gojan
Klicka här för att svara