24 267 läst ·
55 svar
24k läst
55 svar
Hjälp snälla, känner oss blåsta
Vilken ålder har avloppsrören, och fanns det utfästelser om att de skulle varit bytta när ni köpte?
Jag bor själv i ett gammalt hus med gjutjärnsrör från femtiotalet ingjuta i ett betongbjälklag. Badrummen har renoverats med med moderna golvbrunnar, men avloposrören är inte bytta och den informationen fanns när vi köpte. I vårat fall är det således inte ett dolt fel när rören spricker och börjar läcka, trots att jag önskar att förra ägaren hade bytt rör när de ändå höll på.
Jag bor själv i ett gammalt hus med gjutjärnsrör från femtiotalet ingjuta i ett betongbjälklag. Badrummen har renoverats med med moderna golvbrunnar, men avloposrören är inte bytta och den informationen fanns när vi köpte. I vårat fall är det således inte ett dolt fel när rören spricker och börjar läcka, trots att jag önskar att förra ägaren hade bytt rör när de ändå höll på.
hej !Claes Sörmland skrev:
Precis så. Den doldafelsförsäkringen behöver du inte tänka på det är säljarens försäkring och har inte med dig att göra, den är till för att skydda honom.
Du ställer ett krav på säljaren om det finns grund för det. Du skickar alltså ett brev med kravet. Säljaren tar ställning till kravet och betalar eller bestrider det. Om han bestrider det är nästa steg att stämma honom i tingsrätten på beloppet.
För att vidta dessa steg måste du vara helt säker på att det rör sig om ett dolt fel. Du måste också vara säker på att säljaren informerades om felet inom den tid som lagen kräver. Faller en av dessa två förutsättningar så är det bäst att släppa det hela och fokusera på att byta röret.
Med tanke på att ni upptäckte skadan år 2000 så är troligen tidsfristen passerad och ni missade er chans att åberopa dolt fel. Om ni inte redan då kontaktade säljaren så att denne fick inspektera felet.
vi köpte huset 2016 och upptäckte felet vid översvämning förstås när det var stopp i wc 2018. Vi anmälde till vår försäkring och jag kallade in alla så som gamla ägare och bygg firman och hans försäkring.
Ingen vill ta på sig ansvaret och tänkte jag ska rota lite mer i det när allt har landat.
Nu fick jag chansen att väcka ärende igen när samma problem dyker upp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Frågorna du fått om husets ålder (och skick) är viktiga för att någon ska kunna svara vettigt. Om vi antar att huset är från 50-talert och därmed uppåt 70 år gammalt är avloppet tekniskt avskrivet och ingen annan kan hållas ansvarig än du.
Men det kan förstås vara nyare. Oavsett så spelar det roll.
Men det kan förstås vara nyare. Oavsett så spelar det roll.
Redigerat:
Nötegårdsgubben skrev:
Huset är från 1977
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 905 inlägg
Så avloppet är 45 år gammalt. Då skulle det förvåna mig mycket om du har något att hämta hos någon annan än dig själv.
Det som inte framgår av tråden tydligt är när röret installerades som har bakfall, d v s det potentiellt dolda felet. Var det 1977 så är röret avskrivet och det finns troligen inget ekonomiskt att vinna gällande det gamla felet. Var det i samband med badrumsrenoveringen nyligen (strax före 2016) så är det en annan sak.
Nästa fråga är vad läckan gäller precis som @hempularen så klokt påpekar? Bakfall ger ju inte läckage men kan orsaka stopp. Är det läckage i rören så finns ett hål/en skarv som läcker.
Nästa fråga är vad läckan gäller precis som @hempularen så klokt påpekar? Bakfall ger ju inte läckage men kan orsaka stopp. Är det läckage i rören så finns ett hål/en skarv som läcker.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Om vi antar att här inte finns några utfästelser från säljaren om att avloppsrör är bytta, så tror jag inte att du kommer någon vart med linjen om dolt fel. Rören är för gamla, man får räkna med att det kan vara problem med 50 år gamla rör. Rör från -77 är kanske lite i gränslandet, ofttast inget problem, men man får räkna med att det börjar bli dags för problem.
Sedan rent tekniskt beror det lite på vad det är för typ av rör. Det fanns på 70 talet en tidig variant av ljusa PVC rör som brukar kallas för "äggskalsrör". De hade dels problem med skarvarna som skulle limmas. Limning ger varierande resultat beroende på vem som stryker på limmet. Dels var de av väldigt tunn plast som blir spröd med åren. Jag tror att man slutade med den rörtypen omkring 1975, så huset är lite i gränslandet. Fast jag är osäker på om de nånsin gjöts in i betong.
Men oavsett, så låter det ju som det har gått några år sedan felet upptäcktes? I så fall kan det vara försent att kräva ersättning nu. Beror även det lite på vilken kommunikation ni hade med säljarna då.
Sedan rent tekniskt beror det lite på vad det är för typ av rör. Det fanns på 70 talet en tidig variant av ljusa PVC rör som brukar kallas för "äggskalsrör". De hade dels problem med skarvarna som skulle limmas. Limning ger varierande resultat beroende på vem som stryker på limmet. Dels var de av väldigt tunn plast som blir spröd med åren. Jag tror att man slutade med den rörtypen omkring 1975, så huset är lite i gränslandet. Fast jag är osäker på om de nånsin gjöts in i betong.
Men oavsett, så låter det ju som det har gått några år sedan felet upptäcktes? I så fall kan det vara försent att kräva ersättning nu. Beror även det lite på vilken kommunikation ni hade med säljarna då.
J jannebmw skrev:
Badrummet stämmer inte med ritningen , har byggts om minst 2ggr under tiden.
samma skada som har skett nu har skett 2015 innan jag köpte huset , när man tittar på bilder från skadeanmälan så är det exakt på samma sätt som 2018 och nu.
Översvämning och vattnet rinner ner under taket i rummet under .
Mycket lustigt enligt mig.
Samma skador och problem i avlopp dyker upp varannan år
Varför tror du utfallet skall bi bättre nu än när du försökte 2018? Vad är skillnaden i din framställan?J Janan_mansour skrev:Badrummet stämmer inte med ritningen , har byggts om minst 2ggr under tiden.
samma skada som har skett nu har skett 2015 innan jag köpte huset , när man tittar på bilder från skadeanmälan så är det exakt på samma sätt som 2018 och nu.
Översvämning och vattnet rinner ner under taket i rummet under .
Mycket lustigt enligt mig.
Samma skador och problem i avlopp dyker upp varannan år
Försökte få att någon skulle ta ansvar för jobbet som inte är utfört enligt bransch regler.
Finns VVS film som tyder på det.
Ingen vill ta på sig ansvar och alla påstår gjort rätt jobb och inget har bytt rör.
Nu har jag anlitat jurist och enligt dem så faller ansvaret på säljaren då detta är ett dold fel.
Badrummet renoverades 2015 via hans försäkring pga samma orsak ( översvämning)
Bilder på samma skador och samma väggar 2ggr. Erlandsson har bara ordnat skador pga översvämning men ingen har tänkt på att problemet ligger i golvet !!!!
Det är min uppfattning .
Finns VVS film som tyder på det.
Ingen vill ta på sig ansvar och alla påstår gjort rätt jobb och inget har bytt rör.
Nu har jag anlitat jurist och enligt dem så faller ansvaret på säljaren då detta är ett dold fel.
Badrummet renoverades 2015 via hans försäkring pga samma orsak ( översvämning)
Bilder på samma skador och samma väggar 2ggr. Erlandsson har bara ordnat skador pga översvämning men ingen har tänkt på att problemet ligger i golvet !!!!
Det är min uppfattning .
Du behöver ta dig en tredje part som är oberoende från säljare och hantverkare.
Din uppgift är att få fram fakta och bildbevis på att tidigare renoveringar inte har gjorts fackmannamässigt och det är på grund av detta som det nu blir skador.
om du kan få fram bevis på detta blir nästa steg att få fram offerter på vad det kostar att åtgärda och återställa. Du får räkna med att göra åldersavdrag på skadade delar men fullt pris på återställande till motsvarande skick som du har idag.
När du har bevis på felet och ett ersättningsbelopp behöver du avgöra om det är värt att bråka om det.
Det kan vara värt att ge ersättningskravet till säljaren och visa att du har vattentätt bevis..
Din uppgift är att få fram fakta och bildbevis på att tidigare renoveringar inte har gjorts fackmannamässigt och det är på grund av detta som det nu blir skador.
om du kan få fram bevis på detta blir nästa steg att få fram offerter på vad det kostar att åtgärda och återställa. Du får räkna med att göra åldersavdrag på skadade delar men fullt pris på återställande till motsvarande skick som du har idag.
När du har bevis på felet och ett ersättningsbelopp behöver du avgöra om det är värt att bråka om det.
Det kan vara värt att ge ersättningskravet till säljaren och visa att du har vattentätt bevis..