jo jag förstår det men i och med att jag nu inte kan bygga in den befintliga elen så sätter jag panelen direkt på befintliga väggen och tar sen dit en elektriker som får dra om den med vita sjyssta kablar (kanske går att lösa så dom "nya" går att lägga bakom sockeln, så får det duga tills vidare, det är så mkt annat jag behöver fixa där så jag lägger energin på att få till helheten till det är dags för utbyggnad. 32m2 väggar är nerplockat, draget och uppsatt igen på en helg när det blir dags för det
jag har ju ändå jobbat som både snickare och golvläggare så det är ju enkelt men elen och vvs är väl det ända jag inte vågar mig på själv.
Jag är faktisk inte säker. Men man använde ju en kulotång förr när man skulle göra böjar.sukke2k skrev:Ett rör böjdes lite när jag rev ner en vägg. Va händer med dom när dom går "sönder" kan jag se det med ögat om jag fortfarande kan använda den ? Det såg då inte ut som att något gick sönder eller att det hände nått speciellt med röret. Är det själv bly röret som kan gå sönder eller är det innan för så man inte upptäcker det ?
Man ska var mycket försiktig när man pillar med plåt-kulo även som elektriker. Därför de är av bly och går mycket lätt sönder. Sist jag provade att böja en gick den rakt av :blushing:.
jeffan skrev:
hehe ja ska ta en närmare titt på vad det är av för material imorgon. Stugan är dock från 60 talet så mkt talar väl för att det är dessa kulo rör.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Fast att inte byta kulo från 60-talet utan istället tapetsera över känns ju lite så där. Kommer ju ändå att behöva bytas inom en snar framtid så då är det ju bättre att göra det redan nu.
//Patrik
//Patrik
Är inte den dypen av kulo även känd som "dödskulo"?
Om jag satt upp nya väggar på ett ställe med utanpåliggande el så hade det känts naturligt att passa på och byta till en infälld elinstallation. Men det är ju givetvis en kostnadsfråga också.
Om jag satt upp nya väggar på ett ställe med utanpåliggande el så hade det känts naturligt att passa på och byta till en infälld elinstallation. Men det är ju givetvis en kostnadsfråga också.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Absolut. Infällt brukar dessutom bli billigare.
Här är det väl nästan ett fall där det är bättre att hempula in VP-rör/flexslang, dosor, modern FK och moderna infällda grejer, än att bara behålla den gamla kulon...
Kontakta den där elektrikern som behövs för utbyggnaden redan idag!
Kontakta den där elektrikern som behövs för utbyggnaden redan idag!
Jo men så här ligger det till: Jag ska borra ett hål i väggen imorgon för att se om det är spånisolering, vilket det till 90% lär vara. Är det inte det så ska jag sätta ny el innanför väggarna. Skulle det vara spån isolering så drar jag kablarna själv från alla dosor etc.. fram till centralen, köper också en ny elcentral så jag får automatsäkringar. Sen tar jag dit en elektriker som får koppla in allt i den nya centralen. Jag ska starta en ny tråd angående elen så fort jag kollat vad det är för isolering i väggarna, där jag kanske kan få hjälp med en inköpslista mm... I alla fall så behöver ni inte fundera i de gamla kulo ledningarna för dom ska bort så fort jag satt upp nya innerväggar, eller om det inte är spån isolering så åker dom direkt men som sagt ja känner mig ganska säker på att det är spån.
Hur menar du då ? att det blir för billigt jobb för han eller om han riskerar att jag gjort en felaktig installation? Nu är ju jag ingen el expert men ekrk kabeln som man använder idag får man böja den eller är den som den gamla som sitter nu som inte alls får böjas? för om jag får böja den så är ju ändå skillnaden på om han sätter dit den, vem som har satt kabeln efter listen. Sen tror jag att dom flesta klarar av att sätta in 3 kablar i ett eluttag på rätt sätt, men det kan man ju lämna åt elektrikern om det skulle oroa han. Men som sagt om det är så att man får böja ekrk kabeln lite hur som helst så kan ju i stort sätt vem som helst lägga den efter listen. I annat fall får man ju leja det också, ingen här som vet hur känslig den är för att böjas? det enda jag sätt är på bild och då var det en vit kabel på rulle... "OM" man nu får böja den, kan man även köpa typ 100m och sen dra till ett ställe där de behövs 20m sen knipsa av och skala kabeln och sen dra till nästa ställe ?yxis skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Elektrikern kan vägra att befatta sig med det du dragit efterssom du begår en brottslig handling om du drar el själv. I praktiken är det ganska vanligt att folk gör som du resonerar, och det är ganska vanligt att elektriker accepterar det och hjälper till med att koppla ihop det hela. Men Det är större chans att elektrikern hålls glad om du i förväg diskuterar vad du tänker göra själv, och hur.
Om du söker lite här på elforumet så hittar du 1000 tals inlägg där detta diskuteras. Jag vill inte att denna tråd blir ytterligare en om huruvida man får eller ej. Man får inte.
Om du söker lite här på elforumet så hittar du 1000 tals inlägg där detta diskuteras. Jag vill inte att denna tråd blir ytterligare en om huruvida man får eller ej. Man får inte.
Okej men vart hittar du 1000 tals inlägg där det står om man får böja eller inte böja en ekrk kabel runt hörn etc.. ? ja söker och hittar kanske 5 trådar, ingen med något svar.hempularen skrev:Elektrikern kan vägra att befatta sig med det du dragit efterssom du begår en brottslig handling om du drar el själv. I praktiken är det ganska vanligt att folk gör som du resonerar, och det är ganska vanligt att elektriker accepterar det och hjälper till med att koppla ihop det hela. Men Det är större chans att elektrikern hålls glad om du i förväg diskuterar vad du tänker göra själv, och hur.