Hej, jag har precis köpt en sommarstuga där jag ska byta innerväggar och sätta panel. Elen som är där nu är dragen utanför väggarna i nån typ av metall rör som är ca 8mm i omkrets. Min fråga är nu: Kan jag bygga in dessa i väggen och bara lyfta ut eluttagen? Jag tänkte låta dom sitta på den befintliga väggen och regla på med nån ca 20mm bräda och sätta panelen därpå. Om jag inte kan göra så vad behöver jag göra då ?

Behöver snabbt svar då jag tänkte börja med väggarna imorgon om det går.

Tack på förhand.

Låter som du har gammal KULO ledning (ser ut som ett metallrör), dom får inte byggas in och beroende på ålder är det nog väldigt lämpligt att byta ut kabeln i vilket fall som helst

Låter som bly-kulo. Om det är det får den inte byggas in.

Tyvärr....

Edit.
Grottan hann vist före där....
Håller helt med föregående talare....

jeffan skrev:
Låter som bly-kulo. Om det är det får den inte byggas in.

Tyvärr....

Edit.
Grottan hann vist före där....
Håller helt med föregående talare....
Kan jag lägga kablarna i ett sånt där rör som elektrikerna använder och bygga in det då ?

Om det är gummiisolering på ledarna under plåtmanteln bör du fundera på att byta ledningar då de vid det här laget troligen är föråldrade (gummit har torkat och smulas sönder = stor brandrisk)

Rikard Ågren skrev:
Om det är gummiisolering på ledarna under plåtmanteln bör du fundera på att byta ledningar då de vid det här laget troligen är föråldrade (gummit har torkat och smulas sönder = stor brandrisk)
Jo jag ska kolla upp det, men om det inte skulle vara det är det då OK att lägga dom i plaströr och bygga in ? Finns det annars någon sjysst lösning att dölja dom på eller måste dom ligga helt öppna ?

Slå av strömmen, riv bort skiten, sätt din panel, ring en elfirma och låt dom göra en ny kulo-installation.

Om det inte är gummiisolering på ledarna kan jag då bygga in elen i plaströr ?

Måste faktisk berömma dig sukke2k som kollar upp om kabeln får byggas in. d^_^b
Tänk om alla som ska bygga in kablar gjorde det. :(

Om det är en kulo-kabel får den inte döljas.

Beroende på hur omfattande det är kan man ju flytta ut installationen, Byta kulo till ny, eller lägga in rör.

jeffan skrev:
Måste faktisk berömma dig sukke2k som kollar upp om kabeln får byggas in. d^_^b
Tänk om alla som ska bygga in kablar gjorde det. :(

Om det är en kulo-kabel får den inte döljas.

Beroende på hur omfattande det är kan man ju flytta ut installationen, Byta kulo till ny, eller lägga in rör.
Okej då får det ligga utanpå sockeln tills jag ska bygga ut på 2-3år då det ändå ska dras ny el så får nån elektriker dra om den gamla elen då också.

Tack för alla svar.

O
sukke2k skrev:
Finns det annars någon sjysst lösning att dölja dom på eller måste dom ligga helt öppna ?
Nej. Tyvärr får inte sådana kablar byggas in oavsett skick. Antingen gör du som Eyeball föreslagit eller så sätter du flexslang eller VP-rör med lös FK innan du bygger nya väggar.

Edit: Här gäller det att vara snabb om man skal svara först ;-)

Redigerat:
sukke2k skrev:
Okej då får det ligga utanpå sockeln tills jag ska bygga ut på 2-3år då det ändå ska dras ny el så får nån elektriker dra om den gamla elen då också.

Tack för alla svar.
Beroende på hur mycket du bygga ut väggen bör du fundera på om det är läge att lägga in några tom rör och dosor.

Försök inte böja någon gammal kulo den kommer gå sönder....

Steamboy skrev:
Nej. Tyvärr får inte sådana kablar byggas in oavsett skick. Antingen gör du som Eyeball föreslagit eller så sätter du flexslang eller VP-rör med lös FK innan du bygger nya väggar.

Edit: Här gäller det att vara snabb om man skal svara först ;-)
hehe jo de går undan med svaren :)

jeffan skrev:
Beroende på hur mycket du bygga ut väggen bör du fundera på om det är läge att lägga in några tom rör och dosor.

Försök inte böja någon gammal kulo den kommer gå sönder....
Ett rör böjdes lite när jag rev ner en vägg. Va händer med dom när dom går "sönder" kan jag se det med ögat om jag fortfarande kan använda den ? Det såg då inte ut som att något gick sönder eller att det hände nått speciellt med röret. Är det själv bly röret som kan gå sönder eller är det innan för så man inte upptäcker det ?

Bör tilläggas, om du ska bygga om väggarna redan nu på något sätt kan det vara bättre att ta dit en elektriker på en gång, ska du få det infällt efteråt får du riva upp hela väggen igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.