Hej,
Vi har byggt ut ena sidan på huset och därför byggt en ny grundmur och har alltså en krypgrund. På insidan har vi limmat fast cellplastskivor. Men hur gör jag nu på utsidan när jag löser dräneringen? Många verkar absolut inte förorda cellplast på utsidan eftersom det då stänger igen för fukt att vandra ut, men i de fall verkar folk inte ha cellplast på insidan.
Min tanke var att lägga cellplast på utsidan också som jag har sedan tidigare, sedan platonmatta.
Alternativt enbart platonmatta eller platonmatta + cellplast utanpå, även om det blir svårt att fästa.
Behövs bitumen? Hur fäster man platonmattan?
Jag kör gärna på det enklaste eftersom vi har en planerad bebis till på lördag, och därefter vet man inte hur lång tid det tar innan jag får fyllt igen.
Vad tror ni är bäst? Det är inte särskilt stora vattenmängder eftersom berget är ganska grunt, 3-4m bort från grunden är berget framme i dagen och lutar ganska brant bort från huset. Se bilder.
Vi har byggt ut ena sidan på huset och därför byggt en ny grundmur och har alltså en krypgrund. På insidan har vi limmat fast cellplastskivor. Men hur gör jag nu på utsidan när jag löser dräneringen? Många verkar absolut inte förorda cellplast på utsidan eftersom det då stänger igen för fukt att vandra ut, men i de fall verkar folk inte ha cellplast på insidan.
Min tanke var att lägga cellplast på utsidan också som jag har sedan tidigare, sedan platonmatta.
Alternativt enbart platonmatta eller platonmatta + cellplast utanpå, även om det blir svårt att fästa.
Behövs bitumen? Hur fäster man platonmattan?
Jag kör gärna på det enklaste eftersom vi har en planerad bebis till på lördag, och därefter vet man inte hur lång tid det tar innan jag får fyllt igen.
Vad tror ni är bäst? Det är inte särskilt stora vattenmängder eftersom berget är ganska grunt, 3-4m bort från grunden är berget framme i dagen och lutar ganska brant bort från huset. Se bilder.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Cellplasten på utsidan lär väl inte tillföra mycket. Ska du dränera och vattensäkra väggen så inrikta dig på det.
Cellplast är diffusionsöppen dvs. den andas något och är alltså inte helt fukttät.
(Diffusionsmotstånd är en ett värde som kan variera mellan nästan 0 och mycket högt)
Isolera utvändigt med cellplast om du vill isolera mera.
Huvudsaken är att du hindrar vatten ifrån att utifrån och in till muren.
(Diffusionsmotstånd är en ett värde som kan variera mellan nästan 0 och mycket högt)
Isolera utvändigt med cellplast om du vill isolera mera.
Huvudsaken är att du hindrar vatten ifrån att utifrån och in till muren.
Tack! Försökte hitta någon info om diffusionsmotståndet, men hittade inget.H hakaner skrev:
Men tror ändå att jag då bara tar platonmatta direkt mot den rena muren och sedan dränerar. Hur sätter man fast platonmattan mot muren enklast?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Små aspar sprider sig snabbt - hjälp!
Häckar, Buskar & Träd -
Hjälp - Snabbtorkande fönsterkitt?
Fönster & Dörrar -
Hjälp snabbt - sågat snett i tegelfasad
Fasad -
PANIK - Fälla stora träd eller inte? Måste ta beslut snabbt, snälla hjälp mig
Häckar, Buskar & Träd -
HJÄLP! med koppla in vv-beredare, ja gärna snabbt